Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-02-10, 23:03
Medlem
Nytt stort drönarangrepp mot Ryssland, vars luftvärn är sorgligt bristfälligt.

https://x.com/front_ukrainian/status/1889062399153418292?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Hittills har det visat sig att Ukraina har kapaciteten att inte bara upprätthålla utan öka anfallen på rysk infrastruktur såsom flygbaser, oljedepåer, pumpanläggningar och raffinaderier. Inte nog med att det slår direkt mot Rysslands direkta förmåga att föra krig, det slår också mot landets korrupta ekonomi som nästan helt bygger på export av fossila bränslen.

Ryssland gapade efter mycket men miste hela stycket.
Citera
2025-02-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNightTripper
Du kollar på kartan fel, du vet inte ens hur du skall kolla på den! I november tog ryssen 700 kvadratkilometer, i december tog ryssen 400 kvadratkilometer och i januari tog ryssjäveln 320 kvadratkilometer.
Hur många ryssar tror du dog för att få dom 320 kvadratkilometerna?
Hur många oljeraffinaderier sprängdes under tiden ryssjäveln fick sina 320 kvadratkilometer?
Du är väl förmodligen lika dålig på ekonomi som du är på och läsa karta, men jag kan vara snäll och berätta för dig att det går åt helvete för den värdelösa ryssen.

https://euromaidanpress.com/2025/02/07/uk-intel-russian-territorial-gains-slow-down-in-ukraine/
Det går åt i snitt 12 ryssar för varje kvadrat kilometer dom tar.
Citera
2025-02-10, 23:26
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu är ju ett människoliv inte så mycket värt i Ryssland, men hade ryssjäveln vuxit upp i det fantastiska landet i väst som inte ligger allt för långt ifrån varandra, så hade deras liv varit värt 40 miljoner kr enligt Trafikverket, som tog fram siffrorna.
Så 480 miljoner kronor för varje kvadrat kilometer och då har man inte räknat med alla fordon och nu även åsnor, åsnorna är väl värda mer än den smutsiga ryssen.
Det går bra Ryssland!
Citera
2025-02-10, 23:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av %
Ja jävlar... Då undrar man exakt var de "obegränsade" resurserna håller hus. För på fronten är de inte. Där är det nu mer åsnor och dromedarer dom gäller när de kinesiska golfbilarna tagit slut. Att se en rysk stridsvagn är oerhört ovanligt nu. Stödförbanden du pratar om finns bara i din fantasi. Förövrigt ser det ut att stå still på kartan som det gjort ett tag nu.

Ja Ryssarna har fått fram en stackars kamel till fronten som de antagligen stulit från något zoo. Stackars djur, kommer väl pinas till döds efter att ha fått splitter i sig, eller trampat på en mina.
Citera
2025-02-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det här låter som rent hittepå, men det fungerar väl utan källor.

Nej skämt åt sido. om vi studerar kartan så ser vi 8kartan gäller) att ryssland gör framsteg varje dag.

Kolgruvor, viktiga knytpunkter och radarmaster faller i ryssarnas händer. Det är till syvendes och sist kartan som gäller.

Kursk kunde verka som en bra ide, men det fåtal vagnar som Sverige levererat är ingenting emot de enorma resurser som Ryssland har. Mer eller mindre obegränsat.

Det svåra nu för Ukraina är att hålla linjen vid floden. När ryssarna gått över dnepr så kan det ukrainska försvaret rullas upp och ihop väldigt snabbt.

Och det är i det läget som Ryssland sätter in enorma stödförband som de nu har kunnat träna upp i tre år i de bortre delarna av landet, helt utan insyn.

Menförinihelvete Kalle, alla vet att du inte allrid lyckas uttrycka exakt vad du menar på svenska, men det här är väl ändå över gränsen?

Vad har Sveriges eventuella bidrag av "vagnar" med beslutet att attackera Kursk att göra?
Senast redigerad av Sidlinjen18 2025-02-10 kl. 23:49.
Citera
2025-02-10, 23:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
I och med UAF framryckning mot Ulanok har de nått stranden av Psel vid Fanaseevka. Det gör att ryska trupper väster om Fanaseevka är instängda på norra (högra) sidan ån.
Jag vet inte om bilbron 4 km väster om Fanaseevka är raserad eller under ukrainsk eldkontroll. Kanske är ryssarna i fickan utlämnade till gummibåt eller att simma.

Jag hörde att bron var kvar för ett par dagar sedan.
Citera
2025-02-10, 23:54
Medlem
Kenneth Grägg på facebook rapporterar att det kan ha skett en ny fas i kriget för det verkar som om Ukraina i Donetsk tar lika mycket ny mark i kontraatacker som Ryssland tar i sin pinande långsamma offensiv.
Det väger sakta över till Ukraina.

Och i Kursk har situationen åter börjat försämras för Ryssland.

Man skulle inte ha startat detta krig för att förstöra sin egen framtid. Och jag säger som jag alltid sagt om Ryssland:

"INKOMPETENS + INKONTINENS = BÖG"!!!
Citera
2025-02-10, 23:56
Medlem
Citat:

Och hur förhåller det sig till Rysslands genomsnittliga befolkningstäthet, tro?

Det ser inte bra ut för Ivan......
Citera
2025-02-10, 23:59
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Bussig?
Det bor över 15 miljoner ryssar i Ukraina.
Att köra på som i Syrien och lägga halva städer i grus är totalt ogörligt i Ukraina.
Står du kvar vid detta uttalande efter att ditt gulliga ryzzland nu bombat sönder typ 169 städer och byar?
Citera
2025-02-11, 00:02
Avstängd
GustavAnders avatar
Citat:
Nu kommer alla vapen som väst skickat till ukraina under 10 år att skrotas på några dagar...
Står du fast vid detta?
Hur gick det?
Citera
2025-02-11, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kenneth Grägg på facebook rapporterar att det kan ha skett en ny fas i kriget för det verkar som om Ukraina i Donetsk tar lika mycket ny mark i kontraatacker som Ryssland tar i sin pinande långsamma offensiv.
Det väger sakta över till Ukraina.

Och i Kursk har situationen åter börjat försämras för Ryssland.

Man skulle inte ha startat detta krig för att förstöra sin egen framtid. Och jag säger som jag alltid sagt om Ryssland:

"INKOMPETENS + INKONTINENS = BÖG"!!!

De två stora ukrainska attackerna i Kursk, slutade snöpligt. Men man vill försöka igen säger Zelensky.
Under attackerna dog 200 ukrainska soldater och en massa tanks förstördes.
Jag får sällan höra vilka siffror det rör sig om för båda sidor. Men jag beräknar en ryss mot 16 ukrainare.
Citera
2025-02-11, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
De två stora ukrainska attackerna i Kursk, slutade snöpligt. Men man vill försöka igen säger Zelensky.
Under attackerna dog 200 ukrainska soldater och en massa tanks förstördes.
Jag får sällan höra vilka siffror det rör sig om för båda sidor. Men jag beräknar en ryss mot 16 ukrainare.

Jag ser stor oordning i de ryska styrkorna, svagt befäl.

Och nu säger även youtubern "Ukraine matters" att han ser hur kriget vänder i Donetsk. Ukraina tar positioner och mark söder om Pokrovsk och Ryssland förlorar massvis med soldater.

Vad beträffar Kursk är det en djärv krigföring från den Ukrainska sidan.

Detta kunde inte jag se komma den 24 februari 2022. Ukraina har vaknat till liv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in