2025-02-10, 21:23
Medlem
Kaktuskvartss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej tack
Så han gick aldrig ute och sköt?
Hoppas du mår okej efter att ha bevittnat så nära det från ditt hem!

Helt ärligt så vet jag inte om han gick omkring utomhus och sköt, men har svårt att få ihop det tidsmässigt. Jag hörde skott strax efter 12.30, tittade ut men såg ingenting konstigt. Min första video till maken är skickad 12.39, och då var han ju iaf inne i skolan och sköt för fullt.
Tack för omtanken, jag har mått bättre så att säga. Men det finns människor som har det värre. Jag är bara glad att jag inte hade lektion där den dagen. Men bedrövad över de som hade det.
Senast redigerad av Kaktuskvarts 2025-02-10 kl. 21:49.
Citera
2025-02-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattenomnatten
Fast hon låter något förvirrad chockad el om det kan finnas någon tveksamhet i språkbruk? Har läst om andra som satt och åt när de hörde de första skotten, bla rektor, men kanske åt på annan plats?

https://omni.se/rektorn-fick-putta-igang-manniskor-som-var-paralyserade-av-skrack/a/dRa9oJ

Ändå rätt specifikt att berätta var han sköt.. jag vet inte om det finns mer matsalar, det kanske någon annan kan svara på?
Citera
2025-02-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...

Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.

Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".

Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.

Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).

GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.

Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.

Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.

Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)

Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.

Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.

GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.

Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.

Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.
Jag tror att du har prickat rätt där! Samhället vill vara tuff men mot vissa individer slår det tyvärr tillbaka.
Citera
Medlem
Impalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Framtiden får utvisa, men en inte en allt för vild gissning är nog att en ganska stor majoritet av skolans elever har invandrarbakgrund.
Gällande de som läser SFI lär det vara 100% gällande övriga så lär väl en majoritet som läser en vuxenutbildning på grund eller gymnasienivå vara invandrare alternativ ha någon typ av handikapp?
Det borde vara intressanta fakta i ärendet.

Varför tror du att majoriteten av dem som läser en vuxenutbildning på komvux skulle ha ett handikapp? Finns en mängd orsaker till att man läser på komvux!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Bra fråga
Förnyas det inte som körkort tex
Skandal i så fall
Sitta med ett vapen år ut o år in
Nej jaktlicens skiljer sig på den punkten från en sportskyttelicens att du har den for life. Med sportlicens måste du förnya var 5e år (tex pistol) och klubben du är med i ska då intyga att du är aktiv. När det gäller jaktlicens har du licensen på det aktuella vapnet till du säljer det. Du kan dock bli av med den ifall du blir dömd för brott. Även vid misstanke om brott kan dina vapen bli beslagtagna vilket händer enskilda jägare titt som tätt.
Citera
2025-02-10, 21:27
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag håller med här… han valde ut dom! Kvinnor med invandrarbakgrund. Ska bli intressant att få veta vilka han skonade…
Majoriteten av offren hade ljus hy. Inte en chans att RA såg vilka som var svenskar och vilka som var invandrare.
Citera
2025-02-10, 21:28
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Varför bjäbbar ni om nånting det finns fakta på?

Komvux statistik:
https://www.skolverket.se/download/18.3069476618aadea068345c/1695305248654/Statistik%20om%20komvux.pdf

76% som läser till undersköterska är kvinnor.
24% är män.

Vårdbiträde: Exakt samma fördelning.

Det är en mycket större andel kvinnor än män som läser på Komvux överlag.
Detsamma gäller SFI.
Det står också att andelen kvinnor har ökat över tid.

Åfan.
Kan man läsa till vårdbiträde?
Är det det som kallas pottkusk i folkmun?
Jag trodde den titeln var avskaffad för länge sen men där ser man.

Hur lång är den utbildningen?

Ja, den fördelningen kan ju förklara utfallet i örebro med fler kvinnor till antalet som blev träffade.
Det var alltså inte så att han siktade in sej speciellt på kvinnor utan det fanns helt enkelt fler av dom där..
Citera
2025-02-10, 21:28
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Majoriteten av offren hade ljus hy. Inte en chans att RA såg vilka som var svenskar och vilka som var invandrare.
Var inte majoriteten av dödsoffren soc-tanter? Kan dessa ha varit icke-vita?
Citera
2025-02-10, 21:29
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Åfan.
Kan man läsa till vårdbiträde?
Är det det som kallas pottkusk i folkmun?
Jag trodde den titeln var avskaffad för länge sen men där ser man.

Hur lång är den utbildningen?

Ja, den fördelningen kan ju förklara utfallet i örebro med fler kvinnor till antalet som blev träffade.
Det var alltså inte så att han siktade in sej speciellt på kvinnor utan det fanns helt enkelt fler av dom där..
Vill minnas att den motsvarar 2 gymnasiala terminer. Det är pottkusk man blir då, ja.
Citera
2025-02-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12345Qwerty
Nu ska jag skriva ner vad jag vet ifrån att ha "känt" GM...

