2025-02-11, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Alla poliser har inte utbildningen på MP5. Tror att man måste jobbar ett bra tag innan man får använda den

Det är hög tid att alla får det. Och riktiga västar och vapen i bilarna.

Sen måste de höja kraven för att bli polis också. Nu har de sänkt dem för att kunna anställa så många som möjligt.
Bättre med kvalitet före kvantitet.
Senast redigerad av Svempa2014 2025-02-11 kl. 07:06.
Citera
2025-02-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Du har så rätt i det du skriver! När jag läste det du skrivit så slog det mig att alla dessa som pratar om att andra är rasister och inte ser något annat..det är de som är rasister. De utgår utifrån sig själva. Som de tror andra är så är de själva.

Jo, så är det. De är besatta av "ras" och i stället för att döma folk utifrån deras handlingar så använder de sig av sin "intersektionella analysmodell" och tar alltid ställning utifrån de inblandades etnicitet, kön, läggning... (vanliga svenska män är längst ner på deras skala och har alltid fel om allt...)

Och det är de som har tvingat oss andra att bli likadana trots att vi egentligen inte vill.
Citera
2025-02-11, 07:08
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Gör det någon skillnad?

Om GMs motiv skulle vara delvis rasism -delvis då hans misslyckade studier och avslag knappast saknar betydelse i sammanhanget- förändras något jämfört mot om det inte var det? Jag upplever frågan som väldigt viktig i sammanhanget av att man vill se det som ett våldsdåd av rasistisk grund.

Jag får erkänna att jag förr aldrig läste nyheter och helt skippade de största. Jag var tvungen att googla Breiviks namn flera gånger för att jag inte skulle glömma bort det. Men han skrev manifest och hela köret vad jag förstått och i det hade han starka politiska åsikter som gör det till terrorism? 11 september var riktat mot USA politik. Jag såg massmordet på Nya Zeeland live medan det skedde och det var otroligt hemskt att se. Det var otroligt svårt att inte gripas av fasa, medlidande och sorg medan han härjade runt. Tydligt rasistist islamofobiskt motiv. Men Rickard Andersson, om vi plockar bort den påstådda rasistiska motivbilden- försvinner motivet och drivkraften i det här våldsdådet?

Kan vi genom mer antirasism påverka killar som honom att isåfall inte bli rasister och på så vis ha löst situationen så att inga fler Rickard Anderssons begår massmord efter att ha varit isolerade sedan mellanstadiet, sakna insatser, inkoms och bara har sina vapen och jägarexamen kvar att luta sig mot?

Är kärnfrågan den svåra rasismen i det svenska samhället och bland svenskar eller är frågan en lite samhället ser mäns psykiska problem som riktiga problem . För om det inte är ett problem behöver i inte lösa det och då är problemet "rasismen" som då ska ha fokus. Inte killar som gärningsmannen utan deras kanske enda sociala sammanhang som något som gör dem onda. Inte att total avsaknad av emotionell koppling till andra bör underlätta drastiskt att se människor som djur och mörda dem.

Man påstår t.ex att han bara sköt religiösa elever men om bara en bar slöja så visste han i jämförelse knappast hur de andra ställde sig till religion.

Så frågan är om eventuell rasism verkligen är problemet kring en person som sannolikt hatade alla människor. För finns det minsta underlag på att han tyckte om andra människor utöver hans egen familj? Vilket vi inte heller vet relationerna till då det oftast är konflikter mellan en person med svårare psykisk ohälsa och familjemedlemmar och även vid autism och familjerelationer.

Ditt 50:e inlägg där du frenetiskt jobbar på "stackars psyksjuk man" och lika frentetiskt slår ifrån rassespåret.

Återigen: Vi vet väldigt lite än så länge. Vi har inte hans mobil, dator mm.
Citera
2025-02-11, 07:09
Medlem
SVT: "Ökänt islamistkonto gör propaganda av TV4:s ljudanalys av video inifrån skolan"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/okant-islamistkonto-gor-propaganda-av-tv4s-ljudanalys

Man vet att man har trampat i klaveret när man blir angripen av public service med den vinkeln...
Citera
2025-02-11, 07:14
Medlem
RutgerFuchss avatar
Jag kan köpa att det finns medier som överdrivit möjligheterna till att det handlade om ett hatbrott riktat mot just invandrare. Men att som Flashbacks många ökända rasister hävdat från sekund ett att det är självklart att det inte var det, att det inte fanns ett enda tecken på ett rasistdåd, att när man läste listan över de dödade inte kunde se någon som helst logik i den, är rent trams och driven propaganda det också.

