2025-01-30, 14:18
Medlem
Alkibiadess avatar
USM i längdskidor i Borlänge till helgen (fredag-söndag). Expressen och Bonniers lokala tidningar sänder och man åker fristil i år.

Tidsprogram
Fredag
10.00 D15 5km fristil
11.00 H15 5km fristil
12.15 D16 7.5km fristil
13.30 H16 7.5km fristil

Lördag
09.00 Sprint fristil kval
11.00 Sprint fristil finalheat D15/D16
13.00 Sprint fristil finalheat H15/H16

Söndag
09.00 Stafett 3.0+2.5+3.0 D15-D16
10.00 Stafett 3.0+2.5+3.0 Mix
11.00 Stafett 3.0+2.5+3.0 H15-H16

Jag har inte koll på de årgångar som tävlar i USM så när jag läser anmälningslistorna så fastnar jag för namn som jag känner igen sedan tidigare av en eller annan anledning. Finns andra härinne som har betydligt bättre koll. I de båda tjejklasserna så noterar jag följande namn:

D15 (födda 2010)
Ebba Kveli (Östersunds SK)
Ebba är väl dotter till de tidigare långloppsåkarna Laila Kveli och Jerry Ahrlin. Kveli vann före jul en spurtstrid i tjejernas 15-16-årsklass i Daniel Karlssons minne precis före Astrid Persson (Östersunds SK). Daniel Karlssons minne är ett masstartslopp i fristil och i tjejernas 15-16-årsklass så åker man 5 km. Mimmi Spets som nämns nedan blev fyra, 1 minut och 17 sekunder efter Kveli. I Ungdomsvasans 13-14-årsklass så vann Kveli förra året före Persson (5 sekunder efter) medan Ebba Engman (se nedan) blev fyra (6 sekunder efter). 2023 när 10orna tävlade mot 09orna så blev Kveli fyra, en sekund före Lisen Nygård.

Kveli håller också på med en del löpning och har tidigare tävlat i friidrott. I Lilla Lidingöloppets 14-årsklass blev hon trea i höstas men fick se sig rejält distanserad av tvåan Lisen Nygård med 38 sekunder. Astrid Persson blev femma, 28 sekunder efter Kveli.

Lisen Nygård (Falu IK Skidklubb/Ornäs IK Skidskytte)
Lisen Nygård håller på med både längdskidor och skidskytte samt orientering. Redan för två år sedan skrevs det om Nygård: https://www.falukuriren.se/2023-03-26/lisen-nygard-ar-en-del-av-framtiden-jag-kor-bara/

Nygård vann sprinten på USM i skidskytte förra helgen med tre bom och hade snabbaste åktiden i spåret med ca 20 sekunder. Fler aktiva som var med i USM i skidskytte och som hade snabba åktider i sprinten är Ebba Engman (Häverödals SK), Alice Kindmalm (Östersunds SK/Tullus Skyttegille) och Mimmi Spets (Östersunds SK/Tullus Skyttegille). Kindmalm tog silver och Engman tog brons medan Spets var fyra. I distansloppet vann Kindmalm med en bom före Nygård som hade tre bom. Nygård hade här bästa åktiden, 40 sekunder före Spets och 50 sekunder före Kindmalm.

D16 (födda 2009)
På USM förra året såg topp-3 i D15 ut så här:
5 km intervallstart klassisk stil
1. Filippa Karlsson, IFK Mora 15:06.5
2. Elvira Niva, IFK Kiruna +0.7
3. Hedda Fochsen, Täby IS +9.6

Sprint klassisk stil, 850m
1. Lisa Lundberg , Falu IK
2. Thelma Falk, Luleå Gjutarens IF
3. Hedda Fochsen, Täby IS

Vera Myhlback (Falu IK)
Syster till Alvar Myhlback. På USM förra året blev hon fyra i sprinten och sexa i distansloppet. Vann Ungdomsvasans 15-16-årsklass förra året där hon bland annat slog Malva Nisén, Agnes Liss Berglund och Filippa Karlsson. I Lilla Fjälltopploppet där man i 15-årsklassen åker 6.2km i fristil så blev hon förra året tvåa efter en norsk tjej men hon slog Agnes Liss Berglund med 20 sekunder, Filippa Karlsson med 30 sekunder och Anni Modigs med 58 sekunder.

