2025-02-10, 22:26
Medlem
Sixten00s avatar
Halv/helautomatiska vapen borde naturligtvis varit förbjudna långt tidigare men det är bara panikpopulistiskt att införa förbud nu.

Och vad Jomshof beträffar så är han väl i grunden en bra karl men det blir rätt löjligt, utifrån vad som kommit fram hittills, att avgå som justitieutskottets ordförande med de förklaringar som ges nu. Vari består den egentliga orsaken till detta?
Citera
2025-02-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Det är väl ändå ganska lätt att få vapenlicens. Jägarexamen är inte svårt och sedan bara vänta 6-8 veckor på att polisen ska behandla din ansökan. Jag tror runt 90% av alla inte har något problem att få godkänt på ansökan. Sedan är det bara enhandsvapen som är femåriga licenser. Vapen på jaktlicens vara i alla tider och du behöver inte ens redovisa jaktmark eller något utan bra godkänt resultat på examen.
Alla licenser är på fem år idag kontra förr. Pratar vi jägarexamen så är ju det ett krav för jaktvapen.

Sedan så har vi själva ansökan ja.

Som sagt inga prickar i belastningsregistret, ingen LOB eller annat som diskvalificerar ur nykterhetsynpunkt, inga diskvalificerande mediciner eller handikapp och det är ett antal och sedan så måste du även ha ordnat med godkänd förvaring i förhand plus en massa annat.

Förr var det hyfsat lätt att få licens, idag sitter det civilanställda byråkrater på polismyndigheten som försöker avslå så många ansökningar som de bara kan så väldigt mycket ska klaffa och minsta lilla de hittar att slå ner på så blir det ingen licens.

Även om du är en hederlig och skötsam medborgare idag som kanske har ett mindre hederligt förflutet eller bara gjorde något jävligt korkat för länge sedan.

Dessutom så är det inte bara belastningsregistret de kollar utan även misstanke och spaningsregister och du måste vara ren där också.

Dessutom så tror jag inte ens att du får umgås med någon som förekommer i något av tre ovanstående register heller eller rättare sagt blir det kännt så ligger din licens pyrt till.

Sportskytte= medlem i en klubb en längre tid och dessutom en aktiv medlem och bra skytt förövrigt samma sak vad det gäller ansökan.
Citera
2025-02-10, 22:27
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Aha, krävs det i princip halvautomatiskt för att jaga vildsvin?

Jag har inga jaktkunskaper så det är fullt möjligt att det finns en rad olika skäl, som jag inte har någon aning om, till att jägare behöver det ena eller andra vapnet.
Att förbjuda ett fabrikat av halvautomat enbart pga utseendet trots att inte det fabrikatet ens använts är ungefär lika logiskt som att förbjuda automatväxlade bilar efter att en elbil använts för att köra in i en folkmassa.
Citera
2025-02-10, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Var ingen AR-15 som mördaren i Örebro använde, det vapen de vill förbjuda. Halvautomat har funnits länge och är inget förslag om att förbjuda heller.

Synd Jomshof avgår, kompetent man!

Då det verkar som att RA sköt ihjäl människor i skolan med halvautomat då man hör snabba följder av skott på ljudupptagningarna. Så borde rimligtvis även det eller de vapen med halvautomat som RA använde vid dådet föreslås att förbjudas av somliga partier.
Citera
2025-02-10, 22:30
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Det funkade så i förra valet. När det kom till kritan så fick AfS 0,26 % och MED 0,2 %. Nyans låg på 0,44 %.

Förra valet hade ingen någon anledning att rösta på dessa partier. Nästa val kommer SD-väljare ha stark anledning att rösta på (två av) dem. Och SD-väljare är tillräckligt bra på att räkna för att begripa att om de är 20 procent av väljarkåren, så kan de lyfta vilket annat parti de vill över 4-procentspärren om de vill.
Citera
2025-02-10, 22:30
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Då det verkar som att RA sköt ihjäl människor i skolan med halvautomat då man hör snabba följder av skott på ljudupptagningarna. Så borde rimligtvis även det eller de vapen med halvautomat som RA använde vid dådet föreslås att förbjudas av somliga partier.
Halvautomat skall inte förbjudas, bara visa modeller som INTE användes i Örebro. Halvautomat har funnits länge i Sverige.
Citera
2025-02-10, 22:32
Medlem
Det kanske är bättre att Jomshof har en annan plattform att agitera mot islamism oavsett.

