2025-02-10, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Fast givet hans diagnos och personlighet i allmänhet kan det ha funnits helt andra bevekelsegrunder till valet av plats. Han kände till byggnaden, kunde orientera sig. Plus att han kan ha "hakat upp sig" på skolan om han känt sig "illa behandlad" där.
Kan det inte bara vara att han visste hur labyrintliknande skolan var? Att det var som i ett spel? Lokalerna tycks ju inte likna något jag själv besökt t ex.
Citera
2025-02-10, 14:42
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Kan det inte bara vara att han visste hur labyrintliknande skolan var? Att det var som i ett spel? Lokalerna tycks ju inte likna något jag själv besökt t ex.

Eller att han gått på skolan och visste precis platsens layout och därför valde platsen att begå skjutningen på? Men allt gick i stöpet när svensk polis svarar inom 8 minuter vilket inte ingick i planen.
Senast redigerad av TjockisHarald 2025-02-10 kl. 14:45.
Citera
2025-02-10, 14:43
Medlem
plommon11s avatar
Någon människa måste någon gång ha mött honom i samband med jägarexamen/vapenlicens. Förvånar mig noll att vederbörande helst håller det för sig själv. Enligt hur alla andra beskrivit honom så borde väl ändå någon liten varningslampa dallrat till en smula. Men nej, den här personen ska ha vapen helt utan uppföljning.
Tycker det är sämre än vanligt med läckor och inside information här på fb denna gång? Poliser, journalister, vårdpersonal tänker jag främst på då.
Citera
2025-02-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjockisHarald
Eller att han gått på skolan och visste precis platsens layout och därför valde platsen att begå skjutningen på? Men allt gick i stöpet när svensk polis svarar in inom 8 minuter vilket inte ingick i planen.

Han var nog inte så förtjust i den platsen; den symboliserade säkert alla hans misslyckanden i livet.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-10 kl. 14:56.
Citera
2025-02-10, 14:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skriv ut det maskat här eller skicka DM till mig? Jag har tydligen av misstag kollat på mostern och hennes man.

Aha, det är därifrån alla konstiga uthängningar kommer ifrån.
Tråden har alltså hängt ut två familjer.

Fel far/mor och syster har namnts.
Senast redigerad av PeterNoster 2025-02-10 kl. 14:52.
Citera
2025-02-10, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plommon11
Det är just det som är grejen, det enda rimliga är att först tro att det var rasistiskt. Sedan kan 1) utredningen visa att det är ett fel antagande eller 2) den egna politiska övertygelsen tvinga bort sådana logiska tankegångar.

Det är inte en så logisk tankegång som du verkar tro.

8/10 av offren var invandrare, 2 svenskar. Det kan vara så enkelt som att en lektion där invandrare var överrepresenterade nyss hade slutat och var i korridoren när han öppnade eld. Om 6/10 varit invandrare, hade det också varit logiskt? 5/10? Om 3 hade varit invandrare och 7 svenskar? Hade det också varit logiskt? Jag tror faktiskt folk med din övertygelse hade trott det varit rasistiskt även om endast 2 av 10 var invandrare.

Det mest logiska med tanke på det vi vet om honom är att se hans koppling till skolan som själva nyckelfaktorn, inte hudfärgen på offren.

Vi vet att han misslyckats i skolan, vi vet att han var autist, vi vet att han hade något otalt med socialen, vi vet att han blivit mobbad.

Vi vet ingenting om någon politisk åsikt alls. Faktum är att vi inte vet hans åsikt om någonting alls. Vi har aldrig läst något han skrivit. Aldrig sett vad han gillar på sociala medier (eftersom han inte hade några). Ingen släkting har trätt fram med att han uttryckt sig rasistiskt (de har dock delat allt annat om honom, att han var ensam, konstig, isolerad, så varför skulle de inte säga något om potentiell rasism?)