Hanna Strand (Sävedalens AIK/Hälle IF)
Sysslar både med längdskidor och friidrott. På USM i längdskidor förra året blev hon nia i sprinten och fyra i distansloppet. Vann Ungdomsvasan i 13-14-åringarnas tjejklass 2023 före bla Vera Myhlback med fyra sekunder, Ebba Kveli med 52 sekunder och Lisen Nygård med 53 sekunder. Kan inte se att hon var med i Ungdomsvasan 2024.

I friidrott har hon gjort 2:10.72 på 800m, 4:24.83 på 1500m och 9:25.74 på 3000m. På USM förra året så vann hon guld på 2000m och även guld på USM i terränglöpning (4 km)

Agnes Liss Berglund (Korsnäs IF SK/Ornäs IK Skidskytte)
Sysslar med skidskytte, längdåkning och fotboll. På USM i längdskidor förra året blev hon sexa i sprinten och sjua i distansloppet. I Lilla Skidspelens där man åker 5 km fristil intervallstart i 15-årsklassen så vann hon förra året 10.1 sekunder före Vera Myhlback och 44.2 sekunder före Filippa Karlsson.

Ligger nia i skidskyttets Sverigecup i 16-årsklassen men har inte åkt alla tävlingar. Som skidskytt är hon snabbast i spåret men ostabil i skyttet. Har vunnit två tävlingar i Sverigecupen men också hamnat lite längre bak i andra tävlingar. I alla tävlingar så har hon varit snabbast i spåret och i två tävlingar har hon haft 14 bom.

Filippa Karlsson (IFK Mora/Mora Biathlonkubb)
Sysslar med både längdskidor och skidskytte. På USM i längdskidor förra året blev hon femma i sprinten och vann distansloppet.

Ligger åtta i skidskyttets Sverigecup i 16-årsklassen. Som skidskytt har hon lite samma profil som Liss Berglund, åker snabbt men är ostabil i skyttet. Har varit på pallen tre gånger i denna säsongs Sverigecup och varit nästsnabbast i skidspåret i alla lopp.

Frida Lauri (Hägglunds Ski Team/Anundsjö Skytteförening)
Håller på med längdskidor, skidskytte och friidrott och har tidigare också hållit på med brottning och simning. På USM i längdskidor förra året blev hon tolva i sprinten och 15:e i distansloppet.

Ligger trea i skidskyttets Sverigecup i 16-årsklassen. Har varit på pallen en gång denna säsong. Tillhör inte de snabbaste i spåret men har flera gånger haft fjärde bästa åktid. Vid USM i friidrott i somras tog hon brons i kula och blev fyra i diskus.

Hon tycker det är roligast med längdskidor och skidskytte men även friidrott är roligt och tänker söka till skidskyttegymnasiet i Sollefteå och kommer hon inte in där hoppas hon komma in på friidrottsgymnasiet: https://www.allehanda.se/2024-08-21/tog-sm-medaljer-i-tva-olika-idrotter/

Annie Modigs (Korsnäs IF SK/Ornäs IK Skidskytte)
Barndomskompis med Agnes Liss Berglund och tävlar för samma klubb. På USM förra året blev hon 20:e i sprinten och 20:e i distansloppet. I Lilla Skidspelen blev hon femma, 1:32 efter Liss Berlund som vann.

Leder skidskyttets Sverigecup i 16-årsklassen. Har vunnit tre lopp och varit på pallen i ytterligare två lopp i Sverigecupen. Har haft snabbaste åktiden i lopp som inte Liss Berglund eller Karlsson varit med i. Inte lika snabb i spåret som Liss Berglund eller Karlsson (upp till 1-2 minuter långsammare) men snabbare i spåret än Lauri.

