2025-02-11, 08:10
Medlem
Colossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Tyst från Jimmie Kebabpizza Åkesson. Han kanske har fullt upp med att spela på bettingsajter hemma i Sölvesborg?
Hade det varit en muslim som sköt i Örebro så hade inte SD:s ledning varit så tysta.
Jaja den är given. Alltid psykiskt sjuka, ensamma, svikna av samhället, hade inga vänner osv, om de är vita.
Citera
2025-02-11, 08:22
Avstängd
Elm17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colosso
Jaja den är given. Alltid psykiskt sjuka, ensamma, svikna av samhället, hade inga vänner osv, om de är vita.

Allt det du nämner är ju uppenbart när det kommer till Rickard? Förstår inte meningen att dra in hudfärg i det här?

Newsflash, i Sverige är majoriteten vita.
Citera
2025-02-11, 08:23
Medlem
Han var säkerligen avundsjuk på invandrare som hade ett socialt liv, arbetade eller gick en utbildning på skolan. Medan han själv var en misslyckad incel som satt i sin sorgliga lägenhet, nerrullade persienner, full till bredden med använda runkstrumpor där han levde sitt "liv" på nätet och där han inspirerades och radikaliserades. Det triggade honom. Vilken ynklig jävel som tog 10 oskyldigas liv och förstörde livet för hundratals anhöriga/närstående. Allt för att han uppmanades att ta tag i sitt liv efter 15 års konstant maratonrunkande.
Citera
2025-02-11, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Det är väl bra att det kommer fram många perspektiv på den ljudinspelningen. Det är väl ganska precis så som media ska fungera - granskande och transparent. Inte likriktning där bara ett synsätt är tillåtet.
Sen att det finns idioter som utnyttjar sig av något av perspektiven, är inget som media ska ta hänsyn till. Media ska präglas av konsekvensneutralitet.
Fast ska media verkligen gå ut med information om något dom inte har full koll på och samtidigt kalla det fakta?
Dom var stensäkra på att han sa si och så. Går ut med det som om det vore fakta, ljuger om vem det är som lyssnat på ljudet och hur många. Detta är då fan inte hur media ska bete sig.
Citera
2025-02-11, 08:25
Medlem
Motivet fortfarande inte bekräftat men verkar sannerligen som att han har riktat in sig på en klass (?)

6st av dessa som blev mördade gick i samma klass.
Citera
2025-02-11, 08:27
Medlem
J.R.s avatar
Börjar ledsna på tjatet i radio/tv om denna händelse. Ja, det är trist att en sjuk snubbe flippar ut på en kass skola eller om det var orimliga krav och skjuter vilt där. Men dag efter dag tjatas det om detta. Ge er för fan!
Citera
2025-02-11, 08:29
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Allt det du nämner är ju uppenbart när det kommer till Rickard? Förstår inte meningen att dra in hudfärg i det här?

Newsflash, i Sverige är majoriteten vita.

Efter att sida upp o sidan ner handlar om etnicitet på offren o huruvida deras hudfärg spelade roll för gm? Skämtar du?

Jo, ibland spelar hudfärg faktiskt roll. När man kan se en så tydlig koppling mellan vita män o dåd av denna typ. Fast, som du ju begriper så är det ju bara en av, gissningsvis rätt många, faktorer som gjorde att detta massmord inträffade.
Citera
2025-02-11, 08:32
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Motivet fortfarande inte bekräftat men verkar sannerligen som att han har riktat in sig på en klass (?)

Jag tror inte det är så att han "riktat in sig" på denna klass, utan att det var de som hade oturen att vara där. En del spekulerar i att det är den mördade matteläraren som kan vara den gemensamma nämnaren här, men jag tror ärligt talat det mest är en slump. De som var där och inte klarade av att fly blev offer, tyvärr.

Oavsett vad motivet är så tror jag inte man ska stirra sig alltför blind på listan av offer. Även om det finns något rasistiskt motiv bakom så lär det mer bidragit till platsen han valde snarare än de som faktiskt strök med. Dock så tror jag själv att han valde Komvux för att det var en plats han kände till och kanske representerade hans misslyckanden i livet.
Citera
2025-02-11, 08:34
Medlem
McFaps avatar
Nä men gud så bra att ökända islamistgrupper nu använder TV4s klipp som propaganda.

När det inte ens är bekräftat vad som faktiskt sägs eller om det ens är gärningsmannen som säger det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/okant-islamistkonto-gor-propaganda-av-tv4s-ljudanalys
Citera
2025-02-11, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror inte det är så att han "riktat in sig" på denna klass, utan att det var de som hade oturen att vara där. En del spekulerar i att det är den mördade matteläraren som kan vara den gemensamma nämnaren här, men jag tror ärligt talat det mest är en slump. De som var där och inte klarade av att fly blev offer, tyvärr.

Oavsett vad motivet är så tror jag inte man ska stirra sig alltför blind på listan av offer. Även om det finns något rasistiskt motiv bakom så lär det mer bidragit till platsen han valde snarare än de som faktiskt strök med. Dock så tror jag själv att han valde Komvux för att det var en plats han kände till och kanske representerade hans misslyckanden i livet.

Tror att du har helt rätt.

Motivet känns, utan några belägg, som att det är just mot antingen lärare eller komvux.
Att flera offren gick i samma klass säger sig självt, samma schema, befinner sig på samma plats innan (?) lektion.
Citera
2025-02-11, 08:37
Medlem
CyberIngmars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS

6st av dessa som blev mördade gick i samma klass.

En annan person här nämnde att GM kanske blev hänvisad av socialtjänsten att välja en vårdutbildning för att kunna behålla sina bidrag. Även om det är spekulationer, kan det förklara varför vårdelever valdes ut och vad som tolkas av vissa som 'jag kan inte jobba' i inspelningen.

En del anser att Andersson borde ha fått sjukersättning från början, vilket i så fall skulle ha lett till en mer omfattande psykiatrisk utredning. Högfungerande autism (Asperger) hindrar inte någon från att äga vapen, men om fler diagnoser läggs till försvinner rätten att äga vapen lagligt.
Citera
2025-02-11, 08:42
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
En annan person här nämnde att GM kanske blev hänvisad av socialtjänsten att välja en vårdutbildning för att kunna behålla sina bidrag. Även om det är spekulationer, kan det förklara varför vårdelever valdes ut och vad som tolkas av vissa som 'jag kan inte jobba' i inspelningen.

Är på samma spår att han blivit hänvisad dit för att kunna fortsätta få bidrag.
Det är här han fastnat 2 gånger innan och det är här han måste fortsätta. Avsluta gymnasiet.
Senast redigerad av TjockisHarald 2025-02-11 kl. 08:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in