2025-02-11, 08:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vad har AK47 med det här att göra?

Jomshof framstår i denna frågan som en av de sundaste och mest rakryggade personerna i hela riksdagen. Att visa på integritet och ovilja att vika ner sig när det kommer till ett ogenomtänkt nonsensförslag ger honom en särställning som få i riksdagen kan leva upp till.

Står man inte upp för det man tror på inom politiken är man inte mycket annat än ett vindfölje utan faktiskt syfte.

Men, det kanske skull gå att kompromissa. Förbjud just och enbart AR-15 och tillåt samtliga övriga modeller av AR-vapen.

Ja, Jomshof är nog en av få som kommer ur detta med hedern i behåll. Han inser också hur farlig denna fråga kan bli (redan blivit?) för SD. Skillnaden mellan hur regeringen behandlar icke-svenskar och kriminella och hur man behandlar en laglydig och pålitlig grupp svenskar med betydande samhällsengagemang. Det kommer att spilla över på andra politikområden också.
Citera
2025-02-11, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Nu har SD verkligen skitit i det blå skåpet, Jomshof var en av få politiker inom SD som inte vänt kappan efter vinden och bytt åsikt i var och varannan fråga.

Tror detta är början på slutet för SD, valet 2030 åker de nog ut ur riksdagen.

Exakt..
Det blir som det blev med Ny Demokrati...
Upp i smeten men inom snar framtid sjönk ND under vattenytan snabbare än en sten..
Citera
2025-02-11, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
I mina ögon ÄR detta populism - importerad amerikansk vapenliberlism. Billigt sätt att fiska röster på, för att inte tala om farligt. MAGA fanboy. Jomshof försöker vända kappan efter vinden och blidka sina väljare, men nu tycks det vara som så att flera SD-väljare faktiskt är emot halvautomatiska vapen själva (som resten av svenska folket) så "vinden" är inbillad. Riktiga jägare behöver inte och vill inte ha halvautomatiska vapen, dessa är för "gun nuts". Han kastar sig själv under bussen med detta, på ett ytterst osmakligt sätt med tanke på kontext. Men han har väl aldrig kunnat läsa av situationer eller fattat det här med timing i sina utspel.

Må han ruttna.

Du förstår ju inte, jag har jagat och fiskat hela livet, betalar skatt och bidrar till samhället genom föreningar mm. Laglydig (nån fortkörnings bot har det blivit), i den mindre stad jag bor i har kanske 40% av den manliga invånarna vapenlicens. Dom har alltså vapen hemma redan, jag har vapen hemma redan, varför litar inte staten på oss att ha en halvauto? Tror du att jag är en galning bara för att jag har vapen licens, just nu målas det ju upp så i media.

Du FredochFrid har ju säkert en grönsakskniv hemma, verkar helt livsfarligt. Du kan ju fara på stan och sticka någon med den.

Har röstat på SD sen jag fick rösträtt, nu är det färdigt röstat på dom.
Citera
2025-02-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Nej det tror jag inte att jag missbedömt. Inte heller har jag missbedömt hur många röstberättigade som inte är jägare.

Uppåt 600 000 har ju vapenlicens iaf. Nu är det ju inte riktigt alla dom som röstar på SD men nog lär det vara bra många av dom. Sen lär det vara en hel del SD anhängare som inte har vapenlicenser men som börjar känna sig lite förda bakom ljuset av det SD dom röstat fram. Var det typ 1,3 miljoner som röstade SD i senaste riksdagsvalet? Sverige är lilla USA och antagligen kommer vapenfrågor segla högre upp som avgörande valfrågor för många. Jag skulle nog inte kalla det en icke-fråga iaf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FredochFrid
I mina ögon ÄR detta populism - importerad amerikansk vapenliberlism. Billigt sätt att fiska röster på, för att inte tala om farligt. MAGA fanboy. Jomshof försöker vända kappan efter vinden och blidka sina väljare, men nu tycks det vara som så att flera SD-väljare faktiskt är emot halvautomatiska vapen själva (som resten av svenska folket) så "vinden" är inbillad. Riktiga jägare behöver inte och vill inte ha halvautomatiska vapen, dessa är för "gun nuts". Han kastar sig själv under bussen med detta, på ett ytterst osmakligt sätt med tanke på kontext. Men han har väl aldrig kunnat läsa av situationer eller fattat det här med timing i sina utspel.