- - -

En fundering jag har är om det är vanligare nu än tidigare att aktiva dubblerar med längdåkning och skidskytte. Min intryck är det men den kan ju baseras på okunskap från min sida.
Citera
2025-01-30, 19:03
Moderator
Hjv9s avatar
Fin genomgång!

I D15 kan man också nämna Freja Jacobsson som vann sprinten på ungdomscupen ifjol och var tvåa på distansloppet efter Nygård. Vet inte vad hon gjort denna säsong men noterade henne i anmälningslistan.
Citera
2025-01-31, 07:45
Medlem
Hade han varit förkyld under uttagningsloppet hade han antagligen fått köra jvm.
- Jonas Karlsson om myhlback
Citera
2025-01-31, 16:41
Medlem
Alkibiadess avatar
Expressens podd har ett extraavsnitt där man intervjuat några ur den svenska JVM- och U23-VM-truppen.
Citera
2025-01-31, 20:40
Medlem
Diversifierats avatar
Resultat från USM idag: https://ta.skidor.com/ResultList.aspx?eventid=46105&competitionid=57679& orgid=80

Vera Myhlback faktiskt ganska distanserad i D16. Ebba Kveli trea i D15.
Citera
2025-02-10, 09:34
Medlem
Thax21s avatar
Jag sätter betyg på JVM-åkarna. Enligt den halvgamla betygskalan IG-MVG. Ett tungt JVM vilket kommer avspegla sig i betygen. Damerna först.

Icke-Godkända
Kajsa Johansson
Kanske den mest underkända i hela damtruppen. Raden 27-25-36 är alldeles för dåligt för en åkare som var given i truppen, om än inte den med högst förväntningar på sig.
Johanna Hägg
29-DNF och en okej (men inte bra) stafettsträcka blev facit. Det är inte i närheten av vad som bör kunna förväntas av den bästa svenska distansåkaren på damsidan. Sen ska det såklart nämnas att hon var på väg mot något betydligt bättre på 10km fritt innan hon föll. Men historieböckerna noterar bara slutresultaten.
Mira Göransson
21:a individuellt i enda framträdandet, stafettinsatsen ungefär som Häggs. Okej, inte mer. Det räcker inte heller för en åkare som var 20:e och 10:e individuellt redan ifjol, och med mest internationell rutin i truppen på damsidan. Faktum är att stafettsträckan ifjol också var bättre än den i år, trots att hon då framstod som det svaga kortet i laget och den sträcka vi då tappade på.
Minna Mikaelsson
Sprint har ju varit en svensk paradgren på JVM, i synnerhet på damsidan. Mikaelsson har länge ansetts varit en stor sprinttalang och var en klar segrare i JVM-testet. En del talade om medalj på förhand. Då duger det såklart inte att åka ut redan i kvartsfinalen, tämligen chanslös på de två första placeringarna.
Elsa Tänglander
10-DNF-24. Inte lika underkänd som jag anser de andra vara. Är trots allt yngre junior och når ju faktiskt en 10:e plats i sprinten. Men förhandssnacket var ju att hon inte var långt ifrån de äldre tjejerna (innan säsongen trodde man definitivt inte det) och bör väl då ha liknande förväntningar på sig. Är kanske ändå nära ett godkänd betyg som sagt och jag argumenterar väl inte emot om någon anser att så bör vara fallet.
Godkänd
Sofia Pedersen
Klart lägst förväntningar och därmed är det såklart godkänt med 11-16. T.o.m klart godkänt faktiskt. Hade jag varit på bättre humör kanske ett högre betyg hade kunnat vara aktuellt.

