2025-02-11, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vet man vilka de första poliserna på plats är för typ av poliser? Aspiranter i målade bilar utan förstärkningsvapen?
Varför gick dessa inte in på en gång? Är de inte tränade på PDV?

När kom RI samt NI till platsen? Var väl NI som klev in och styrde upp? Tog väl 15 min innan de klev in?
De första poliserna på plats var aspriranter ja.

Tidslinje, enligt uppgifter i tråden och media:

12:32 Skjutningen börjar.

12:32:30 "Toalettfilmen börjar"

12.33: Polisen får larm om skottlossning i skolan.

12.38: Polisen är på plats (efter 5 minuter).

12:40 Brandlarmet går

12:40:30 Skjutande upphör.

12.45: Insatsstyrkan är på plats (efter 12 minuter).

13:00 (c:a) Ett sista skott hörs. (GM skjuter sig själv).

13.30 (c:a): Gärningsmannen hittas död.

EDIT: Min uppgift om att aspiranterna var de första som gick in kan vara felaktig.
Senast redigerad av GustafBradson 2025-02-11 kl. 10:24.
Citera
2025-02-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r_o_n
änkte med åt det hållet. Men bilden i Expressen är på en byggnad jag aldrig sett. Har genom jobbet rört mig mycket runt i byarna runt Ljungby. Att döma av bilden och ett staket av kompostgalller, gissar jag på att det finns-7fanns hund där.

Låter som att det stämmer. Gårdsbutiken med den tyska ägaren Max det refereras till i artikeln är förmodligen den här. Ligger i Marsjö, följs av bla en tysk inflyttad Max och tyska turistbyrån i Ljungby.
https://www.instagram.com/danielthehunter.farm/

Ligger i Marsjö, mittemellan Annerstad och Bolmens by. (Jag vet inte riktigt vilka orter som är stora nog att kallas samhällen). Och det finns ju, som någon annan skrev, ett par S*mon folkbokförda i krokarna.
Citera
2025-02-11, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skraecklaesning
hade han autism?

Vad om han hade......dom flesta med autism gør inte sådant
Men blir man konstant provoserat av olika orsaker så kan det , i versta fall , leda till våld , inte konstigt alls
Citera
2025-02-11, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Varför blir stasminister attackerad på sociala medier av foll som tycker att det är hans fel och SD:s??? Vad är det för jävla människor som kan sprida så mycket hat?

VAR finns källan på att massmördaren hade rasistiska motiv???? Finns bevis på att han var SD?

Dessutom var det väl vita svenska kvinnor bland offren??

Ryktas på TikTok att skytten var SD-medlem.. jag vet inte hur och vart dom fått den uppgiften ifrån dock om det går att kolla upp… men skulle kanske vara en förklaring till varför Jimmy Åkesson varit så ”frånvarande”..
Men Somsagt rykten och kanske ett svar på din fråga vart dom fått det ifrån …jag personligen har ingen aning om det stämmer!
Senast redigerad av Menea 2025-02-11 kl. 09:47.
Citera
2025-02-11, 09:36
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja man ska naturligtvis inte bagatellisera svårigheterna för folk på det spektrat, men givet hur många det finns som övervunnit hindren och blivit högfungerande -- det är ju inte som att Elon Musk sitter hemma som en eremit och spelar Counterstrike direkt -- så måste man ändå ligga på för att hitta grejen som gör att de får en vettig plats i samhället och hittar mening i tillvaron.

Visst, men Elon har väl aldrig någonsin varit en hemmasittare trots att han möjligen har någon form av diagnos, även om jag tvivlar på det (förmodligen bara snack för att stärka sin framtoning som annorlunda).

Det är hemmasittarna som isolerar sig och gradvis radikaliseras som behöver hjälp.
Citera
2025-02-11, 09:38
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T2Frank
Du förstår väl att en kula inte går igenom 60cm betong.
DeepSeek kom fram till 10-15cm vilket låter mer rimligt.
Citera
2025-02-11, 09:39
Medlem
Farliga-Farans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Börjar ledsna på tjatet i radio/tv om denna händelse. Ja, det är trist att en sjuk snubbe flippar ut på en kass skola eller om det var orimliga krav och skjuter vilt där. Men dag efter dag tjatas det om detta. Ge er för fan!

