2025-02-10, 21:40
Medlem
Vad får dig att tro att han tänker så där logiskt i en gissningsvis stressad situation som han varit i ett tag innan själva dådet? Här är det dessutom inomhus och mindre risk att bli upptäckt av utomstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Ville han bara döda invandrare hade han valt Vivalla centrum. Två döda svenskar.
Citera
2025-02-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Du fattar om du tänker efter att man kan vara rasist, psykiskt instabil och få fel stöd av samhället i en och samma person? Folk resonerar som om människor bara är en enda sak och bara en enda sak påverkar. Jisses...
Det räcker inte för att förklara hans våldsbrott dock.
Även om han liksom många andra var en smyg - rasist så förklarar det naturligtvis inte hans plötsliga agerande och mördande. Det måste så klart ha funnits en trigger till det.
Citera
2025-02-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med här… han valde ut dom! Kvinnor med invandrarbakgrund. Ska bli intressant att få veta vilka han skonade…
Nej han sköt även svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Måste inte jägare regelbundet delta i jaktlagets aktiviteter för att få behålla sin vapenlicens? Om det stämmer rimmar det illa med den här bilden av ett totalt spöke som vi har fått hittills.

Det är bara i princip älgjakten som bedrivs i jaktlag. Älgjakten brukar i praktiken vara över på 1 eller 2 veckor för de flesta.

All övrig jakt så som småvilt, fågel mm sker mer eller mindre individuell basis. Man kanske är några kompisar eller är ensam ute och jagar. Det är så den mesta av jakten utförs i Sverige.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej tack
Så han gick aldrig ute och sköt?
Hoppas du mår okej efter att ha bevittnat så nära det från ditt hem!

Han sköt ute också.
Lyssna på skottsalvan här:

Artiklar om Örebro
https://imgur.com/a/artiklar-om-rebro-LFjKt8T

Nästa sista filmen (varning....)

Jämför med skottsalvorna här:

School shooting in Sweden Risbergska skolan (Fullversion)
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE
Citera
2025-02-10, 21:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men nu är det ju inte riktiga foton du ser utan processade t.ex .png, .gif o.s.v. för att ta mindre plats på nätet.
Alla pixlarna från orginalet finns ju inte med.
Det spelar dock ingen som helst roll för mitt resonemang om skärpefördelningen. Den är manifest omöjlig.också om man tar höjd för skärpnings- och bildbehandlingsartefakter. Om du ursäktar.tycker jag inte det verkar som om du postar utifrån en fotografisk kunskapsnivå som är tillräcklig för att föra en sakkunnig diskussion om huruvida den där bilden är ihopklippt eller ej.
Citera
2025-02-10, 21:43
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...

Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.

Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".

Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.

Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).

GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.

Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.

Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.

Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)

Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.

Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.

GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.

Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.

Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.

Visst. Inte skoj att behöva flytta hem igen.
Men hur hemskt kan det vara undrar jag?
Kände han sig inte trygg hos sina föräldrar?
Vem har skapat dessa känslor han bar på?
Är det hans föräldrar?
Njaaah.. Köper inte detta riktigt.
Citera
2025-02-10, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Nej han sköt även svenskar.

Dom kom nog i vägen eller försökte stoppa han.. man ser majoriteten av vilken typ av offer han var ute efter..
Citera
2025-02-10, 21:44
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Folk med svenssonbakgrund som Rickard Andersson skulle knappast få tag på vapen om det bara fanns smugglingsvapen i Sverige. Han hade garanterat inga sådana kontakter.

Men flickan i Knutby sekten som sköt ihjäl några där fick ju tag i en revolver med ljuddämpare på sergels torg.

Lyckades den lilla snärtan så borde det inte vara några problem för RA heller tänker jag
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Här publiceras några namn
https://www.svt.se/special/de-forlorade-sina-liv-i-masskjutningen-i-orebro/
Men fortfarande vet vi inte om 5 kvinnor. Det pratades om att en hade skyddad identitet.
Svt skriver:
Enligt anhörigas önskan publicerar vi inte namn eller bild på följande offer.

Kvinna, 38 år.

Kvinna, 46 år.

Kvinna, 52 år.

Kvinna, 54 år.

Kvinna, 55 år.

Bara invandrare. Det blir nog inte mer klarare motiv än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Vad får dig att tro att han tänker så där logiskt i en gissningsvis stressad situation som han varit i ett tag innan själva dådet? Här är det dessutom inomhus och mindre risk att bli upptäckt av utomstående.
Så du tror Vivalla centrum är utomhus. Mindre tätare. Det behövs ingen tankeverksamhet för att gå till ett närmare ställe med 100% invandrare.
Citera
2025-02-10, 21:45
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trisslotterna
”Han har skaffat en digital nyckel för att kunna skicka och ta emot krypterade mejl från 2019, använt flera olika mejladresser och så finns det en mängd bilder uppladdade på en bildlagringssajt.

Enligt vad Ekot erfar har polisen information om att Rickard Andersson har*beställt fyra rökgranater. Polisen ska nu också ha uppgifter om att han beställt två knivar under tiden före dådet.”

Utifrån ovan som Ekot rapporterade i dag bekräftas det ytterligare att han planerat dådet en tid.

I vilka sammanhang behöver man skicka krypterade mail? Detta i kombination med uppgifterna om att han varit djupt involverad i spelvärlden gör att jag skulle bli förvånad om han inte hade ”vänner” eller i vart fall regelbundna kontakter med andra människor online.

Det skulle inte förvåna mig om det bara var någon vanlig PGP-nyckel, vilket väl kan betyda allt ifrån att han faktiskt skickat och tagit emot krypterade meddelanden med tveksamt innehåll till att han bara var nyfiken på tekniken.

Har han suttit och spelat hela dagarna kanske han har kommit i kontakt med yngre förmågor som tyckt det där med skolskjutningar är ganska häftigt och är man 35 får det kanske bli Komvux istället oavsett om man vill studera eller göra något annat i lokalerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in