2025-02-10, 21:32
Medlem
Nej, det var fortfarande inga soc-tanter...

Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Var inte majoriteten av dödsoffren soc-tanter? Kan dessa ha varit icke-vita?
Citera
2025-02-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Mer troligt än den rasistiska biten. Det som saknas i just det motivet är att han inte ”skrikit” mot invandrare. En människa som är rasist har oftast synliggjorts det. Antingen aktivt på olika sociala medier, protester mm.
Släkt och ”vänner” borde märkt det.

Att flytta hem igen är nog inget motiv i sig men skolan kan vara en stor trigger för honom.
Hade han möte med studierådgivare, lektion eller annat inplanerat på skolan den dagen? Det kan helt enkelt slagit slint.
Sedan kan han ju planterat till viss del.
Ett var och hur kan ha bestämts långt innan, ett när i stundens ”panik/hjärnsmälta”.

GM ställde aldrig några frågor till någon. Eller uttryckte sig på något vis egentligen. Så varför skulle han skrika emot någon. Dådet har han genomfört utan att yttra ett enda ord tror jag.

Jag tror starkt på att flytta hem igen, där han mådde så dåligt gjorde det sista stegen.
Citera
Medlem
Du fattar om du tänker efter att man kan vara rasist, psykiskt instabil och få fel stöd av samhället i en och samma person? Folk resonerar som om människor bara är en enda sak och bara en enda sak påverkar. Jisses...

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej det var han INTE! Han var psykiskt instabil och fick inte rätt stöd av samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Majoriteten av offren hade ljus hy. Inte en chans att RA såg vilka som var svenskar och vilka som var invandrare.

Jag tycker dom bilder man sett på offren ser utländska ut..
Citera
2025-02-10, 21:36
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Vapen är redan förbjudna om du inte har en licens för dom men endå har vi skjutningar på gator och torg varje dag.. tänk ett varv till

Simsalabim!

Folk med svenssonbakgrund som Rickard Andersson skulle knappast få tag på vapen om det bara fanns smugglingsvapen i Sverige. Han hade garanterat inga sådana kontakter.
Citera
2025-02-10, 21:36
Medlem
Här publiceras några namn
https://www.svt.se/special/de-forlorade-sina-liv-i-masskjutningen-i-orebro/
Men fortfarande vet vi inte om 5 kvinnor. Det pratades om att en hade skyddad identitet.
Svt skriver:
Enligt anhörigas önskan publicerar vi inte namn eller bild på följande offer.

Kvinna, 38 år.

Kvinna, 46 år.

Kvinna, 52 år.

Kvinna, 54 år.

Kvinna, 55 år.
Citera
2025-02-10, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
GM ställde aldrig några frågor till någon. Eller uttryckte sig på något vis egentligen. Så varför skulle han skrika emot någon. Dådet har han genomfört utan att yttra ett enda ord tror jag.

Jag tror starkt på att flytta hem igen, där han mådde så dåligt gjorde det sista stegen.

Jag menar inte skrikit i den bemärkelsen utan ”skrikit”, som i att göra sin röst hörd via chatter osv. Jag tror, som sagt, inte på rasistmotivet alls då det saknas digitala fotspår till de sidorna.
Citera
2025-02-10, 21:37
Medlem
Jag håller helt med dig! Begreppet terrorist funkar ju även om det inte innefattar tvånget på regeringen eller internationell organisation. Det övriga har ju denna händelsen uppfyllt, oavsett bakomliggande orsak hos gärningsmannen: "Terrorism är en handling som syftar till att döda eller allvarligt skada civila eller icke-stridande, med avsikt att skrämma en befolkning eller utöva tvång på en regering eller en internationell organisation."

Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Och han utför terror. Planerar väl med flera vapen, rökbomber m.m. Han är rasist och terrorist. Inget annat.
Citera
2025-02-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Nej det verkar som om han mest ville döda invandrare.
Ville han bara döda invandrare hade han valt Vivalla centrum. Två döda svenskar.
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag tror själv på en pådriven på psykos. På grund av yttre påverkan. Han var redan instabil men något triggade honom till att göra detta vansinnesdåd helt uppenbarligen.
Det lutar nog åt psykost.
Skolan i sig triggade något .. någon doft ?

Skulle någon försökt ge Rickard en.. varm kram ?

Han kunde ju inte göra intryck på tjejerna.. helt apparently.
Citera
Medlem
Nä, det är undersköterska man blir då och det är en gymnasieutbildning, som de flesta offren verkar ha gått.

Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Åfan.
Kan man läsa till vårdbiträde?
Är det det som kallas pottkusk i folkmun?
Jag trodde den titeln var avskaffad för länge sen men där ser man.

Hur lång är den utbildningen?

Ja, den fördelningen kan ju förklara utfallet i örebro med fler kvinnor till antalet som blev träffade.
Det var alltså inte så att han siktade in sej speciellt på kvinnor utan det fanns helt enkelt fler av dom där..
Citera
2025-02-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toskana
Här publiceras några namn
https://www.svt.se/special/de-forlorade-sina-liv-i-masskjutningen-i-orebro/
Men fortfarande vet vi inte om 5 kvinnor. Det pratades om att en hade skyddad identitet.
Svt skriver:
Enligt anhörigas önskan publicerar vi inte namn eller bild på följande offer.

Kvinna, 38 år.

Kvinna, 46 år.

Kvinna, 52 år.

Kvinna, 54 år.

Kvinna, 55 år.

Om du kollar i denna tråd så hittar du alla namnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in