2025-02-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Det är en obehaglig hjärngymnastik folk ägnar sig åt för att försöka övertyga sig själva att dådet hade rasistiska motiv. Kom ihåg att det säger mer om er själva än något annat.

Man kan lika gärna hävda det motsatta, att många här försöker övertyga sig själva att det inte hade rasistiska motiv.

Faktum är att vi inte vet, men av någon idiotisk anledning så måste alla ha en åsikt. Nästan ingen här kan acceptera ovissheten och erkänna att man inte har en jävla aning.

Jag kan i alla fall stolt säga att jag inte har en jävla aning om vad motivet är.
Spekulera kan man göra, men att påstå det ena eller det andra är ju bara ren idioti, så länge man inte är 100% säker.
Citera
2025-02-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Det är en obehaglig hjärngymnastik folk ägnar sig åt för att försöka övertyga sig själva att dådet hade rasistiska motiv. Kom ihåg att det säger mer om er själva än något annat.

Nej det är knappast någon som övertygar någonting det är fakta som folk går efter. Vittne som intervjuades igår på en live på TikTok berätta sin historia vad som hände och även hen sa att det ligger något bakom detta rykte…
Det känns ju rätt uppenbart! Kvinnor med utländsk bakgrund..
Citera
2025-02-11, 10:09
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snifflar
Fast ska media verkligen gå ut med information om något dom inte har full koll på och samtidigt kalla det fakta?
Dom var stensäkra på att han sa si och så. Går ut med det som om det vore fakta, ljuger om vem det är som lyssnat på ljudet och hur många. Detta är då fan inte hur media ska bete sig.
De skrev att några journalister hade uppfattat orden som de gjorde och lät några ljudtekniker lyssna på det utan att berätta vad journalisterna hade uppfattat. Ljudteknikerna kom fram till samma sak.
De kallade inte det fakta. Däremot sa de att det verifierat av ljudteknikerna och var tydliga med att de inte visste vem som ropade.
Citera
2025-02-11, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
De första poliserna på plats var aspriranter ja.

Tidslinje, enligt uppgifter i tråden och media:

12:32 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar"

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går

12:40:30 Skjutande upphör.

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13:00 (c:a) Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.

De första poliserna som gick in i byggnaden var inga aspiranter.
Citera
2025-02-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60

De första poliserna som gick in i byggnaden var inga aspiranter.
Nej det är möjligt att någon annan patrull kom efter aspiranterna men innan insatsstyrkan.

När insatsstyrkan kommer är skjutandet över.
Citera
2025-02-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supportsverige
Han hade kunnat skjutit 150 negrer, spottat de alla i ögat och folk på Flashback hade gjort allt för att avstyra rasist-spåret. Jag förstår inte.

Är det ens NÅN svensk som har strykt med?
Ja två eller tre stycken plus någon skadad. Svenskar är redan minoritet på många ställen så att fler invandrare stryker med är väl inte märkligt? Eller är det bara generellt värre att skada invandrare?
Citera
2025-02-11, 10:14
Medlem
Tidigare gick rykten även i media om 300 skott (och vissa verkar tro än att det pågick över en timma), det låter orimligt för mig…

Om det var 300 skott: Varför då ”bara” 16 träffade? (10 döda och 6 skadade).

Runt 285 skott som inte träffade någon alltså?

Killen som filmade på toan fångade däremot cirka 45 skott på drygt 10 minuter. Alltså 45 skott som resulterade i 16 träffade... Låter mer rimligt för mig. Vissa kan ha skjutits flera ggr men troligen inte tiotals ggr.
Citera
2025-02-11, 10:15
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Börjar ledsna på tjatet i radio/tv om denna händelse. Ja, det är trist att en sjuk snubbe flippar ut på en kass skola eller om det var orimliga krav och skjuter vilt där. Men dag efter dag tjatas det om detta. Ge er för fan!
Är väl inte så märkligt att media uppehåller sig ett tag med Sveriges värsta massmord genom tiderna?
Citera
2025-02-11, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Så kan det ju också vara .. är väl inte alltid lätt att skilja på svensk och utländsk.. sen stressen och rök osv kanske vissa blev fel skjutningar.. eller att dom kom i vägen. Men allt är ju spekulationer man vet ju inte och kanske aldrig får veta. Tror fortfarande det är osannolikt att dom kommer vilja gå ut med dom riktiga uppgifterna och motiv!

Ja hur räknar de? Om någon är född i Sverige med utländska föräldrar anser jag att den är svensk, oavsett om han eller hon eller hen har ett utländskt namn.
Överlag tycker jag det är lite läskigt med denna indelning som TV4, Aftonbladet och ETC uppenbart gör av människor.
Om någon kommit till Sverige som barn måste den väl ändå räknas som svensk?
Är det så viktigt för Aftonbladet att kalla alla som inte är svenska sedan flera generationer för invandrare?
Citera
2025-02-11, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
De skrev att några journalister hade uppfattat orden som de gjorde och lät några ljudtekniker lyssna på det utan att berätta vad journalisterna hade uppfattat. Ljudteknikerna kom fram till samma sak.
De kallade inte det fakta. Däremot sa de att det verifierat av ljudteknikerna och var tydliga med att de inte visste vem som ropade.
Detta var ju en efterkonstruktion. Läste artikeln så fort den släpptes. Då påstod dom att det var utomstående ljudtekniker som lyssnat. Sen ändra dom till sina egna.
Sen ordbajsandet från tv4s chef är bara skämmskudde.
Citera
2025-02-11, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miracklet
Man kan lika gärna hävda det motsatta, att många här försöker övertyga sig själva att det inte hade rasistiska motiv.

Faktum är att vi inte vet, men av någon idiotisk anledning så måste alla ha en åsikt. Nästan ingen här kan acceptera ovissheten och erkänna att man inte har en jävla aning.

Jag kan i alla fall stolt säga att jag inte har en jävla aning om vad motivet är.
Spekulera kan man göra, men att påstå det ena eller det andra är ju bara ren idioti, så länge man inte är 100% säker.

Precis så är det! Ingen vet! Men det är många som tror sig veta. Det finns de som försöker plantera sin farliga tro i andra människors huvuden och göra det till en sanning. En ondskefull plan och det är något vi andra måste agera emot. De farligaste ryktesspridarna i dag är journalister och mediapersoner. De har en farlig makt att kunna säga precis vad de vill till en hel världs befolkning. Helt i deras egen agenda!
Senast redigerad av Ajabaja555 2025-02-11 kl. 10:19.
Citera
2025-02-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Tidigare gick rykten även i media om 300 skott (och vissa verkar tro än att det pågick över en timma), det låter orimligt för mig…

Om det var 300 skott: Varför då ”bara” 16 träffade? (10 döda och 6 skadade).

Runt 285 skott som inte träffade någon alltså?

Killen som filmade på toan fångade däremot cirka 45 skott på drygt 10 minuter. Alltså 45 skott som resulterade i 16 träffade... Låter mer rimligt för mig. Vissa kan ha skjutits flera ggr men troligen inte tiotals ggr.
Användare (och media) har räknat till 47 skott i toalettfilmen. De stämmer bra med uppgifterna om tio tomma magasin. (5 patroner / magasin).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in