Så nej, bara för att majoriteten av offren är invandrare är det inte "logiskt" att tro att detta är ett rasistiskt terrordåd. Det är en väldigt ytligt analys a la "Han gilla nt invandrare så han ba panga dom".
Citera
2025-02-10, 14:53
Medlem
Kom att tänka på
Hade ju HÖGSTA betyg i bild och historia! Så han hade talang
Citera
2025-02-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Autism börjar före skolåldern och ger ett väldigt stereotypt beteende. Konstiga ljud och omöjligt att föra en normal konversation.
Jag tror inte han hade den typen av störning.
Precis! Ofta faller det på att man inte haft svårigheter redan i barndomen
Möjligtvis Aspbergers
Tänker på trauma, förgiftning, nöt hemskt har hänt, paranoid etc
Citera
2025-02-10, 14:57
Medlem
plommon11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Det är inte en så logisk tankegång som du verkar tro.

8/10 av offren var invandrare, 2 svenskar. Det kan vara så enkelt som att en lektion där invandrare var överrepresenterade nyss hade slutat och var i korridoren när han öppnade eld. Om 6/10 varit invandrare, hade det också varit logiskt? 5/10? Om 3 hade varit invandrare och 7 svenskar? Hade det också varit logiskt? Jag tror faktiskt folk med din övertygelse hade trott det varit rasistiskt även om endast 2 av 10 var invandrare.

Det mest logiska med tanke på det vi vet om honom är att se hans koppling till skolan som själva nyckelfaktorn, inte hudfärgen på offren.

Vi vet att han misslyckats i skolan, vi vet att han var autist, vi vet att han hade något otalt med socialen, vi vet att han blivit mobbad.

Vi vet ingenting om någon politisk åsikt alls. Faktum är att vi inte vet hans åsikt om någonting alls. Vi har aldrig läst något han skrivit. Aldrig sett vad han gillar på sociala medier (eftersom han inte hade några). Ingen släkting har trätt fram med att han uttryckt sig rasistiskt (de har dock delat allt annat om honom, att han var ensam, konstig, isolerad, så varför skulle de inte säga något om potentiell rasism?)

Så nej, bara för att majoriteten av offren är invandrare är det inte "logiskt" att tro att detta är ett rasistiskt terrordåd. Det är en väldigt ytligt analys a la "Han gilla nt invandrare så han ba panga dom".

Jag menade framfrallt platsen han gick till. Sett ur olika ideologiska fantasier kan naturligtivs "fel" offer stryka med, jag utgår till exempel från att det var några muslimer som dog 9/11 också.
Citera
2025-02-10, 14:58
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
2 chansningar:

- psykos
- paranoid

och plus då autism och ev. annan samsjuklighet.

Men om han tagit hand om föräldrarnas hund ibland kan han ju inte varit helt tappad bakom en vagn. Han måste ju gått ut med den? Matat? Om han misskött den hade ju inte föräldrarna lämnat den till honom igen.
Gosedjur brukar väll vara lämpligt till mindre adekvata personer.
Så inte något levande med känslor skadas.

Exempel på hur det kan se ut
YT Länk: Date with autism

Det kan iofs vara en samspels-sjuklighet.
Citera
2025-02-10, 15:00
Medlem
Det pratas sällan om brottsstatistik som kan tillskrivas psykiskt instabila i samhället trots att de jämt och ständigt dyker upp.

Vad säger ni som har lite koll och följt kriminalfall i Sverige de senare åren, hur många procent eller ca antal grova brottsfall (mord, dråp etc) kan tillskrivas personer som är psykiskt instabila?

Vet ”Ikeamorden”, dubbelmordet i Linköping , en del föräldrar som mördat sina barn mfl kan tillskrivas just detta kluster.
Citera
2025-02-10, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Precis! Ofta faller det på att man inte haft svårigheter redan i barndomen
Möjligtvis Aspbergers
Tänker på trauma, förgiftning, nöt hemskt har hänt, paranoid etc

Det behöver inte vara ngt utifrån; man kan bli riktigt psykisk sjuk av isolering. Han verkade dessutom ha extrem social fobi och säkert fått en akut stressreaktion utöst av det indragna försörjningsstödet.

Att personer med Asperger har extra svårt för förändring gör det till en extremt farlig coctail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in