Herrar
Icke-godkända
Jonathan Lindberg
Sett till förväntningar mest underkänd på herrsidan. 13-17-13 är rätt uselt för en åkare som ifjol hade 3-10-14. Därtill en riktigt dålig stafettsträcka som i praktiken ödelade medaljchanserna direkt. Framstod som helt ur form.
Erik Bergström
9-DNF-7. Hade det varit en 90-talsårgång hade man väl jublat över detta. Men kraven är högre nu, Anthon Grahn och Alvar Myhlback har visat vägen även för herrarna och Bergström är mest rutinerad i hela truppen. Hade lite stolpe ut ska sägas i sprinten. Den svaga stafettsträckan beseglade ödet till underkänt, hade den varit bättre hade det kanske kunnat bli godkänt.
Hugo Nilsson
50:e i enda framträdandet. Behöver väl inte utvecklas mer än så.
Eddie Pettersson
10:a i enda framträdandet är en okej nivå för en kille med ett år kvar som junior. MEN man får också titta lite på intrycket, kom trots allt bara fyra i sin kvartsfinal och var chanslös på de två översta placeringarna i semin också. Hade trott på bättre intryck än så.

Godkända
Måns Ravald
27-11. Är väl knappt okej men precis godkänt när det är två distanslopp. 11:a i ena loppet med ett år kvar som junior ger ändå något att bygga på. Inser samtidigt att jag nog var lite för hård mot Tänglander som har snarlika (t.o.m något bättre) resultat, om än att det bättre kom från sprinten som jag inte värderar lika högt.
Tage Börjesson
Är väl den av herrarna som presterat bäst relativt sett. Har förvisso snarlika resultat från juniorcupen som flera av de andra (när man kan jämföra, de åkare ju i olika klasser) men är också yngre junior vilket ger lite lägre förväntningar. 11:a och 16:e är bra med två år kvar. Överlägsen i sin årskull i sprinten (naturligtvis hade Norge kunnat ställa upp med jämngamla åkare som hade matchat eller överträffat det) och tvåa i årskullen på 10 fritt. Det är ändå bra.

Sammanfattningsvis ett rätt mörkt JVM för svensk del. Lindberg, Bergström, Nilsson och Göransson ska vara mest missnöjda. Nu är deras JVM-karriärer över. Sista dagens chanser försvann väl lite p g a skidorna, men tidigare under mästerskapet går inte det att skylla på. Just nu ser chanserna för medaljer nästa år små ut, men mycket kan hända på ett år. Ingen trodde väl på Crüsell som segrare ett år innan hon gjorde det tex. Ett par av tjejerna (Mikaelsson, Tänglander) har också haft struliga försäsonger. Bara att bryta ihop och komma igen.
Citera
2025-02-10, 12:23
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Bra gjennomgang, men vil forsvare Hägg og Mira lite. Det som stikker virkelig ut va gjelder ski, er de svenske skiene på
onsdagens U20 klassisk. Det var en smørebom av dimensjoner, og går ikke å regne med.
Hägg var jo også i gang med å klatre på resultatlistene i fristil-løpet og så bra ut. På stafetten hadde hun intet å gå for egentlig,
men var allikevel enbart 31 sekunder langsommere enn en Milla i bra form.

Mira samme, bare å glemme onsdagens klassisk, og i stafetten var innsatsen mer en ok, da hun hadde - på gliden utfor.

Lindberg derimot, fortjener all mulig dissing. Både han i U20 og Grahn i U23 ødela stafettene for Sverige allerede på 1. etappe.
Begge sprang opp bakkene, og det var nu iaf helt tydelig at Grahn hadde valgt rubb-ski, og troligen også Lindberg. Om Lindberg hadde
festvalla, så er nu iaf det dummeste man kan gjøre å springe oppfor i løssnøen, og ikke gli av snøen som fester seg innen utforsbakkene.
Citera
2025-02-10, 14:02
Medlem
Alkibiadess avatar
Några reflektioner om JVM och U23-VM

Nu när JVM och U23-VM är över tänkte jag komma med några reflektioner. Svagt JVM med noll medaljer, starkare U23-VM med Märta Rosenberg som den klara stjärnan. Bra skidor första halvan av mästerskapet, katastrofala skidor andra halvan av mästerskapet. Finns en del att säga om uttagningar också men jag tänker inte beröra Myhlbacks icke-uttagning något alls då jag tycker att det är så genomtröskat redan och jag tycker inte att det är så intressant att fortsätta diskutera det (risken är att en diskussion om Myhlback dessutom skymmer mer trängande frågor).

