2025-02-10, 20:59
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Vadå för kommentarsfält?

Finns en facebooksida för Klippan där denna händelse diskuteras
Citera
2025-02-10, 21:14
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hur kan man inte förstå att man absolut inte ska vara nära dessa ledningar? Det räcker att vistas i närheten för att man ska bli friterad.

I min ungdom vet jag 2 som åkte på samma öde.. tror det va 1.5 år mellan händelserna.. att folk inte lär sig.

Föräldrar borde snacka mer med sina barn om det här, och inte bara komma med en massa "Nej" "Inte" och "livsfarligt", och istället med vad som just kan hända och vart det farliga finns, lite substans helt enkelt.
Citera
2025-02-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DannyButterman
Minns att det var nån flicka utanför Göteborg 2014 också. Hon klarade sig och var sedan med i tidningsartiklar. Vad är det med flickor som ska upp på tåg och röra elledningar?

Ja, det är märkligt.

Notera: inte "röra".
Spänningen är tillräckligt hög att döda genom överslag på flera decimeters avstånd.
Det blir ett överslag - en ljusbåge, eller mer illustrativt: en "blixt" som hoppar från ledningen genom fri luft och igenom kroppen på den stackare som är uppe och närmar ledningen.

Kan det vara ca 1 meter mellan kontaktledning och vagnstak?
Det är "säkert avstånd" eftersom tågsetet kan röra sig framåt utan problem.
Men, inget annat mindre avstånd är säkert.
Inte ens om man lägger sig platt på taket och för söker åla sig under den strömförande ledningen är man på "säkert avstånd".

Tvärt om! Man har alla chanser att bli toast när man rör sig i takhöjd på vagnar under strömförande ledningar.

Alla borde veta. Alla borde fatta. Alla föräldrar borde förstå.
Citera
2025-02-10, 21:35
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diurnalis
Saxat från Helsingborgs dagblad:

”Under söndagen betecknades flickans tillstånd som livshotande. Hon fördes med flyg till Brännskadecentrum i Linköping där hon nu vårdas.
– 50 procent av hennes kropp är brännskadad, varav 21 procent utgörs av tredje gradens, alltså den värsta sortens, brännskador. Men det går på rätt håll, hennes värden har förbättrats successivt och hennes tillstånd just nu är kritiskt men stabilt, säger flickans mamma till Helsingborgs Dagblad på måndagsförmiddagen.”
Ålder + brännskadad % = chans att dö, har jag lärt mig nån gång för länge sedan. Betvivlar dock sanningshalten in nedre spannet.
Citera
2025-02-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Absolut, det känns som ungdomen idag saknar mycket basal överlevnadskunskap, och att de får mycket av sin "kunskap" om hur världen fungerar från Marvel-filmer... Man borde gulla mindre med ungarna och lära ut dem mer om den hårda, kalla verkligheten!

Visst, jag är inte jättegammal, men vi hade ändå en del beredskapsundervisning när jag (sporadiskt iochförsig) gick i plugget. Typ:

* Högspänningsledningar är livsfarliga! Gå inte nära dem! Och nej, du är inte isolerad bara för att du har gympadojor på dig, din dumma unge! (Det var faktiskt en dum unge i min klass som frågade brandsoldaten om det...).
* Om du andas in två andetag brandrök är du medvetslös. Sen dör du.
* Gå inte ut i skogen utan kompas.
* Lär dig att använda kompassen, din dumma unge!
* Glassplitter är livsfarligt! Om det säger Kaboom! utanför fönstret så är det glassplittret som du skadas av.
I just det här fallet har du fel…
Det var fler som klättrade på tågtak förr.
Citera
2025-02-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Han har då alltså klättrat upp på en godsvagn och råkat komma åt kontaktledningen. Väldigt olyckligt, kanske visste han inte om att det var ström i den?

Du behöver inte komma åt ledningen. Den här starka strömmen kan hoppa - och hitta dig - om du är tillräckligt nära. Förvånad över att en femtonåring inte är undervisad i faran av sina föräldrar? Känns som att det är något man bankar i ungarna tidigt, om de har nära till vagnar o dyl. Men visst, det är inte alltid det hjälper..
Citera
2025-02-10, 23:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Ålder + brännskadad % = chans att dö, har jag lärt mig nån gång för länge sedan. Betvivlar dock sanningshalten in nedre spannet.
Chans eller risk? Glömmer aldrig en video från något u-land det länkades till när detta hände förra gången. Killen blev en kolbit.
Senast redigerad av TaxenSixten 2025-02-10 kl. 23:30.
Citera
2025-02-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Chans eller risk? Glömmer aldrig en video från något u-land det länkades till när detta hände förra gången. Killen blev en kolbit.

nae precis har sett några sådana filmer och den kraften ser inte skön ut att få genom kroppen ... usch , men kanske svenska tågnät har svagare ström eller nåt som kanske gör att hon klarar sig...
Citera
2025-02-11, 00:51
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Vad tror ni kan ha hänt? Ett vad som gick fel? Droger inblandade?

Många personer vet inte att om man står på ett tågtak rakt upp mot elledningen så leder man perfekt strömmen från elledningen till tågtaket. Det skiljer mot exempelvis tunnelbanan i Stockholm där elen istället går i en skena vid rälsen

Finns många filmer på nätet där folk åker på taken i, exempelvis, Stockholms tunnelbana och har man sett dessa så tänker man nog att det är så med alla tåg. Speciellt om man är 14 år. Klättra upp på tågtak har ungdomen gjort många gånger förr. Utfallet blir sällan bra..

Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
nae precis har sett några sådana filmer och den kraften ser inte skön ut att få genom kroppen ... usch , men kanske svenska tågnät har svagare ström eller nåt som kanske gör att hon klarar sig...

Nä, det är bara ren tur om hon klarar sig. Livsfarligt!
Citera
2025-02-11, 01:47
Medlem
Pepsinudels avatar
Även utrustning på själva taket kan vara strömförande om det är ett lok eller motorvagn med uppfälld strömavtagare. Bara ett litet tillägg när alla bara pratar om avståndet till själva tråden..
Citera
2025-02-11, 02:43
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten

Det beror ju helt på hurdan liv man har och hur skadad man är?
Citera
2025-02-11, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Hur vet du när det är vilket?

Det är inget du behöver fundera på förstår du.
Om det står sådana varningar och du ändå funderar på om strömmen är på eller inte kan också du få dina 15 minuter i rampljuset.

Ljusbågen alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in