2025-02-10, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Aset borde avgått för länge sedan.
Han skulle avgå före valet. Då var det också interna problem.
Jomshofs intressant intervju i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/MRBOyK/jomshofs-besked-kommer-kliva-av-fore-valet
Citera
2025-02-10, 23:49
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag har alltid gillat RJ och det gör jag fortfarande. Tyvärr är han ingen strateg och går allt som oftast in i strider han inte kan vinna eller vid helt fel tidpunkt. Jag är en evigt trogen SD-väljare och det kommer jag alltid vara men vi måste förstå att så länge vi inte har 51% så är politiken ett lagspel tillsammans med M och KD.

Vad hade M, L och KD kunnat göra om SD vägrat (lova att) rösta för skärpning av vapenlagstiftning, menar du? Ska de utesluta SD ur regeringssamarbetet SD inte är en del av? Ska de själva lämna regeringssamarbetet som SD inte är en del av? Ska de plötsligt börja öka asylinvandring och slopa inkomstkrav igen, för att straffa SD? Blir ju en smula paradoxalt när partierna själva talat sig varma för begränsad invandring, och deras egna väljare begär det.

Tidöavtalet ligger, och det finns ingenting i avtalet som med någon tydlighet säger att SD måste stödja denna idiotlag. Så de valde att stödja det because reasons.
Citera
2025-02-10, 23:50
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Ja.

Och hur har det gått med den frågan så här långt?

Inget parti konkurrerar med SD i den frågan.

Och om inte det framgått tydligt nu så har uppenbarligen SD inget att säga till om med den här regeringen.

Kristersson kör på som han vill.

Det är inte en massflykt från SD som är variabeln här, utan snarare ett blodbad i kommande Landsdagar.

Flera bedömare säger nu att det är något nytt för SD att en konflikt nu sker så här öppet.

Ska SD verkligen utesluta Tobbe Andersson, Jessica Stegrud, Josef Fransson, Adam Martinnen, Jomshof osv? Nej det är osannolikt.

Snarare att nya konstelationer och falanger bildas inom partiet, med nya palatsintriger. Och just nu är det tydligt fördel till falangen som nu samlas runt Jomshof.
Citera
2025-02-10, 23:52
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Sen Kent försvann har den enda kvarvarande i SD med integritet varit Jomshof.
Hoppas han avgår ur partiet.
SD ruttnar innifrån och går ej längre att skilja ifrån de andra. De har själva gjort sig obsoleta.

Det sista Sverige behövde var en åttaklöver men att få komma in i värmen var viktigare än 7 miljoner svenskars framtid.
Citera
2025-02-10, 23:52
Medlem
Tror han på inbördeskrig?
Citera
2025-02-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vad en pensionerad amerikansk polis tycker om svenska vapenlagar rycker jag på axlarna åt. De kör sin grej och vi kör vår grej. Även inom den del av befolkningen i Sverige som har lagliga vapen så anser de absolut flesta att vi har vettiga lagar och regler.

Jag känner ingen jägare som tycker det är rimligt att man ska få ha en skarpladdad Desert Eagle på nattduksbordet. Det är bara vapen-fetischister som spelat för mycket CS som tycker sånt ska vara lagligt.

Vidare så får du även i Sverige använda det våld som nöden kräver mot inbrottstjuvar. Det finns flertalet fall där folk dödat inkräktare och blivit helt friade.
Där tycker vi nog olika och det är helt ok. Personligen föredrar jag det amerikanska systemet alla dagar i veckan och speciellt med tanke på hur samhällsutvecklingen har sett ut de senaste 20 åren och det lär ju inte se bättre ut om ytterligare 20 år.

Problemet är väl snarare just det samhällsutvecklingen samt vad som hände med sunt förnuft och folkvett.

Som jag var inne på tidigare så fanns det inga register, licenser eller ens en jägarexamen för knappt 100 år sedan och ohyggligt mycket fler jägare i Sverige då än idag och vapen var standard i det svenska samhället mer eller mindre men inga vansinnesdåd.

Jägarexamen är förövrigt ett relativt nytt påfund då den dök upp på 80 talet, innan dess kunde du ansöka och få licens på ett jaktvapen bara du uppgav att det skulle användas till just jakt.

Hagelgevär var totalt licensfria i Norge en bit in på 80 talet och såvitt jag vet förekom det inga vandinnesdåd där heller.

Om du inte kan få bukt med att det springer runt ohyggligt mycket beväpnade kriminella människor i landet och det flödar in illegala vapen så tycker ju åtminstone jag personligen att det inte är några som helst problem med en skarpladdad semiautomat AK5 eller AR15 ståendes nära till hands i hemmet eller bära vilket vapen du än vill öppet på stan så länge du sköter dig och uppfyller de minimikrav som finns och speciellt om du bor i ett stökigt område eller stökig del av landet.