Hur oroad på sikt skall man vara? Vilka slutsatser skall man dra?

1. Skidorna
Bra skidor i början av mästerskapet, katastrofala skidor under de två avslutande dagarna. Var det problemmed vallningen i sig eller var det strukturen som felade eller något annat? Mycket tyder på att det var strukturen det som felade när Sverige hade dåliga skidor. Men då frågar jag mig, hur kan många mindre nationer lyckats med strukturen men inte Sverige? Så är det verkligen strukturen som Sverige har problem med? Sverige verkar generellt ha problem med två saker, dels när det bli väderomslag från kallt till några plusgrader och snöblandat regn samt att få till strukturen i fristil. Hur duktiga de svenska vallarna är på ett juniormästerskap måste också kunna lyftas? Förberedelser för vallarna? Borde svenska förbundet anställa en vallachef för juniorlandslaget (som en permanent anställning) för att ge en stabilitet åt vallningen under juniormästerskap? Förbundet behöver i vilket fall som helst ta ett större grepp om detta.

Jag vill också påminna om att svenskarnas material var något som diskuterades under första halvan av förra årets mästerskap. Något som då var uppe var frågan om svenska juniorer helt enkelt har för få skidpar som passar för mellaneuropeiska snöförhållanden, kan det ha varit så även i år?

2. Resultaten
Svaga resultat på JVM medan bättre resultat på U23-VM. Men detta behöver nog brytas ned i mindre delar.

Tre i killarnas JVM-lag är födda 2005 – Jonathan Lindberg, Erik Bergström och Hugo Nilsson – och de har fina meriter sedan tidigare. Lindberg tog guld på EYOF 2023 och brons på JVM 2024, Nilsson tog två brons på EYOF 2023 och Bergström har två topp-10-placeringar från tidigare JVM (Whistler 2023 och Planica 2024). Borde inte denna trio var som bäst nu, på sitt sista JVM som sistaårsjuniorer? Hade ju möjligt blivit medalj för Bergström i sprinten men det hör ju till att stå på benen. Så killarnas prestationer på JVM var en stor besvikelse.

Tjejernas JVM-lag var mer orutinerat och yngre än killarnas lag. Mira Göransson är den mest rutinerade med två guld på EYOF 2023 och ett stafettguld på JVM 2024. Dock var Mira på förhand ingen medaljfavorit, vid juniortävlingarna i Lillehammer före jul så var hon 3:34 efter Hanna Sörbye och drygt 3 minuter efter Milla Andreassen på 20km masstart i klassiskt. För övriga tjejer så var detta deras första JVM. Till nästa JVM så bör vi komma med ett mer rutinerat tjejlag som kommer vara i en mycket bättre position att prestera bra och då tror jag vi också kommer ta flera medaljer.

Till saken hör också att internationellt är 2005 en riktigt stark årgång. Milla Grosberghaugen Andreasen, Hanna Sörbye Engesäter, Malin Hoelsveen, Allison Mackie, Sammy Smith och Margot Tirloy på tjejsidan och Filip Skari, Lars Heggen, Davide Negroni, Isai Näff, Jakob Moch och Gabrieli Malti på killsidan.

I U23 så var ju Märta Rosenberg riktigt stark med två guld och en femteplats. I övrigt så var ju Sverige starkt i sprint men svagare i distans. Evelina Crüsell åkte svagare än förväntat i distans. Grahn visade att det nog finns distanskapacitet på lång sikt utöver sprint som är hans starka sida och Skoglund kan nog också utvecklas. I övrigt ett anonymt herrlag, Erik Johansson har ju tagit ett stort kliv på nationell nivå denna säsong men räcker ju inte till internationellt och Oskar Algotsson är ju inget namn som skrämmer norrmännen.

3. Formen
Toppform på Rosenberg och bra form på Grahn också. Lindberg och Tänglander sa i intervjuer att de inte var i form och då håller det inte i den här konkurrensen. Så väldigt blandat intryck på den här punkten.

