2025-02-11, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supportsverige
Vad är det jag ska förstå? Att han gick och skjöt invandrare pga indraget bidrag?

Jag är också rasist, fullständigt hatar islam, alla dessa mörkermän från Afrika och araber skall jag inte ens gå in på.

Det rättfärdigar ändå inte dessa mord.

Varför är det så viktigt att folk knappt får spekulera ifall det var ett högerextremt-dåd?

Som sagt, Damage Control är PÅ TOPP.

Är väl åtminstone 2-3 etniskt svenska som dött.

Håll käften nu tack.
Citera
2025-02-11, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag tror inte det finns mycket i journalen från de senare åren i hans liv. Han har nog avvisat all kontakt med vården i vuxen ålder, vilket i såna fall förklarar varför han har blivit försörjd via soc istället för Försäkringskassan.

I journalen från tiden då han gick i skolan finns det info om olika diagnoser.

Precis, men hur avvisar man vård i vuxen ålder? Det bör dokumenteras.
Förstår om det så klart kan tänkas långsynt men någonstans borde instansen som godkänner att personen i fråga får vapenlicens också har något mer att gå på. TEX att man vägrat vård.

Lätt att säga men systemet är lite för ihåligt. Och med risk för att förstöra så kan man inte bara förbjuda folk att anskaffa sig vapen pga diagnoser.(Beror så klart på vad för diagnoser man har)
Citera
2025-02-11, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Har för mig att dom har inställelsetid på 60 min.
I detta fallet transporterades dom i hkp.
Så tidigast 13.15-45 borde dom varit i Örebro.?
Ja det låter rimligt.

(Jag skrev fel i mitt inlägg. Regionala insatsstyrkan var där 12:45. Inte 12:41 som jag skrev.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och när det gäller alla frågetecken om dådet ska vi inte glömma att det finns 6 st överlevare (varav 5 kvar på sjukhus) som mötte honom i korridorerna och förr eller senare kommer att prata ut om det i TV-dokumentärer.

Då får vi svaren på hur han uppträdde, vad han eventuellt sa och huruvida han skonade vissa och vilken gemensam nämnare de i så fall hade.

Korrekt.
Ska bli intressant och förhoppningsvis ge oss svar på hur en människa kan göra på det här viset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Givet den information vi fått tillhanda, lutar det inte mot ett rasistiskt dåd. Senast igår sa polisen att de inte funnit några ideologiska motiv, men trycker på att det mest framträdande är att GM varit inskriven på skolan flera gånger. Det pekar mot en traditionell skolskjutning vilka inte brukar handla om hatbrott mot invandrare. Vid det här laget borde polisen ha kommit in i GMs dator och mobiltelefon och intervjuat människor runt honom, som i så fall hade kunnat avslöja eventuella rasistiska motiv.

Sen kan det ju naturligtvis komma mer information som kullkastar det. Kanske har GM gömt sina spår bakom kryptering som tar längre tid att avkoda?

Att de inte funnit några ideologiska motiv betyder inte att det inte kan finnas det, så det kan mycket väl omkullkastas. Eller så finns det helt enkelt inga ideologiska motiv. Vi vet som sagt inte.

Spekulationerna att det skulle handla om något slags hämnddåd mot socialen är ju lika svaga. Polisen har inte bekräftat att det funnits något socialkontor på skolan och ingen har hittat någon uppgift på detta, förutom att en "anonym källa" påstått att det ska ha funnits ett sånt kontor.

Men det är ju ganska känt att det knappt är någon som vill jobba på socialkontor, så det är ju inte osannolikt att det bara var personer med invandrarbakgrund som jobbade på socialkontoret om det nu fanns något sådant på skolan, vilket vi inte heller vet. I så fall skulle det kunna vara ett dåd enbart riktat mot socialen och bara en "slump" att det var många invandrare som jobbade just där. Det lär dock ha varit ett litet kontor i så fall, och ett fåtal anställda, så man kan ju ändå fråga sig varför han sköt så många fler.
Citera
2025-02-11, 10:39
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ingen hänvisas från socialtjänst eller Af att gå några vårdutbildningar .
Skälet til att det var så många av de drabbade gick den utbildningen berodde ju på att många som gick på kom,-vux redan gått hem eftersom det varit nationella prov på förmiddagen ., hade detta skett en annnan dag så hade bilden av offer helt säkert sett annorlunda ut

Det är på Komvux du läser bort gymnasiet som vuxen, alternativt en folkhögskola.
Att han hamnade in på vårdutbildningen och gick lös är en annan historia i så fall.
Citera
2025-02-11, 10:39
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Är väl åtminstone 2-3 etniskt svenska som dött.