Må han ruttna.

De flesta SD väljare är vanligt folk.
Citera
Medlem
SD verkar vara ivriga att göra allt dom kan för att få ett riktigt uselt val 2026. Ska man hålla på med sånhär känslostyrd nonsenspolitik undrar man hur dom har mage att kritisera hur övriga partier gjort likadant med invandringen. Nä min röst ska dom iaf inte räkna med igen, dom kan behålla sitt BS paradigmskifte.
Citera
2025-02-11, 08:52
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..GodJul..
Jomshof har alltid varit största anledningen till att jag röstat SD. Har alltid hoppats på Jomshof som justitieminister.

Nu håller Henrik Vinge på att förstöra partiet inifrån verkar det som. Bort med honom.

Vinge rekryterades från Moderaterna.
Han kommer från en av Sveriges finaste advokatfamiljer.
Det är självklart att han inte är intresserad av invandringsfrågan.
Blekingekillarna förstår inte finliret hos Eliten.
Citera
2025-02-11, 08:53
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
SD verkar vara ivriga att göra allt dom kan för att få ett riktigt uselt val 2026. Ska man hålla på med sånhär känslostyrd nonsenspolitik undrar man hur dom har mage att kritisera hur övriga partier gjort likadant med invandringen. Nä min röst ska dom iaf inte räkna med igen, dom kan behålla sitt BS paradigmskifte.

Notera att Jimmy inte ens orkade massa sig fysiskt till Partistyrelsemöte.
"Var med via länk"...
Detta bådar inte gått från den Pysande ballongen
Citera
2025-02-11, 08:54
Medlem
Christopher.s avatar
Varför inte avväpna polisen och militären också, de är involverade i skjutningar och dödar. Jomshof har rätt, det är ett idiotiskt förslag.
Citera
2025-02-11, 08:58
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propsen
Du förstår ju inte, jag har jagat och fiskat hela livet, betalar skatt och bidrar till samhället genom föreningar mm. Laglydig (nån fortkörnings bot har det blivit), i den mindre stad jag bor i har kanske 40% av den manliga invånarna vapenlicens. Dom har alltså vapen hemma redan, jag har vapen hemma redan, varför litar inte staten på oss att ha en halvauto? Tror du att jag är en galning bara för att jag har vapen licens, just nu målas det ju upp så i media.

Du FredochFrid har ju säkert en grönsakskniv hemma, verkar helt livsfarligt. Du kan ju fara på stan och sticka någon med den.

Har röstat på SD sen jag fick rösträtt, nu är det färdigt röstat på dom.

Halvautomatiska vapen kan ju skapa ordentligt mycket mer förödelse på kort tid än en vanlig jaktbössa eller en grönsakskniv, som vi tyvärr nu sett - det är här skon klämmer.
Citera
2025-02-11, 09:00
Avstängd
ZebranJannes avatar
En stor dag för Sverige, att åsnan Jomshof kastat in handuken (eller tvingats till). Tyvärr kommer han likt en parasit att fortsätta lyfta stora skattemedel livet ut. En skam, så klart.

Men, man kan ju glädjas i att SD aldrig kommer att sitta i den position igen som de nu gör, ingen vill ju ta i dem med tång egentligen. 2026 blir det socialdemokratisk regering, och blir det högerregering 2030 är jag ganska övertygad om att S och M kommer samarbeta framför att inkludera och vara beroende av SD. Och med tanke på att SD inte levererat denna period utan enbart krattat manegen och bugat för M, kommer väljarna att lämna, hjärtefrågan för väljarna är som sagt invandringen, och den är mer eller mindre intakt, någon paradigmskifte har inte skett, och kriminaliteten har inte minskat, snarare tvärtom. Snart är SD tillbaka på omkring 10%, för att på sikt implodera helt likt stollarna i Ny Demokrati. Bra för Sverige.
Citera
2025-02-11, 09:05
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Nu har SD verkligen skitit i det blå skåpet, Jomshof var en av få politiker inom SD som inte vänt kappan efter vinden och bytt åsikt i var och varannan fråga.

Tror detta är början på slutet för SD, valet 2030 åker de nog ut ur riksdagen.

Klart de inte gör, finns ju inga alternativ att rösta på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in