Jomshof har ju helt rätt. Att förbjuda en vapentyp har ju inte ett vitten att göra med varför samhället inte lyckas ha koll på och avväpna ett sådant jävla miffo som mördade i Örebro. Att reda ut det kräver dock självkritik, analys och modet att rätta till processer. Det är mer än politiker klarar, speciellt sossar och vänster.
Citera
2025-02-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
För den absolut största delen av befolkningen är det extremt lätt att få vapenlicens i Sverige. Personligen så tog jag jägarexamen över en helg och sen var det inga problem att få licens.

Det är såklart helt rätt att folk med grova brott i bagaget eller som har historik av psykisk ohälsa inte får licens för skjutvapen.

Det är också givetvis helt rätt att vapen ska förvaras på ett säkert sätt i godkända vapenskåp i hemmet. Total idioti som i USA där folk har skarpladdade vapen under huvudkudden som de råkar skjuta frugan med i sömnen.
Nja pratade lite med en pensionerad amerikansk polis för ett tag sedan och han höll inte med 🙂 Han tyckte Sverige var ett jävla idiotland i det hänseendet att laglydiga människor inte får bära vapen i självförsvarsyfte eller använda dylikt för att freda sitt hem, bil eller affärsverksamhet.

Personligen så sov han med en skarpladdad Desert Eagle på nattduksbordet och hade i den delstaten där han bodde laglig rätt att skjuta någon i huvudet så länge en inbrottdtjuv hade en kroppsdel innanför hans egendom tex slog in sovrumsfönstret.

Dessutom har de ju krav där också även om de är lägre tex att du ska vara myndig, ostraffad osv och vid minsta förseelse så ryker licensen direkt precis som här.

Georgia har faktiskt tre countyn där du inte kan teckna hemförsäkring hos något försäkringsbolag om du inte är vapenägare eller du bor ihop med någon dvs inget vapen = ingen hemförsäkring.
Citera
2025-02-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Varför behöver man ens förbjuda vapen?

Vore det inte lättare att helt enkelt ställa högre psykiska krav?

Så tänker jag också. Eftersom den här vapentypen tydligen inte användes under dådet så har jag svårt att se hur åtgärden kan förhindra att en liknande attack kan ske igen
Citera
2025-02-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Richard Jomshof ska ha all heder!

För mig är SD historia efter detta, även om jag kommer detaljstudera hur det blir till slut.

Partier som säger och lovar en sak, och sedan röstar tvärtemot har jag väldigt låg tolerans mot.

Ja det är väldigt märkligt.
Här är en politiker som lämnar sina uppdrag när partiet sviker vad som sagt.
Det borde vem som helst förstå är hedersamt, men här sitter en hel hög med människor och förstår inte alls.

Jag tror det är samma syndrom som när man pratar Amerikansk politik.

Man kan helt enkelt inte förstå att motståndarsidan faktiskt röstat på ett visst sätt, för man tänker inte på samma sätt själv.
Citera
2025-02-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Frågan är varför Regeringen vill rövknulla 700 000 laglydiga medborgare pga 1 ruttet ägg? Och är det inte lite märkligt hur fort det gick att komma fram till detta, när man fortfarande inte har någon lösning på +30 sprängningar i Januari 2025? Nä, då ska det utredas in absurdum. Vem jobbar regeringen åt egentligen?
Får jag påminna om att flesta laglydiga jägare har inte de sortens bössor Jomshof vill ha kvar. Konstig kulle för Jomshof att avgå från. (Det ligger nog mer bakom).
Jag passar också på att påminna om Hässlemara skytteförening och hur det drabbade SD men inte ändrades vapenlagarna för den skandalens skull.
Citera
2025-02-10, 22:37
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devaleva
Tycker det hela är ganska sjukt ...

Är själv för samma modell som Schweiz där i princip alla har en automatkarbin hemma, när hörde du senast om en skolskjutning i Schweiz?

Det är inte vapnen som är problemet ...
Politiker och dylikt som skapar ett sjukt splittrat samhälle med en osund kultur är problemet.

Jag håller med till 100%.

Alla borde dessutom få ha handgranater och haubits hemma. Det är bara en handhavande fråga.

DET borde stärka den svenska "kulturen " ordentligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in