Håll käften nu tack.
Nu tror jag inte detta nu att det här dådet inte var rasistiskt motiverat, men i kaoset som uppstod i de rökfyllda lokalerna är det inte särskilt konstigt att 2 av 16 träffade svenskar, även om avsikten var att bara döda invandrare.
Citera
2025-02-11, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Nu tror jag inte detta nu att det här dådet inte var rasistiskt motiverat, men i kaoset som uppstod i de rökfyllda lokalerna är det inte särskilt konstigt att 2 av 16 träffade svenskar, även om avsikten var att bara döda invandrare.

Jag tror att han hade kunnat avsluta fler om han ville.
Och som jag nämnt innan, 6 personer från samma klass säger en del i mina ögon. Mer en klass som hamna i kläm.
Citera
2025-02-11, 10:42
Medlem
barkeepers avatar
Aftonbladets artikel om hur invandrare upplever öppet hat, där man letar upp flera som säger att dom är rädda…

Ok, om Aftonbladet nu så desperat vill göra sak av lika folkgrupper:

Varför inga artiklar om att svenskar är rädda för invandrare? Borde ju rimligen gå att krysta fram sådana också, med tanke på hur många skjutningar invandrare står för i samhället?

Varför heter det invandrare när dom är offer, men dom beskrivs inte så när dom är gärningsmän?

Personrån mot unga är väl nästan uteslutande invandrare som rånar svenskar, men då heter det inte så.

Och så måste jag ju fundera på var intrycket kommer ifrån att GM var ute efter invandrare. Jo, från media. Finns ju än så länge inga bevis på att det var så, men media piskar upp stämningen.

Trött man blir.
Citera
2025-02-11, 10:42
Medlem
Citat:
Förstår om det så klart kan tänkas långsynt men någonstans borde instansen som godkänner att personen i fråga får vapenlicens också har något mer att gå på. TEX att man vägrat vård.

Lätt att säga men systemet är lite för ihåligt. Och med risk för att förstöra så kan man inte bara förbjuda folk att anskaffa sig vapen pga diagnoser.(Beror så klart på vad för diagnoser man har)
Man "avvisar" vård genom att ge fan i att gå till vården om de kallar en.
Citera
2025-02-11, 10:43
Medlem
Citat:

Ingen myndighet vet ju om någon behöver vård om personen inte någonstans uppvisar symtom på att ha grova psykiska problem av den typ som kräver vård .

Personer som söker ekonomiskt bistånd träffar inte socialtjänsten för några regelbundna möten inte heller de som är inskrivna hos Af har särskilt många möten med någon handläggare .
Citera
2025-02-11, 10:43
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Att de inte funnit några ideologiska motiv betyder inte att det inte kan finnas det, så det kan mycket väl omkullkastas. Eller så finns det helt enkelt inga ideologiska motiv. Vi vet som sagt inte.

Spekulationerna att det skulle handla om något slags hämnddåd mot socialen är ju lika svaga. Polisen har inte bekräftat att det funnits något socialkontor på skolan och ingen har hittat någon uppgift på detta, förutom att en "anonym källa" påstått att det ska ha funnits ett sånt kontor.

Men det är ju ganska känt att det knappt är någon som vill jobba på socialkontor, så det är ju inte osannolikt att det bara var personer med invandrarbakgrund som jobbade på socialkontoret om det nu fanns något sådant på skolan, vilket vi inte heller vet. I så fall skulle det kunna vara ett dåd enbart riktat mot socialen och bara en "slump" att det var många invandrare som jobbade just där. Det lär dock ha varit ett litet kontor i så fall, och ett fåtal anställda, så man kan ju ändå fråga sig varför han sköt så många fler.
Nyheten om att det skulle finnas ett socialkontor på skolan har dementerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in