2025-02-11, 10:18
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej det är möjligt att någon annan patrull kom efter aspiranterna men innan insatsstyrkan.

När insatsstyrkan kommer är skjutandet över.

Sen ska man inte förväxla "Generell regional förmåga" (insatsstyrka Bergslagen som var på plats först) och Nationella insatsstyrkan (som kom från Sthlm) .

Många har nog fått det om bakfoten att bara Nationella insatsstyrkan kom sen.
Citera
2025-02-11, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Sen ska man inte förväxla "Generell regional förmåga" (insatsstyrka Bergslagen som var på plats först) och Nationella insatsstyrkan (som kom från Sthlm) .

Många har nog fått det om bakfoten att bara Nationella insatsstyrkan kom sen.
Ja precis. Det är riktigt. Det var INTE NI som kom vid c:a 12:45. Det var den regionala styrkan.

Nu har jag ingen uppgift om när NI kom på plats men det bör ha varit betydligt senare än 12:45. De verkar ju ha flugit med helikopter från Sthlmsområdet.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-11 kl. 10:29.
Citera
2025-02-11, 10:23
Medlem
Citat:
Användare (och media) har räknat till 47 skott i toalettfilmen. De stämmer bra med uppgifterna om tio tomma magasin. (5 patroner / magasin).
Ok, ja låter rimligt!
Citera
2025-02-11, 10:24
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Man kan lika gärna hävda det motsatta, att många här försöker övertyga sig själva att det inte hade rasistiska motiv.

Faktum är att vi inte vet, men av någon idiotisk anledning så måste alla ha en åsikt. Nästan ingen här kan acceptera ovissheten och erkänna att man inte har en jävla aning.

Jag kan i alla fall stolt säga att jag inte har en jävla aning om vad motivet är.
Spekulera kan man göra, men att påstå det ena eller det andra är ju bara ren idioti, så länge man inte är 100% säker.
Givet den information vi fått tillhanda, lutar det inte mot ett rasistiskt dåd. Senast igår sa polisen att de inte funnit några ideologiska motiv, men trycker på att det mest framträdande är att GM varit inskriven på skolan flera gånger. Det pekar mot en traditionell skolskjutning vilka inte brukar handla om hatbrott mot invandrare. Vid det här laget borde polisen ha kommit in i GMs dator och mobiltelefon och intervjuat människor runt honom, som i så fall hade kunnat avslöja eventuella rasistiska motiv.

Sen kan det ju naturligtvis komma mer information som kullkastar det. Kanske har GM gömt sina spår bakom kryptering som tar längre tid att avkoda?
Citera
2025-02-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Vad gör honom så modig?

Vad hade du gjort annorlunda i den sitsen som hade gjort dig till en mes? Det är väl för fan bara att sitta med ångesten och hoppas på det bästa, modigt men idiotiskt hade väl varit att öppna dörren och försöka ta sig ut
Jag hade fått panikattack
Citera
2025-02-11, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Han har nog inget han kan säga om saken som lämpar sig för tryck.

Låt oss reflektera över vad RA har "åstadkommit" hittills:

- Total nedsläckning av en pågående het debatt om sprängningar och gängskjutningar. Just när insikten om massinvandringens baksidor höll på att sjunka in även hos den innersta, mest faktaresistenta kärnan i Stockholm, tvärdör ämnet och behöver nu en fasadsprängning i klass med dubbla Linköping för att komma tillbaka på agendan.

- En bidragsmjölkande svenne som aldrig dragit sitt strå till stacken mördar 8 arbetsvilliga invandrare som yrkesstuderade resp. jobbade som lärare. Inget kunde passa sämre in i det narrativ som är grunden för SD:s existensberättigande.

- Dådet har blåst liv i en nästan utdöd debatt om rasism. Plötsligt känns det som 2014 igen. Fattas egentligen bara att TV4 dammar av sin 90-talskampanj "Nollrasism" och Aftonbladet kör repris på "Vi gillar olika".

- Islamistmegafoner på sociala medier har fått sitt bästa hata Sverige-bränsle sen de tutade i alla att svenska myndigheter tvångsomhändertar barn hej vilt.

- SD har drabbats av intern härdsmälta där Jomshof hoppar av SD:s mest prestigefyllda uppdrag i vredesmod.

SD:s narrativ kan dock späda på det hat som många i utanförskap känner mot samhället. RA kan ha tyckt att det är invandrarna som är orsaken till att han inte fått jobb, för att invandrare får dem. Han kan även ha köpt SD:s narrativ om att vi inte har råd med invandringen och kopplat ihop det med att det var därför hans socialbidrag blev indraget, dvs för att kunna ge invandrare stöd (men så fungerar det förstås inte).

Som jag skrivit tidigare så har vi inte en jävla aning om motivet, men det är lika fel att säga att det inte har rasistiska motiv, som att påstå att det var det.