Att inte förstå att just invandrarna själva kan känna en särskild rädsla efter detta dåd, är dessutom djup oempatiskt mot en grupp som de hetsar emot dagligen på Flashback. Att inte överhuvud inse att deras egen upptrissade hatretorik är en del av problemet, är i själva verket en stor del av problemet. Inte nog med att det sker, utan det förnekas att det sker.

Så med all rätt kan man kritisera en del av medierna för att dra rasistkortet väl lätt, men våga vända blicken lite inåt också - högerextremedia, SD-politiker och Flashback-rasister - till dagens uppskrämda land!
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-02-11 kl. 07:31.
Citera
2025-02-11, 07:28
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Gör det någon skillnad?

Om GMs motiv skulle vara delvis rasism -delvis då hans misslyckade studier och avslag knappast saknar betydelse i sammanhanget- förändras något jämfört mot om det inte var det? Jag upplever frågan som väldigt viktig i sammanhanget av att man vill se det som ett våldsdåd av rasistisk grund.

Jag får erkänna att jag förr aldrig läste nyheter och helt skippade de största. Jag var tvungen att googla Breiviks namn flera gånger för att jag inte skulle glömma bort det. Men han skrev manifest och hela köret vad jag förstått och i det hade han starka politiska åsikter som gör det till terrorism? 11 september var riktat mot USA politik. Jag såg massmordet på Nya Zeeland live medan det skedde och det var otroligt hemskt att se. Det var otroligt svårt att inte gripas av fasa, medlidande och sorg medan han härjade runt. Tydligt rasistist islamofobiskt motiv. Men Rickard Andersson, om vi plockar bort den påstådda rasistiska motivbilden- försvinner motivet och drivkraften i det här våldsdådet?

Kan vi genom mer antirasism påverka killar som honom att isåfall inte bli rasister och på så vis ha löst situationen så att inga fler Rickard Anderssons begår massmord efter att ha varit isolerade sedan mellanstadiet, sakna insatser, inkoms och bara har sina vapen och jägarexamen kvar att luta sig mot?

Är kärnfrågan den svåra rasismen i det svenska samhället och bland svenskar eller är frågan en lite samhället ser mäns psykiska problem som riktiga problem . För om det inte är ett problem behöver i inte lösa det och då är problemet "rasismen" som då ska ha fokus. Inte killar som gärningsmannen utan deras kanske enda sociala sammanhang som något som gör dem onda. Inte att total avsaknad av emotionell koppling till andra bör underlätta drastiskt att se människor som djur och mörda dem.

Man påstår t.ex att han bara sköt religiösa elever men om bara en bar slöja så visste han i jämförelse knappast hur de andra ställde sig till religion.

Så frågan är om eventuell rasism verkligen är problemet kring en person som sannolikt hatade alla människor. För finns det minsta underlag på att han tyckte om andra människor utöver hans egen familj? Vilket vi inte heller vet relationerna till då det oftast är konflikter mellan en person med svårare psykisk ohälsa och familjemedlemmar och även vid autism och familjerelationer.
Jag tror att du har en poäng. Bland människor som mår mycket dåligt finns det de som söker efter något att skylla sitt illamående på. Där är invandrarna en tacksam grupp eftersom det hetsas mot dem dagligen inom vissa partier, extremistiska medier och sociala forum.

Du har samma problem hos många invandrare som i sina utanförskapsområden har en känsla av att hindras av etniska svenskar att komma in i samhället och för att bli utsatta för fördomar. Bland de som mår riktigt dåligt är det då tacksamt för dem att hitta något som de kan skylla sina tillkortakommanden på - det svenska samhället.

Vad tror du svaret på ovanstående problem är?
Citera
2025-02-11, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Framtiden får utvisa, men en inte en allt för vild gissning är nog att en ganska stor majoritet av skolans elever har invandrarbakgrund.
Så är det. Därför endast 2 svenskar som dog.

Så ingen Peter Mangs utan en psykiskt sjuk endast
Citera
2025-02-11, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hörrni ,
Vad heter de där på nätet som anser att ingen människa är värd att leva ,livet är inte värdefullt alls så de anordnar att döda någon här och någon där .

Har stått om detta i en tråd härinne .

En äldre man blev knivad och någon kvinna med hund på promenad på kvällen .

Kan han ha läst in sig på deras sida månntro ?

( Spekulation)
Lives no matter (LNM) är det nog du Du syftar på.
Citera
2025-02-11, 07:42
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej. Sociala medier är som hörs på namnet sociala, och RA var helt isolerad utan vänner. Det är nog inte så tilltalande att ha ett Facebook-konto med en vänlista på 3 personer som är morsan, farsan och syrran.

Givet hans exceptionella inåtvändhet är det nog heller inte så troligt att han har lämnat något manifest.
Om man är så totalt ointresserad av andra människor som han var, varför skulle man bry sig så mycket om vad de tycker och tror att man anstränger sig för att skapa förståelse? Han var totalt uppslukad av nihilism. Handlingen i sig fick tala för honom: Fuck människor, fuck världen, hejdå.

