2025-02-10, 12:12
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Undra vad som händer med alla elever som går på skolan nu? Vad händer med deras studier den här veckan liksom?

Det är nog det minsta problemet just nu.. dom flesta elever är nog bara glada att dom överlevde och andas fortfarande
Citera
2025-02-10, 12:14
Medlem
tomyhockeys avatar
Är det verkligen ingen från örebro med 100.000 invånare som inte känner fanskapet ??!!
Citera
2025-02-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Tycker även att det är viktigt att understryka att det är -- helt irrelevant -- att avgöra om ett vansinnesdåd är ett terrordåd, bokstavligt enbart av ren akademisk betydelse.

Terrorbrottet ger strängare straff och därmed bland annat större utredningsresurser och i vissa fall möjligheten att använda fler tvångsmedel (avlyssning osv). Lagstiftningen har införts för att terrorbrottet bedömts vara så pass särpräglat och kunna ha så pass stora samhällseffekter att det anses berättigat.

Ett klart exempel på ett terrordåd är väl attentatet mot de franska tidningen Charlie Hebdos. Hade det skett i Sverige hade terrorbrottet kunnat fungera för att ge SÄPO ytterligare befogenheter att utreda planeringen innan dådet samt strängare straff hade utdömts för det.

Säg att skjutningen i Örebro var ett rasistiskt motiverat brott. Givet vad vi vet idag finns det inte på kartan att SÄPO skulle kunnat hindra att det genomfördes. Ingen skulle någonsin ha kommit på tanken att införa "terrorbrott" för att kunna stoppa denna typ av skolskjutningar.

Just terrorbrott är svåra att bevisa i domstol för att rekvisiten är så vaga.

Men det räcker att ett är det.
Injaga fruktan i en viss befolkningsgrupp tex.

Eller påverka Sveriges statsskick i någon riktning.
Det senare kan ju vara attentat mot en politiker tex.
Citera
2025-02-10, 12:22
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Är det verkligen ingen från örebro med 100.000 invånare som inte känner fanskapet ??!!

Är nog ingen som vill förknippas med han, så det kommer vara knäpptyst mest troligtvis.
Citera
2025-02-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Eller så blev han erbjuden usk utbildning (de brukar ta in obehöriga elever) som garanterar jobbet efteråt. Om han nu ville behålla ekonomiska bidraget.
Han kommer dit som planerat och påbörjar våldet. Jag är säker på att han sa där inne Ja kan inte jobba.
Intressant teori. Åtmonstone i jämförelse med nationalist-/rasseteorin. Detta borde ju dock gå atr gräva fram fort och enkelt då Soc, Arbetsförmedlingen och Komvux ju ska ha det dokumenterat.
Citera
2025-02-10, 12:24
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Osedvanligt isolerat liv, även sett till persontyp skulle jag säga.
Familj/anhöriga har ju klart lite koll, det är ju tydligt.
Tillräckligt tydligt för att röna i motiv till detta dåd? - Det är osäkert, men man kommer absolut hitta faktorer som ger förklaring på varför detta skett.
Citera
2025-02-10, 12:26
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Undra vad som händer med alla elever som går på skolan nu? Vad händer med deras studier den här veckan liksom?

Frånvaro. Avdrag på alla bidrag, varningar och kaos.

Skulle inte förvåna mig..
Citera
2025-02-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja. Om polisen hade sagt, vi kommer inte att uttala oss innan vi undersökt saken, vilket kommer att ta fyra-fem dagar - så hade de sågats jäms med fotknölarna av media.

När det finns en ensam gärningsman/massmödare som flippat utan ngt tydligt motiv, så kommer svensk meda att kritisera polisen - oavsett hur polisen än formulerar sig.

Nix, det hade de inte.
Vi vet fortfarande inte med säkerhet att han var ensam gärningsman utan kontakter med andra. Varifrån hade han fått alla vapen? Det har väl inte blivit utrett ännu. Polisen kan inte bortse från möjligheten att någon anstiftat massmordet. De har inte hittat någon koppling till en organisation, men sådant kan ta tid att undersöka. Man kan inte förutsätta att han var ensam om detta, utan måste undersöka brett.

Framförallt vet vi inte att han inte hade något tydligt motiv. Det kan mycket väl ha varit ett ideologiskt motiv. Polisen kunde ännu inte veta när de sände ut sitt olyckligt formulerade pressmeddelande.
Det kan handla om ett rasistiskt motiv och gärningsmannen kan ha datorn full med högerextremt material. Vi vet det inte ännu men framförallt: polisen kunde inte veta när de gick ut med pressmeddelandet.
Citera
2025-02-10, 12:27
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Jag tror polisen ville dölja rickards identitet i 24 timmar och tog bort hans facebook instagram och tystade ner örebroarna att inte prata om han på flashback men bjöd på semester bilder.
Mindre troligt då bilderna laddades upp långt för dådet.

Bilder som dök upp tidigt här i tråden var ju uppladdade för ca ett år sedan. Jag har för mig att några av bilderna var uppladdade för ca två år sedan men kan inte kolla just nu. Polisen låg nog inte så före som du tror, dvs dom ligger inte bakom någon uppladdning av bilder för att vilseleda någon. Allt är inte en stor konspiration hela tiden.

Se här: https://freeimghost.net/search/images/?q=richard

Den här bilden tex som många tidningar använder laddades upp för 11 månader sedan, "Added to noname — 11 months ago — 1762 views": https://freeimghost.net/i/vg6pu
Citera
2025-02-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det är nog det minsta problemet just nu.. dom flesta elever är nog bara glada att dom överlevde och andas fortfarande

Ja det kan jag tänka mig. Hoppas att de kan få beviljat en studiepaus nu ett tag.
Citera
2025-02-10, 12:29
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Undrar detsamma.

Gällande motiv tror jag inte man ska göra det mer komplicerat än vad det behöver vara. Han hade varit inskriven på skolan? Han hade misslyckats där? Kanske någon särskild lärare han var ute efter?

Allmänt misslyckad individ hursomhelst, och det slutgiltiga "hämnden" fick skolan ta.

Ej riktat specifikt mot utlänningar, men nu råkade det ju gå många såna på skolan.

Jag tror inte det är mer komplicerat än så faktiskt.
Citera
2025-02-10, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Frånvaro. Avdrag på alla bidrag, varningar och kaos.

Skulle inte förvåna mig..

Det är lite så det annars går till ju men hoppas det finns undantagsregler även i detta fyrkantiga land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in