2025-02-10, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Jag har tidigare läst 1,5 m innan man blir grillad. Men det är ju bra för vetenskapen att andra testar hur nära man kan vara.
En kompis som Jobbade på TGOJ med Tåg sa till mig att ström leder 1cm/ tusen volt i fuktigt väder.
Citera
2025-02-10, 18:09
Medlem
Kloges avatar
Mamman skriver i en grupp på Facebook att hon är opererad och hålls nersövd de närmaste veckorna.
Hon har andra och tredje gradens brännskador på hela kroppen
Citera
2025-02-10, 18:25
Medlem
Kloges avatar
Står i kommentarsfältet att det är en kille som identifierar sig som tjej
Citera
2025-02-10, 19:15
Medlem
Firewaias avatar
En bekant tågsurfade när vi var små på 90talet, kom några mil innan han fick en ordentlig borre och han föll av och slog huvudet i backen mitt ute i skogen, hittades hjärnskadad för livet dagen efter. Kommer nog aldrig sluta fascinera ungdomar hur idiotiskt farligt det än är verkar det som
Citera
2025-02-10, 19:37
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Mamman skriver i en grupp på Facebook att hon är opererad och hålls nersövd de närmaste veckorna.
Hon har andra och tredje gradens brännskador på hela kroppen

En jävla tur att hon överlevde i alla fall. Frågan är hur pass handikappande brännskadorna kommer att bli. Och man undrar ju fortfarande varför hon klättrade upp där.
Citera
2025-02-10, 19:48
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Står i kommentarsfältet att det är en kille som identifierar sig som tjej

Vadå för kommentarsfält?
Citera
2025-02-10, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Hade på känn att dessa olyckor minskat (barn rör sig knappt idag). Kollar man bild 2 här ser man en mycket svag nedgång. I den texten finns även statistik som visar att åldern toppar vid 17, veckodagen söndag, och månaden juli. Siffrorna bara fram till 2010. Gissar den lilla nedgången beror på säkerhetsåtgärder snarare än kunskap.

En liknande olycka skedde ca 200 m från mitt hem när jag gick i gymnasiet. Vaknade av ambulanshelikoptern som gick ner för landning. Visade sig vara en yngre elev på samma gymnasium som förmodligen försökt gena över tågspåret.

Han dog ögonblickligen.
Citera
2025-02-10, 19:49
Medlem
Saxat från Helsingborgs dagblad:

”Under söndagen betecknades flickans tillstånd som livshotande. Hon fördes med flyg till Brännskadecentrum i Linköping där hon nu vårdas.
– 50 procent av hennes kropp är brännskadad, varav 21 procent utgörs av tredje gradens, alltså den värsta sortens, brännskador. Men det går på rätt håll, hennes värden har förbättrats successivt och hennes tillstånd just nu är kritiskt men stabilt, säger flickans mamma till Helsingborgs Dagblad på måndagsförmiddagen.”
Citera
2025-02-10, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
En kompis som Jobbade på TGOJ med Tåg sa till mig att ström leder 1cm/ tusen volt i fuktigt väder.

1 kV/mm är vedertagen praxis vid normalt väder. Sen påverkar fukt, föroreningar mm så det kan bli längre. Men 1,5 m vid 15 kV får man ha höga järnvärden i blodet för.
Citera
2025-02-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
1 kV/mm är vedertagen praxis vid normalt väder. Sen påverkar fukt, föroreningar mm så det kan bli längre. Men 1,5 m vid 15 kV får man ha höga järnvärden i blodet för.
Sådan information borde ges i skolorna. Tänker på Tågklottrare och tåg surfare. det är ju livsfarligt med högspänning..
Citera
2025-02-10, 20:29
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filip60
Sådan information borde ges i skolorna. Tänker på Tågklottrare och tåg surfare. det är ju livsfarligt med högspänning..

Absolut, det känns som ungdomen idag saknar mycket basal överlevnadskunskap, och att de får mycket av sin "kunskap" om hur världen fungerar från Marvel-filmer... Man borde gulla mindre med ungarna och lära ut dem mer om den hårda, kalla verkligheten!

Visst, jag är inte jättegammal, men vi hade ändå en del beredskapsundervisning när jag (sporadiskt iochförsig) gick i plugget. Typ:

* Högspänningsledningar är livsfarliga! Gå inte nära dem! Och nej, du är inte isolerad bara för att du har gympadojor på dig, din dumma unge! (Det var faktiskt en dum unge i min klass som frågade brandsoldaten om det...).
* Om du andas in två andetag brandrök är du medvetslös. Sen dör du.
* Gå inte ut i skogen utan kompas.
* Lär dig att använda kompassen, din dumma unge!
* Glassplitter är livsfarligt! Om det säger Kaboom! utanför fönstret så är det glassplittret som du skadas av.
Citera
2025-02-10, 20:30
Medlem
Som redan kommenterat är det mer åt hållet 1000v/mm som det riskerar uppstå ljusbågar. Alltså 1.5 cm från ledaren för järnvägen. Kan ändras beroende på väderlek, luftfuktighet, luftföroreningar/damm vind mm. Räcker också att personen är någorlunda nära och något sketet långt hårstrå fladdrar mot ledaren och drar ner en ljusbåge. När den väl är formad underhåller den sig själv. Kolla upp lite videos på U-landsolyckor så ser ni att man mer eller mindre behöver ta tag i ledningen med avsikt innan det smäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in