2025-02-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Polisen: "Vi har inga motiv"
Statsministern: "Det finns bara ETT Sverige, inte vi och dom".

Detta är deskalering.

Man har motivet men vill inte gå ut och säga det = Rasistdåd.

Varför skulle man inte vilja gå ut med det om man nu vet, när man närmast skriker ut det i vanliga fall?
Det är en helt ologisk tanke.
Dessutom så kommer det ju fram så fort som utredning går framåt och man har lyckats kartlägga R.A’s liv.

Sen kan man ju undra hur DU vet så tvärsäkert? Kände du R.A?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-02-10 kl. 22:56.
Citera
2025-02-10, 22:55
Medlem
Detta är naturligtvis skillnad eftersom det drabbar oskyldiga. Inga här har skjutits för att de är kriminella eller för att de precis supit med gärningsmannen.
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Den tolkningen urholkar hela begreppet terrorism. Om alla brott som skrämmer samhället var terrorism skulle vi inte behöva ett särskilt namn för det.

Det väsentliga syftet med terrorism är förstås att ta kontroll eller skrämma samhället i en viss riktning. Om hans avsikt var att dö för en ideologi skulle han knappast ha varit så jävla intetsägande att han inte ens lade upp en text eller en video om det. "Det mångkulturella samhället har tvingat mig att blablabla". Det gamla vanliga svamlet som vem som helst kan skriva ihop på fem minuter.
Citera
2025-02-10, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Varför sköt "rasisten" svenskar?^Varför gick han inte till vivalla centrum närmare och 100% invandrare?

Hade han gått till Vivalla eller den lokala matbutiken så hade han kunnat plocka 10ggr så många utan att ens anstränga sig.

Självklart så gick han till skolan av en anledning, oavsett vilken det var.
Citera
2025-02-10, 22:56
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag slogs av hur samlad killen kändes, att han säkert varit med om hemska saker tidigare. Kanske krig.

Men man hörde inga skrik? Bara skottsalvor?

Så himla fruktansvärt, det går inte att föreställa skräcken. Vidrigt. Stackars människor, alla drabbade och deras anhöriga.
Strax efter 3 minuter in i videon hörs kvinnoskrik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Vad var det för poliser? Vanliga som åker runt i målade bilar?
Vilka poliser var det som hittade R.A död då?

Hört olika bud på de, två civila poliser läste jag någonstans, även att det skulle handla om kvinnliga poliser, sen läste jag att det var trafikpolisen så ... lite rörigt 😀
Citera
Medlem
Citat:
Varför sköt "rasisten" svenskar?^Varför gick han inte till vivalla centrum närmare och 100% invandrare?

Han kände till skolan och visste där finns mycket folk i byggnaden som inte kan komma undan. Men troligtvis började hans beslutsamhet svikta ganska snabbt och han satte pipan i munnen och tryckte av.
Citera
Medlem
Det är ju en allmän plats dit alla får gå. Som sagt, det är inte nödvändigtvis så att han är i sitt mest logiskt tänkande ögonblick.
Citat:
Så du tror Vivalla centrum är utomhus. Mindre tätare. Det behövs ingen tankeverksamhet för att gå till ett närmare ställe med 100% invandrare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Såg en bild på honom när han hette Simon' i efternamn ,där han stod med två andra i hans ålder på bilden .
De hade gjort en app om hur du hittar folk du söker efter .
De flesta som köpte appen ,bodde i Indien .
Kan ju ha gett honom och hans 2 polare någon slags inkomst ?

Den här info-bilden kom upp tidigt om vem han var osv.

Familjen berättade ju om att han hade EN god vän, lång tid - men att den sen försvann och han blev helt ensam .

Bilden du syftar på var väl ändå hans bror Fredrik? Om det är denna bilden du menar? https://www.svtstatic.se/image-news/480/wide/0.5/0.5/e-16172755-1512051646000
Citera
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Känns som att samhället har svikit personen. Att inte få det stöd man behöver för att klara grundskolan. Visst kan det vara en sjukdomsbakgrund som medför att det var helt omöjligt att komma igenom grundskola och gymnasie.

Oavsett hur man är som person så tror jag att det är viktigt att komma ut på dagarna. Antingen till ett arbete eller annan typ av daglig verksamhet. Få arbetsgivare är beredda att anställda en person med denna bakgrund även om man skulle fått stora lönebidrag.

Att försöka få GM att klara Komvux tror jag var dödsdömt med tanke på hans betyg från högstadiet (var det väl) med nästan bara iG.

Frågan är hur man som samhälle ska fånga upp dessa personer så att de känner sig som en del av samhället och inte blir hemmasittare utan socialt umgänge. Tror tyvärr att alla känner någon i liknande situation.

Jag tror den sociala biten är viktig men inte just jobb i sig. Tänker art många människor inte är arbetsföra så de kan bidra med något som ger mer än det kostar. Är det värt att tvinga dem att jobba för syns skull? Men sociala biten absolut. Den tror jag alla människor behöver i någon utsträckning.

Skulle vara intressant att veta hur han var inteligensmässigt. För car det asberger han hade börjat hans iq varot kornalt eller uppåt. Och att då inte ha en chans att klara matten känns aningen märkligt. Hade snarare gissat autism med lägre begåvning
Citera
2025-02-10, 22:57
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Jävla Premium-artikel. Någon som vet vilken ort det handlar om utanför Ljungby?

Det verkar vara i trakten av Annerstad.
Citera
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Hört olika bud på de, två civila poliser läste jag någonstans, även att det skulle handla om kvinnliga poliser, sen läste jag att det var trafikpolisen så ... lite rörigt 😀
Trafikpolis kan mycket väl stämma då det finns några bilder på en "vanlig" polis med varseljacka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Varför skulle man inte vilja gå ut med det om man nu vet, när man närmast skriker ut det i vanliga fall?
Det är en helt ologisk tanke.
Dessutom så kommer det ju fram så fort som utredning går framåt och man har lyckats kartlägga R.A’s liv.

Sen kan man ju undra hur DU vet så tvärsäkert? Kände du R.A?

Därför att det finns instabila grupperingar i samhället som skulle ta till vapen för vedergällning och kanske genomföra en liknande attack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in