Vi vet inte heller om detta dåd skadar SD eller inte, men det finns i alla fall en stor risk att SD:s trollfabriker som sprider memes om invandrare och invandrarfientliga budskap tas upp av personer som RA och föder deras ilska. De får en syndabock att rikta all sin ilska mot och en förklaring till varför de hamnat i sitt utanförskap.

Rasistiska hatdåd har ju trots allt ändå begåtts då och då, och även om de personerna inte är representativa för SD:s åsikter så får de ändå sina idéer från något håll och SD:s narrativ kan definitivt späda på deras hat. Särskilt det som sprids från deras anonyma troll-konton i sociala medier, som är av det lite grövre slaget än vad SD själva vågar gå ut med officiellt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banned.
En 17 årig student. Hans namn står ju på Youtube där han delat hela filmen.

Huruvida han vill bli känd som toalettmannen kan ifrågasättas
En tonåring!
Ja jag hade nog också varit så kall då
Nu är jag vuxen och en mjukis
Citera
Medlem
Tanken hos Rickard har funnits länge. Planeringen av detta började någon gång i somras. Han har studerat många skolattacker och har en plan i sitt huvud om hur han ska gå till väga.
Valet av plats är enkel. Han känner till byggnaden. Han vet att flera från den myndighet han känner sig mest kränkt av befinner sig där - soc.
Han har sedan länge bestämt att han ska genomföra detta, han har valt dag och tid sedan länge.
Hans motiv är att han ska ge igen för att ingen förstår sig på honom. Att han inte är förmögen att jobba.
Att det är fler offer med invandrarbakgrund bryr sig inte Rickard om.
Han hade för flera månader sedan fått reda på att hans bidrag skulle upphöra runt dessa dagar. Därav valet av datum.
Rickard hade även planerat att skjuta sig själv när polisen bröt in. Att han tog sig längre in i lokalen var också det planerat. Han visste då att det skulle ta lång tid för polisen att hitta honom vilket gav mer tid av kaos.
Det som talar emot honom som “traditionell” skolskytt är dels hans ålder. Han är betydligt äldre än genomsnittet. Det andra som inte stämmer in är tidpunkten. De allra flesta skolattacker sker tidigare på förmiddagen. Detta för att gärningsmannen inte har ro att vänta när han vaknar på morgonen.
Citera
2025-02-11, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supportsverige
Vad är det jag ska förstå? Att han gick och skjöt invandrare pga indraget bidrag?

Jag är också rasist, fullständigt hatar islam, alla dessa mörkermän från Afrika och araber skall jag inte ens gå in på.

Det rättfärdigar ändå inte dessa mord.

Varför är det så viktigt att folk knappt får spekulera ifall det var ett högerextremt-dåd?

Som sagt, Damage Control är PÅ TOPP.

Folk får spekulera hur de vill men många försöker utgå från fakta:
Än så länge så hittar jag inga eller få bevis som indikerar att detta är ett: Högerextremt, Islamistiskt eller vänsterpolitiskt-dåd.
Snarare någon som flippat ut mot samhället.
Skall jag gå efter de spekulationer som finns på nätet verkar det snarast om dådet var mot skolan: Då gärningsmannen uppenbarligen gått ett flertal kurser vid skolan och misslyckats få godkänt betyg i samtliga.
Citera
2025-02-11, 10:28
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snifflar
Detta var ju en efterkonstruktion. Läste artikeln så fort den släpptes. Då påstod dom att det var utomstående ljudtekniker som lyssnat. Sen ändra dom till sina egna.
Sen ordbajsandet från tv4s chef är bara skämmskudde.
Nu vet jag inte exakt hur ordalydelsen lät, men man kan ha menat att ljudteknikerna var utomstående i förhållande till journalisterna som var satta att arbeta med uppdraget. Att utgå från att det handlar om en efterkonstruktion handlar om att driva en tes, som förvisso kan vara sann, men det vet du inte.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-02-11 kl. 10:35.
Citera
2025-02-11, 10:30
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ja precis. Det är riktigt. Det var INTE NI som kom vid c:a 12:41. Det var den regionala styrkan.

Nu har jag ingen uppgift om när NI kom på plats men det bör ha varit betydligt senare än 12:45. De verkar ju ha flugit med helikopter från Sthlmsområdet.

Har för mig att dom har inställelsetid på 60 min.
I detta fallet transporterades dom i hkp.
Så tidigast 13.15-45 borde dom varit i Örebro.?
Senast redigerad av Mazeppa 2025-02-11 kl. 10:34.
Citera
2025-02-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Precis så är det! Ingen vet! Men det är många som tror sig veta. Det finns de som försöker plantera sin farliga tro i andra människors huvuden och göra det till en sanning. En ondskefull plan och det är något vi andra måste agera emot. De farligaste ryktesspridarna i dag är journalister och mediapersoner. De har en farlig makt att kunna säga precis vad de vill till en hel världs befolkning. Helt i deras egen agenda!

Litar du mer på bloggare och anonyma nätanvändare som kan sprida vilka lögner som helst utan att drabbas av konsekvenser (vilket inte journalister kan, för då riskerar de förlora sin trovärdighet och sitt jobb i förlängningen).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in