Citat:
Ursprungligen postat av
JeffDavis
Vad en pensionerad amerikansk polis tycker om svenska vapenlagar rycker jag på axlarna åt. De kör sin grej och vi kör vår grej. Även inom den del av befolkningen i Sverige som har lagliga vapen så anser de absolut flesta att vi har vettiga lagar och regler.
Jag känner ingen jägare som tycker det är rimligt att man ska få ha en skarpladdad Desert Eagle på nattduksbordet. Det är bara vapen-fetischister som spelat för mycket CS som tycker sånt ska vara lagligt.
Vidare så får du även i Sverige använda det våld som nöden kräver mot inbrottstjuvar. Det finns flertalet fall där folk dödat inkräktare och blivit helt friade.
Där tycker vi nog olika och det är helt ok. Personligen föredrar jag det amerikanska systemet alla dagar i veckan och speciellt med tanke på hur samhällsutvecklingen har sett ut de senaste 20 åren och det lär ju inte se bättre ut om ytterligare 20 år.
Problemet är väl snarare just det samhällsutvecklingen samt vad som hände med sunt förnuft och folkvett.
Som jag var inne på tidigare så fanns det inga register, licenser eller ens en jägarexamen för knappt 100 år sedan och ohyggligt mycket fler jägare i Sverige då än idag och vapen var standard i det svenska samhället mer eller mindre men inga vansinnesdåd.
Jägarexamen är förövrigt ett relativt nytt påfund då den dök upp på 80 talet, innan dess kunde du ansöka och få licens på ett jaktvapen bara du uppgav att det skulle användas till just jakt.
Hagelgevär var totalt licensfria i Norge en bit in på 80 talet och såvitt jag vet förekom det inga vandinnesdåd där heller.
Om du inte kan få bukt med att det springer runt ohyggligt mycket beväpnade kriminella människor i landet och det flödar in illegala vapen så tycker ju åtminstone jag personligen att det inte är några som helst problem med en skarpladdad semiautomat AK5 eller AR15 ståendes nära till hands i hemmet eller bära vilket vapen du än vill öppet på stan så länge du sköter dig och uppfyller de minimikrav som finns och speciellt om du bor i ett stökigt område eller stökig del av landet.
Varför ska du som hederlig skötsam medborgare inte ha den rätten när landet är fyllt med diverse gängmedlemmar, yrkeskriminella osv som skiter i vilket ?
Jag har personligen fått en skarpladdad pistol uppkörd i ansiktet och det var mindre roligt och hade jag kunnat och haft möjlighet dvs bott i ett annat land med lite andra lagar så hade jag rent lagligt naturligtvis avlivat den personen om jag hade kunnat.
Problemet är att under rådande självförsvars samt vapenlagar så kan jag inte göra det men om en minst sagt mindre trevlig person hade fått för sig att skjuta i det läget så hade jag inte suttit här och skrivit idag och det är inte så kul när man bodde i den typen av område en tid i sitt liv och du som vanlig hederlig person springer på gängkriminella personer beväpnade till tänderna titt som tätt med taskig impulskontroll och dåligt konsekvenstänk och du vet att du inte har en chans att försvara dig själv om något går riktigt snett.
Förövrigt så är Sverige ett betydligt mindre land än USA dvs ett pytteland i sammanhanget och jag har klankat ner på det landet flera ggr men jag gillar deras naturliga rätt att äga och bära vapen samt deras version av Freedom of speech samt betydligt mer långtgående rätt att försvara sig själva och sin egendom.