4. Banorna
Fina banor där det krävdes hög kapacitet för att prestera. Svenskarna inte vana att tävla på så här tuffa banor. Behöver svenska juniorer och U23-åkare åka ut och tävla mer internationellt på tuffa banor?

5. Kapacitet
Har svenska juniorer och U23-åkare för dålig kapacitet? Både ja och nej svarar jag på det.

Tittar vi på tjejsidan så har vi Märta Rosenberg detta år som vann masstartsloppet i U23 övertygande, vi har Evelina Crüsell som vann guld på 10km klassiskt förra året på JVM och vi har Lisa Eriksson som tog medalj på distans tre JVM i rad (och som var den som bäst hängde med Andreasen på masstarten i klassiskt på JVM i Whistler 2023). Och tittar vi på vad som kommer underifrån så tycker jag också att det ser lovande ut. Finns inga garantier för att dessa kommer utvecklas och ta medaljer på distans men det är inte så att det saknas talanger som gör bra resultat på distans på tjejsidan.

Killsidan ser väl lite annorlunda ut, där har vi inte killar som riktigt kan matcha de norska killarna på distans. Jag hade ju förhoppningar på vår 05-generation men det föll ju ganska platt till marken. Blir dock intressant att följa Tage Börjesson de närmaste två åren och om han succesivt kan utveckla sin kapacitet.

Tränar norska killar på ett annat sätt än vad svenska killar gör eller är det bara en effekt av Norges vansinnigt större bredd och att man får fram fler talanger? Både Johan Olsson och Mathias Fredriksson har ju varit ute och hävdat att eller undrat om svenska killar inte tränar rätt under skidgymnasietiden. Finns det också tekniska brister hos svenska killar som försvårar att åka bra på distans?

6. Teknik och raceupplägg
Norska åkare verkar vara helt överlägsna när det gäller att åka tekniskt bra och att ha en bra raceplan (gå ut lugnt för att sedan avsluta snabbast av alla). Läggs det för lite tid på detta i Sverige?

Man får ju också intrycket av att svenska tjejer/damer har en bättre teknik än svenska killar/herrar. Är det så? Är det för mycket fokus på stakning bland svenska killar/herrar?

7. Juniorlandslagets roll
Vilken verksamhet bedriver juniorlandslaget egentligen? Fokuserar man att utveckla rätt egenskaper? Ja, jag vet inte alls.

Jag tänker mig att juniorlandslaget borde bidra till utveckling både på kort och lång sikt. På kort sikt för att förbereda för JVM och på lång sikt för att utveckla de egenskaper och kvaliteter som krävs om man skall lyckas som senior internationellt. Men gör man från ledningen en analys av vilka egenskaper de olika åkarna har och vad som krävs för att de skall lyckas internationellt? Eller tränar man lite på måfå?

Och vilken effekt får det om man kommer med i juniorlandslaget under/inför sitt sista juniorår? Eller borda man plocka in 17-åringar och låta de få tre år på sig i juniorlandslaget? På flicksidan var det två sistaårsjuniorer som är med i juniorlandslaget som inte blev uttagna till JVM samtidigt som Johanna Hägg inte kom i juniorlandslaget till denna säsong.
Citera
2025-02-10, 14:57
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Bra gjennomgang, men vil forsvare Hägg og Mira lite. Det som stikker virkelig ut va gjelder ski, er de svenske skiene på
onsdagens U20 klassisk. Det var en smørebom av dimensjoner, og går ikke å regne med.

Hägg var jo også i gang med å klatre på resultatlistene i fristil-løpet og så bra ut. På stafetten hadde hun intet å gå for egentlig,
men var allikevel enbart 31 sekunder langsommere enn en Milla i bra form.

Mira samme, bare å glemme onsdagens klassisk, og i stafetten var innsatsen mer en ok, da hun hadde - på gliden utfor.

