2025-02-06, 09:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cremonese
Örebro..

Läste en artikel på Aftonbladet och funderade på vad som kunde orsaka en drastisk förändring i någons liv. Sökte på Kalla Fall och Örebro.

Finns det något underlag nu för spekulationer?

"Men när högstadiet började hände något, minns klasskamraterna.

Umgänget upphörde och Rickard Andersson tillbringade allt mer tid ensam."

"Enligt en annan klasskamrat ska Rickard Andersson under högstadiet ha ägnat sig åt viss skadegörelse i skolan, det ska bland annat ha handlat om brinnande papper under skåp och tilltäppta handfat."

"En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
– Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp."

Snabb förändring av beteende, saboterar med eld, döljer sitt ansikte.. Drar sig undan från allt socialt liv. Tänker på Linköping-fallet. Liknande beteende.

Bytte också efternamn utan någon egentlig förklaring presenterad till någon. Inte ens familjen visste förklaringen?

Första branden börjar på en psykakut? Tog familjen Rickard Andersson till psykiatrin? Första branden på vintern, psyket, var väl också första terminen på högstadiet om jag räknar rätt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
detta fall var en överaskning, jag har aldrig hört talas om det och då bodde jag i örebro när det hände och dessutom bodde endast några km från platsen

är någon gripen? en iaktaggelse är att även skytten i örebro bodde endast ca 1 km från denna plats

Citat:
skytten av massmordet i örebro, var vid denna tidpunkt 15 år gammal och dårskapen hade blommat ut hos honom redan då enligt fd vänner. han bodde ca 1 km från denna plats, hoppas polisen kollar upp detta noga

Har du någon idé om hur händelserna matchar MGMs skolgång tidsmässigt?
Citera
2025-02-11, 08:10
Medlem
Citat:
Har du någon idé om hur händelserna matchar MGMs skolgång tidsmässigt?

Ren spekulation från min sida! Det vill jag understryka.

Men Richard borde gått i årskurs 9 när detta hände och enligt media hade han där utvecklat svåra problem. Han bodde väldigt nära denna plats där det brann.
Ingen är gripen för detta men det kan nog vara bra för polisen att spåra av bränder runt detta område vid tiden, eller andra saker som övergrepp mot husdjur osv
Som sagt- spekulerar jag men när det visar sig att en massmördare med svåra psykiska problem växt upp bara någon kilometer från denna olösta mordbrand så har vi ett märkligt sammanträffande med två svåra brott
Citera
2025-02-12, 15:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Men Richard borde gått i årskurs 9 när detta hände och enligt media hade han där utvecklat svåra problem. Han bodde väldigt nära denna plats där det brann.
Ingen är gripen för detta men det kan nog vara bra för polisen att spåra av bränder runt detta område vid tiden, eller andra saker som övergrepp mot husdjur osv
Som sagt- spekulerar jag men när det visar sig att en massmördare med svåra psykiska problem växt upp bara någon kilometer från denna olösta mordbrand så har vi ett märkligt sammanträffande med två svåra brott

Vilka av dessa bränder var 1 § och 2 § då? Vi har ju det här med preskriptionen att tänka på. Kolla:

Citat:
13 kap. Om allmänfarliga brott

1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.

Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).

2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.

Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).

- Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
- Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
- Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
- Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år,
- För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid.

Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningspersonen fyllt 21 år vid brottens begående. Det gäller:

- mord eller dråp och försök till mord och dråp
- grovt folkrättsbrott
- folkmord och försök till folkmord
- terroristbrott och försök till terroristbrott

Sen är ju nästa fråga om det var ett mord som mordbranden på Brickebergsvägen, diarienummer: 1800-K23551-05, illa nog slutade med? Den knappt tvåårige Pontus Holmberg dog? Ibland kan sånt här landa på vållande till annans död när tingsrätten eller hovrätten lämnar ett juridiskt resultat.
Citera
2025-02-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vilka av dessa bränder var 1 § och 2 § då? Vi har ju det här med preskriptionen att tänka på. Kolla:

- Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
- Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
- Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
- Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år,

Från den 1 juli 2010 gäller att det inte längre sker någon preskription av de grövsta brotten om de begåtts 1 juli 1985 eller senare och om gärningspersonen fyllt 21 år vid brottens begående. Det gäller:

- grovt folkrättsbrott

Sen är ju nästa fråga om det var ett mord som mordbranden på Brickebergsvägen, diarienummer: 1800-K23551-05, illa nog slutade med? Den knappt tvåårige Pontus Holmberg dog? Ibland kan sånt här landa på vållande till annans död när tingsrätten eller hovrätten lämnar ett juridiskt resultat.

eftersom han då var under 18 år så är det preskriberat, om nu det var han, men likväl är det bra att fastställa, om det var han eller inte, vilket säkert är extremt svårt om de inte har något dna
Citera
2025-02-14, 08:19
Avslutad
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis

- grovt folkrättsbrott

Citat:
eftersom han då var under 18 år så är det preskriberat, om nu det var han, men likväl är det bra att fastställa, om det var han eller inte, vilket säkert är extremt svårt om de inte har något dna

Det är fullt rimligt att spekulera i det här. GW brukar säga att man ska hata slumpen. Tycker det finns någonting i att klasskamraterna såg hur han orsakade sabotage med hjälp av eld. Samtidigt finns det i ett inlägg i den här tråden att en mindre brand uppstod vid psykiatrin. Det handlar om hur trådarna kan dras..