Jag är övertygad om att allt tuggande i media om dylikt triggar andra dårar. "Uppmärksamhet efter min död".

"Columbine sidorna 12-34 och sista sidan", "Så, lyckades dom utföra massakern".

Media, som alltid slår sig för bröstet för hur de bara "rapporterar det som händer", har mycket skuld också.
Citera
2025-02-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
En annan person här nämnde att GM kanske blev hänvisad av socialtjänsten att välja en vårdutbildning för att kunna behålla sina bidrag. Även om det är spekulationer, kan det förklara varför vårdelever valdes ut och vad som tolkas av vissa som 'jag kan inte jobba' i inspelningen.

En del anser att Andersson borde ha fått sjukersättning från början, vilket i så fall skulle ha lett till en mer omfattande psykiatrisk utredning. Högfungerande autism (Asperger) hindrar inte någon från att äga vapen, men om fler diagnoser läggs till försvinner rätten att äga vapen lagligt.

Tror framtiden kommer förklara mycket om Andersson.
Han har med säkerhet hamnat mellan stolarna, sen kan man fråga sig hur myndigheter ska samarbeta när det kommer till dessa fall, hur kommunicerar man med varandra?

Journaler kommer helt klart att spela en stor roll när det kommer till hans psykiska åkomma och hur man ska förstå och få en tydlig bild om hur detta kunde ske..
Citera
2025-02-11, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo651
Mycket mer än så om du räknar in hotell o kring kostnader.

Känns ju som någon sponsrat honom.. jag hoppas Polisen går till botten med detta . Om det inte är hans familj, släkt osv som betalat det kan han ju säkert blivit ”groomad” någon som ger han pengar och resor som betalning. Usch kusligt isf..
Citera
2025-02-11, 09:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSSAS
Tror framtiden kommer förklara mycket om Andersson.
Han har med säkerhet hamnat mellan stolarna, sen kan man fråga sig hur myndigheter ska samarbeta när det kommer till dessa fall, hur kommunicerar man med varandra?

Journaler kommer helt klart att spela en stor roll när det kommer till hans psykiska åkomma och hur man ska förstå och få en tydlig bild om hur detta kunde ske..

Jag tror inte det finns mycket i journalen från de senare åren i hans liv. Han har nog avvisat all kontakt med vården i vuxen ålder, vilket i såna fall förklarar varför han har blivit försörjd via soc istället för Försäkringskassan.

I journalen från tiden då han gick i skolan finns det info om olika diagnoser.
Citera
2025-02-11, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Jag kollar på eva lenas facebbok bilder hon ser mörk hårigt ut kan rickard tro att hon är imvandrare svartskalle och sljutit hon ?

Så kan det ju också vara .. är väl inte alltid lätt att skilja på svensk och utländsk.. sen stressen och rök osv kanske vissa blev fel skjutningar.. eller att dom kom i vägen. Men allt är ju spekulationer man vet ju inte och kanske aldrig får veta. Tror fortfarande det är osannolikt att dom kommer vilja gå ut med dom riktiga uppgifterna och motiv!
Senast redigerad av Menea 2025-02-11 kl. 09:54.
Citera
2025-02-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Efternamnet Simon har sina rötter i det hebreiska namnet Shim'on (שִׁמְעוֹן), vilket betyder "den som hör" eller "den som lyssnar". Det här namnet förekommer i Gamla Testamentet, där Simon är ett av de 12 apostlarna i Nya Testamentet, och det är också namnet på många personer genom historien.

Kanske därför han väljer att inte uttala sig direkt. Det om något skulle skapa helvete bland muslimerna då de älskar att fritolka allt och köra sin Pallywood propaganda.
Då är det kanske bättre att trycka ut Andersson namnet, jobba med det och knipa igen på dessa detaljer..
Han vet bättre än att förvärra ett redan kasst läge.

De flesta namn härstammar från hebreiska, grekiska , bibeln mm. även från arabiska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in