Ta t ex Stephen Paddock som mördade 58 från ett hotellfönster i Vegas genom att skjuta tusentals skott med 23 vapen han hade släpat upp till hotellrummet. Han lämnade heller inget manifest. Han valde inga särskilda offer, han sköt urskillningslöst mot en folksamling flera hundra meter bort. Och då säger folk "Men åh! Nu får vi aldrig veta motivet! Vad var meeeeeeeningen? Vad var motiiiiiiiivet?"

Vaffö? Vaffödå? Vaffödådå? Som rumpnissar. Helt blinda för att handlingen i sig ÄR motivet. Han ville döda så många som möjligt -- FÖR att han ville döda så många som möjligt. Precis som Peter Madsen ville styckmörda Kim Wall FÖR att han ville styckmörda. "Men vad var motiiiiivet? Svartsjuka? Pengar? Vaffö? Vaffödådå?" Nej motivet till mordet var att mörda. Ingenting underliggande, bakomliggande.

Och det kan mycket väl bli likadant här. Att RA:s enda mål med att skjuta en massa folk, var att skjuta en massa folk.
Det lutar mot att det inte handlar om ett rasistdåd, givet den information som kommit oss tillhanda i dagsläget.
Däremot är det sannolikt inte så urskiljningslöst som du försöker få det till, eftersom platsen för dådet är en skola där GM varit inskriven på i flera omgångar. En plats han tvingats gå till för att kunna ha kvar sitt socialbidrag. En plats som han misslyckats kapitalt på. En plats där han pressats att frottera sig med andra människor.
Jag skulle säga att det mest sannolika är att det handlar om en klassisk skolskjutning, GMs höga ålder till trots.
Hade han tvingats arbeta hade han kanske tagit sig till arbetsplatsen och gått bärsärk.

Ett utvidgat självmord där han drog med sig de som fick stå symbol för hans miserabla liv och lidande.
Senast redigerad av RutgerFuchs 2025-02-11 kl. 07:45.
Citera
2025-02-11, 07:46
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Tyst från Jimmie Kebabpizza Åkesson. Han kanske har fullt upp med att spela på bettingsajter hemma i Sölvesborg?
Hade det varit en muslim som sköt i Örebro så hade inte SD:s ledning varit så tysta.

Efternamnet Simon har sina rötter i det hebreiska namnet Shim'on (שִׁמְעוֹן), vilket betyder "den som hör" eller "den som lyssnar". Det här namnet förekommer i Gamla Testamentet, där Simon är ett av de 12 apostlarna i Nya Testamentet, och det är också namnet på många personer genom historien.

Kanske därför han väljer att inte uttala sig direkt. Det om något skulle skapa helvete bland muslimerna då de älskar att fritolka allt och köra sin Pallywood propaganda.
Då är det kanske bättre att trycka ut Andersson namnet, jobba med det och knipa igen på dessa detaljer..
Han vet bättre än att förvärra ett redan kasst läge.
Senast redigerad av TjockisHarald 2025-02-11 kl. 07:50.
Citera
2025-02-11, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Varför tror du att majoriteten av dem som läser en vuxenutbildning på komvux skulle ha ett handikapp? Finns en mängd orsaker till att man läser på komvux!
Tittar man på hur det ser ut idag: Så är majoriteten utan tvekan folk med en invandrarbakgrund: Sen har vi diverse löst folk som behöver läsa upp ämnen: Men ofta är detta idag kopplat till någon diagnos:

Extremt få välfungerande människor slutför idag inte en gymnasieutbildning utan godkända betyg.
Så jag skulle nog bestämt hävda att majoriteten på den typen av utbildningar idag har invandrarbakgrund eller någon typ av "Handikapp", eller i många fall bägge.
Jag vill nog hävda att andelen etniska svenskar utan någon diagnos eller handikapp är i minoritet på dessa utbildningar.
Citera
2025-02-11, 07:52
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
SVT: "Ökänt islamistkonto gör propaganda av TV4:s ljudanalys av video inifrån skolan"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/okant-islamistkonto-gor-propaganda-av-tv4s-ljudanalys

Man vet att man har trampat i klaveret när man blir angripen av public service med den vinkeln...
Det är väl bra att det kommer fram många perspektiv på den ljudinspelningen. Det är väl ganska precis så som media ska fungera - granskande och transparent. Inte likriktning där bara ett synsätt är tillåtet.
Sen att det finns idioter som utnyttjar sig av något av perspektiven, är inget som media ska ta hänsyn till. Media ska präglas av konsekvensneutralitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in