CtrlAltDelThis. Tack för ditt tidigare inlägg som redovisar registrerade bränder. Vad tror du om möjligheterna att spekulera i hur MGM kan kopplas till bränderna? Grovt skissat, det börjar med en brand vid psyket och slutar mediamässigt vid en cykelaffär?
Senast redigerad av Cremonese 2025-02-14 kl. 08:21.
Citera
2025-02-14, 17:44
Medlem
Kanastras avatar
I den här tråden är det en som säger sig ha sett pyromanen, inlägg 23.
Men jag tror att OM det är skolskytten som gjorde det så är det ju omöjligt att bevisa, eller få honom dömd.
Dock skriver personen som såg honom att pyromanen rekade dagen innan, vilket även skolskytten ska ha gjort.
(FB) Örebropyromanen - Kommer han åka dit?
Citera
2025-02-16, 17:38
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Men jag tror att OM det är skolskytten som gjorde det så är det ju omöjligt att bevisa, eller få honom dömd.
Dock skriver personen som såg honom att pyromanen rekade dagen innan, vilket även skolskytten ska ha gjort.

Hoppas att polisen kollar på detta idag.
Citera
2025-02-19, 22:55
Medlem
Citat:
skytten av massmordet i örebro, var vid denna tidpunkt 15 år gammal och dårskapen hade blommat ut hos honom redan då enligt fd vänner. han bodde ca 1 km från denna plats, hoppas polisen kollar upp detta noga
Usch då. Ligger nog inte långt borta att gå runt och elda med den personligheten....
Citera
2025-02-19, 23:06
Medlem
Citat:
Örebro..

Läste en artikel på Aftonbladet och funderade på vad som kunde orsaka en drastisk förändring i någons liv. Sökte på Kalla Fall och Örebro.

Finns det något underlag nu för spekulationer?

"Men när högstadiet började hände något, minns klasskamraterna.

Umgänget upphörde och Rickard Andersson tillbringade allt mer tid ensam."

"Enligt en annan klasskamrat ska Rickard Andersson under högstadiet ha ägnat sig åt viss skadegörelse i skolan, det ska bland annat ha handlat om brinnande papper under skåp och tilltäppta handfat."

"En tidigare skolkamrat minns hur han drog upp luvtröjan för att täcka ansiktet, gömde ena handen i tröjärmen och sedan gick runt och täckte sin mun.
– Han höll handen för munnen för att inte prata, tolkade jag det som. När jag tänker på honom i dag är det den bilden jag får upp."

Snabb förändring av beteende, saboterar med eld, döljer sitt ansikte.. Drar sig undan från allt socialt liv. Tänker på Linköping-fallet. Liknande beteende.

Bytte också efternamn utan någon egentlig förklaring presenterad till någon. Inte ens familjen visste förklaringen?

Första branden börjar på en psykakut? Tog familjen Rickard Andersson till psykiatrin? Första branden på vintern, psyket, var väl också första terminen på högstadiet om jag räknar rätt?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/W0XXWa/klasskompisarna-om-misstankte-skytten-i-orebro-rickard-andersson

Oj kling och klang har klantat till de rejält förut i örebro. Tex örebro namnen fick dom tidigt in tips om men dom sket i detta och sen våldtog fanskapet massa människor.

Jag hoppas polisen gör en riktigt jävla grundlig genomgång av rickards liv. Om föräldrarna kan ge gamla anteckningar om de ligger i någon låda hos dom om de finns.

Även kolla journaler från psykiatrin.

Att intervjua människor från hans uppväxt

Att återskapa minnen i telefoner kamera och hårddiskar

Köra dna träffar

Kan r ha haft någon gemensam vän till familjens.
Citera
2025-02-19, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/mordbranden-tog-pontus-2-liv-sa-minns-familjen-handelsen

Anhöriga berättar i reportage i tidning idag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/polisens-kalla-fall-efterlyser-fler-iakttagelser-fran-branden-i-brickeberg

Polisen i Örebro har hållt förhör med eventuell misstänkt.

Jag hoppas dom sett denna tråd.

Jag misstänker nu att de varit en enstöring som har antingen en tagg mot familjen eller typ av störd personlighet men förmodligen ensam eftersom ingen har några uppgifter.

Citerar mig själv men denna gm profil jag tänkte på stämmer verkligen in på rickard
Citera
2025-02-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra

Citerar och lyfter fram denna....

Kan inte släppa detta fall. Ska läsa sen
Citera
2025-02-20, 20:26
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Även kolla journaler från psykiatrin.

Kan polisen bara plocka ur journaler på Kreti och Pleti? Borde vara sekretess i vägen, eller är jag fel ute som vanligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in