Lindberg derimot, fortjener all mulig dissing. Både han i U20 og Grahn i U23 ødela stafettene for Sverige allerede på 1. etappe.
Begge sprang opp bakkene, og det var nu iaf helt tydelig at Grahn hadde valgt rubb-ski, og troligen også Lindberg. Om Lindberg hadde
festvalla, så er nu iaf det dummeste man kan gjøre å springe oppfor i løssnøen, og ikke gli av snøen som fester seg innen utforsbakkene.
Intressant, vad bygger du det på? Både Lindberg och Göransson sa i SVT att de hade kanonskidor. Fredriksson tyckte också att Sverige hade haft riktigt bra skidor hela tiden fram till helgen när vädret slog om.
Citera
2025-02-10, 15:15
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Intressant, vad bygger du det på? Både Lindberg och Göransson sa i SVT att de hade kanonskidor. Fredriksson tyckte också att Sverige hade haft riktigt bra skidor hela tiden fram till helgen när vädret slog om.
Så bare dameløpet, med specielt fokus på Hägg, og ut i fra va jeg så, så ble de svenske jentenes ski dårligere utover i løpet.
Nu var det jo en utrolig rørig produksjon, og vi fick jo ikke mulighet til å studère de enkelte løperne så mye som vanlig. Så det kan jo
også ha vært pga teknik-sekvenser og alt annet vi ikke fick se, ( som at de kanskje hadde for litet å gå med over krönen infor
utforsbakkene mm) som var med på å gi mitt inntryck av at skiene tapte seg.

Men ut i fra hva det italienske produksjons-selskapet tillot oss å se, så det sånn ut, men så klart. Om man bare får sett øyeblikkebilder,
så kan det ha gitt et falskt bilde.
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2025-02-10 kl. 15:18.
Citera
2025-02-10, 17:29
Moderator
Hjv9s avatar
Inför säsongen hade jag pojkarnas sprint som klart största medaljmöjligheten där Myhlback, Bergström & Lindberg alla hade goda chanser. Att den ena inte blev uttagen, den andre föll i semifinal och den tredje bommade formen totalt symboliserar mästerskapet väl för våran del. Om sprinten var en grym besvikelse var distansloppen "bara" mediokra. Lägre förväntningar men skrämmande uselt att vara så långt efter över tjugo kilometer. Även om de senaste JVM varit ljusare på killsidan fortsätter de svenska pojkarna att prestera genomkassa resultat på distans åtminstone vid ett tillfälle vartenda år.

För flickorna blev det som väntat att den påfallande svaga årgång 05 inte räcker till och gör sällskap med 95 som medaljlöst. Att Minna och Elsa båda störts mycket av sjukdom senaste månaderna påverkar högst sannolikt deras insats(er) här, med kontinuerlig fortsatt utveckling från fjolåret hade de varit högt upp vågar jag säga. Även Kajsa Johansson hade sina problem under fjolåret vilket säkert hämmat henne en del.

Samtidigt är det de äldre juniorkullarna i år (05 & 06) som får bära största skulden. Moa Lindgren & Maja Axelsson bärgade medaljer på EYOF för två år sedan men är nu sämre än de var då. Alva Svahn har inte lyckats förbättra kapaciteten nämnvärt sedan hon blev junior. Mira Göransson ser ut att ha stagnerat i utvecklingen. Sofia Pedersen är ojämn men får till habila toppar då och då. Jämför man med de senaste JVM har andra åkare också haft stora problem under/mellan säsongerna men ändå kommit tillbaka starkt med medalj (Moa Hansson 2021, Lisa Eriksson 2023). Samtidigt har andra åkare dykt upp och överraskat när andra jämnåriga fallit ifrån (Louise Lindström 2020, Evelina Crüsell 2024). I år hade vi ingen från de två kategorierna. Närmast var Johanna Hägg men hon nådde inte hela vägen fram.

Det positiva i mörkret är att flera av de som misslyckades i år har åldern inne för att vara med nästa år. Förhoppningsvis också tillsammans med Alvar och Malva.
Citera
2025-02-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21

min info säger också att skidorna för alla inte var bra på jun masstarten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in