Väldigt utstött i skolan av GMs "ovanliga" beteende, märktes inte när GM var ung då barn är generellt konstiga och det anses vara mer normalt.
Vid tonåren är det betydligt annorlunda och folk drar sig undan och GM hamnar mer utanför.

Vid högstadiet får GM sin diagnos Autism/Asperger(vet ej exakt diagnos) vilket gör GM väldigt deprimerad och förklarar varför han "försvann".

Vid vuxen ålder kommer det liknande tvångsmässiga tankar att behöva flytta hemifrån då han ej klarar av situationen hemma. Får hjälp med att skaffa en lägenhet som föräldrar betalar.

Under denna tiden så sköter GM sin dagliga verksamhet som blivit tilldelad ifrån staten utan problem.
Gör sina timmar i veckan och får ekonomiskt stöd för detta. (Inte säker).

GM har inte social fobi men kan inte förstå värdet i att ha ett socialt umgänge, eller konversera.

Alla konversationer är endast ensidigt då GM ej uttrycker något intresse i andra människor.

Jag har aldrig hört GM uttala sig på något sätt rasistiskt. (Tror inte GM var psykiskt kapabel till detta)
Jag har aldrig hört GM höja sin röst eller skrika. Han pratade väldigt sällan.

Min teori kring Varför (endast mina spekulationer)

Försäkringskassan försöker få ut GM i arbetslivet. Skickas till komvux för att utöka sina betyg alternativt specifik inriktning.
Det går inte som planerat och GM kan inte utföra det som staten ställer vilket därmed socialen drar in GMs ekonomiska stöd.

Vilket leder till att GMs föräldrar, där båda snart är pensionärer ej klarar av att betala hans hyra samt alla andra kostnader, ber GM att flytta hem igen.

GM ska alltså flytta hem igen, Där depressionen en gång fanns och alla hemska känslor.
Lämna sin trygga punk i sin lägenhet.

Dessa känslor blir enormt stora för GM, som vanligtvis aldrig känner något, Vilket leder GM till detta helvetes dåd, för att försöka stilla sina känslor. Alltså stoppa dem som har skapat dem.

Detta är tragiskt. Ingen människa ska behöva få sitt liv avslutat förtidigt.

Mer troligt än den rasistiska biten. Det som saknas i just det motivet är att han inte ”skrikit” mot invandrare. En människa som är rasist har oftast synliggjorts det. Antingen aktivt på olika sociala medier, protester mm.
Släkt och ”vänner” borde märkt det.

Att flytta hem igen är nog inget motiv i sig men skolan kan vara en stor trigger för honom.
Hade han möte med studierådgivare, lektion eller annat inplanerat på skolan den dagen? Det kan helt enkelt slagit slint.
Sedan kan han ju planterat till viss del.
Ett var och hur kan ha bestämts långt innan, ett när i stundens ”panik/hjärnsmälta”.
Citera
2025-02-10, 21:30
Avstängd
”Han har skaffat en digital nyckel för att kunna skicka och ta emot krypterade mejl från 2019, använt flera olika mejladresser och så finns det en mängd bilder uppladdade på en bildlagringssajt.

Enligt vad Ekot erfar har polisen information om att Rickard Andersson har*beställt fyra rökgranater. Polisen ska nu också ha uppgifter om att han beställt två knivar under tiden före dådet.”

Utifrån ovan som Ekot rapporterade i dag bekräftas det ytterligare att han planerat dådet en tid.

I vilka sammanhang behöver man skicka krypterade mail? Detta i kombination med uppgifterna om att han varit djupt involverad i spelvärlden gör att jag skulle bli förvånad om han inte hade ”vänner” eller i vart fall regelbundna kontakter med andra människor online.
Citera
2025-02-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Vad hände med den kassaskåpssäkra teorin att RA var ute efter Socialtjänstens biståndshandläggare som av någon outgrundlig anledning skulle befinna sig på skolan?

Inte åldrats väl så här dag 7, va?

Allting pekar på ett s.k. rasistiskt motiv. Ingenting som framkommit sedan dag 1 pekar på någonting annat. I n g e n t i n g.

Att det var en central sak för RA att först byta om till camo innan skjutningen började visar att han såg sig som en soldat i ett krig mot fiender. Annars vore det logiskt och praktiskt oerhört korkat att fördröja sig själv under den mest kritiska perioden före upptäckt med att hitta en WC att byta om på och släpa dit alla kläder, förutom vapenutrustningen.

Även Anton Lundin var utklädd. De kom inte i sina hemma-mjukisbyxor och tofflor, vilket hade varit väntat under en psykos med slumpmässiga val av offer. Det tyder på planering och ett starkt ideologiskt motiv och identifikation som soldat/hämnare.
Nej det finns inget som tyder på det. han var misslyckad i skolan. Det var jakt kläder han bytte till ingen soldat uniform.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in