Varför ska du som hederlig skötsam medborgare inte ha den rätten när landet är fyllt med diverse gängmedlemmar, yrkeskriminella osv som skiter i vilket ?

Jag har personligen fått en skarpladdad pistol uppkörd i ansiktet och det var mindre roligt och hade jag kunnat och haft möjlighet dvs bott i ett annat land med lite andra lagar så hade jag rent lagligt naturligtvis avlivat den personen om jag hade kunnat.

Problemet är att under rådande självförsvars samt vapenlagar så kan jag inte göra det men om en minst sagt mindre trevlig person hade fått för sig att skjuta i det läget så hade jag inte suttit här och skrivit idag och det är inte så kul när man bodde i den typen av område en tid i sitt liv och du som vanlig hederlig person springer på gängkriminella personer beväpnade till tänderna titt som tätt med taskig impulskontroll och dåligt konsekvenstänk och du vet att du inte har en chans att försvara dig själv om något går riktigt snett.

Förövrigt så är Sverige ett betydligt mindre land än USA dvs ett pytteland i sammanhanget och jag har klankat ner på det landet flera ggr men jag gillar deras naturliga rätt att äga och bära vapen samt deras version av Freedom of speech samt betydligt mer långtgående rätt att försvara sig själva och sin egendom.
Citera
2025-02-10, 23:55
Bannlyst
Jimmie Åkesson var med på länk, lämnar han Sölvesborg 1-2 gånger i veckan max?
Hur kan folk va så dumma att tro att utbrända Åkesson ska orka jobbet att vara statsminister?
Citera
2025-02-10, 23:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Flera bedömare säger nu att det är något nytt för SD att en konflikt nu sker så här öppet.

Åkesson är tydligen frånvarande en hel del, så han kanske inte har fingret på riksdagsgruppens puls.
Citera
2025-02-10, 23:58
Medlem
Elof.Musklers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
SD är vidriga. 11 människor har dött i den värsta skolmassakern i Sveriges historia och de bryr sig bara om sina j**la vapen.

Lite respekt skulle man kunna tycka att Jomshof borde ha mot de döda, men nej.
Vad fan har en viss typ av vapen med respekt för dom döda att göra? Den modellen användes inte ens vid skjutningen. Ska alla vapen förbjudas nu eller?
Citera
2025-02-11, 00:00
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Inget parti konkurrerar med SD i den frågan.
Jo, flera partier konkurrerar med SD om just den frågan. AfS är vid det här laget mer fokuserade på den frågan än SD.
Citat:
Det är inte en massflykt från SD som är variabeln här, utan snarare ett blodbad i kommande Landsdagar.
Ja, för sånt har ju den genomsnittlige SD-väljaren koll på. Partistämmor, partistyrelser, valdistrikt, utskott och såna grejer. Diskreta rockader i partihierarkin är något som kommer påverka deras val att rösta eller inte rösta på SD.
Citat:
Ska SD verkligen utesluta Tobbe Andersson, Jessica Stegrud, Josef Fransson, Adam Martinnen, Jomshof osv? Nej det är osannolikt.

Snarare att nya konstelationer och falanger bildas inom partiet, med nya palatsintriger. Och just nu är det tydligt fördel till falangen som nu samlas runt Jomshof.
Nej, men de kan sättas i frysbox. Och en del av dem kan bestämma sig för att lämna, ta sina väljarsympatisörer med sig och satsa på något annat parti. Jomshof må exvis vara väldigt populär bland väljare, men jag får inte intrycket att han har något gediget stöd -eller inflytande- på andra profiler i partiet. Så han är relativt lös och ledig om han känner för att byta parti.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-11 kl. 00:04.
Citera
2025-02-11, 00:03
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Åkesson är tydligen frånvarande en hel del, så han kanske inte har fingret på riksdagsgruppens puls.

Han ska nog hålla sig undan tills denna storm gått över.

Han måste få stå över konflikten.

Men jag måste säga att analysen från Aftonbladets och SVTs båda inrikespoltiska kommentatorer är nog på rätt spår.

Både Rohwedder och Marmorstein förvånas över hur öppet den här konflikten ter sig för ett parti som de menar annars varit extremt toppstyrt.

En del tyder på att det kan vara början på slutet för toppstyrningen. Särskillt med tanke på att media uppger nu att ledamöter säger att "det handlar om mer än dessa vapenlagar", alltså var vapenfrågan endast katalysatorn till ett missnöje som redan varit där.

Jag vill ta tillfället här och nu att påpeka den enorma diskrepansen som gäller när väljare är missnöjda, jämfört med när flertalet framstående Riksdagsledamöter även vissa inom partistyrelsen är missnöjda. Det är så klart någonting helt annat.
Citera
2025-02-11, 00:04
Medlem
LoriLaughins avatar
Det var väl på tiden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in