2025-02-10, 08:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Jag är lång ifrån övertygad att RA hade rasistiska motiv. Tvärt om. Jag lutar mer åt att han var förbannad på sitt misslyckade liv och att han kände sig dåligt behandlad av SOC och ville utkräva hämnd.

Så är det troligen. Har mot soc..och kanske Risbergska skolan som underkände honom i matte trots att han gick 4 terminer. Det var i exakt de lokalerna han själv gick 2019-2021.
Citera
2025-02-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur fan hade Rickard råd att resa utomlands om han levde på socbidrag?? knappats soc betalar en resa
Hans syster finns med på semesterbilderna. Det är helt uppenbart semestrar som han åkt på med föräldrarna, som förstås bekostat kalaset. Det lär vara föräldrarna som tagit alla bilder också eftersom han inte hade några kompisar.
Citera
2025-02-10, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Tydligen en skola specifikt för invandrare. En stor skola med många invandrare. Vem bekostar deras studier? Jag antar att det finns en liknande skola någonstans I Örebro för svenskar? Varför gick han inte där istället om han nu hade autism. Personer med autism har svårt för höga ljud och annat skrän. De behöver lugn, ro och små klasser. Jag antar att det var skränigt på denna stora skola med så mycket invandrare. De kan vara rätt så skrikiga och högljuda!

Det är precis det här det kokar ned till!

Här har vi nog delvis motivbilden; hur han tvingades vistas i en för honom fullkomlig katastrofmiljö och där han inte kunde leverera överhuvudtaget.

Även för en person utan npf och psykisk problematik måste lokalerna och alla olika människor och ljud och skrän te sig påfrestande.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-10 kl. 08:43.
Citera
2025-02-10, 08:44
Medlem
TjockisHaralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
Så är det troligen. Har mot soc..och kanske Risbergska skolan som underkände honom i matte trots att han gick 4 terminer. Det var i exakt de lokalerna han själv gick 2019-2021.

Soc storyn faller lite då vi noterat i Offer tråden följande:

av de 10 dödade finns ingen som jobbar direkt på soc.

Men:

* Ursprungligen postat av TjockisHarald
Så. Fortfarande inte ett namn eller hint om soc-folk bland offer? För enligt din lista så skulle dödsantalet då stiga om dessa skulle vara inkluderade?

För skadade verkar de inte vara, eftersom de är 'saknade' av kommun.

*Svar i tråden av annan användare: Alltså, de jobbade inte på socialtjänsten utan i kommunen på tex hemtjänsten. De har samma huvudman.

Googlade fram detta:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/flera-kommunanstallda-saknas-efter-masskjutningen-i-orebro

"Tre dagar har gått sedan masskjutningen och flera kollegor vittnar om att deras arbetskamrater inte dykt upp på arbetsplatsen.
– Det handlar om vårdpersonal som studerade på skolan, säger Britt-Marie Balaj, ordförande sektion vård och omsorg."...

Så kommunpersonalen hade arbetare inom vården som studerade på skolan.

Men vi har en lärare bland offren, kan detta varit en lärare gm haft och många av offren var helt enkelt på fel plats vid fel tidpunkt då de flesta offer var studerande till undersköterska.

Så här ser listan ut från andra tråden:

Uppdaterad lista:

1. Kvinna 32 år - Elsa Teklay, studerade till undersköterska, eritreanska
2. Kvinna 38 år - ?
3. Kvinna 46 år - Niloofar Dehbaneh, studerade till undersköterska, iranska
4. Kvinna 52 år - Camilla Condro, studerade till undersköterska, svenska
5. Kvinna 54 år - Eva-Lena Kling, studerade till undersköterska, svenska
6. Kvinna 55 år - Selma Hukic, studerade till undersköterska, bosniska
7. Kvinna 68 år - Aziza Hamed Amin Hasan, lärare, nationalitet?
8. Man 28 år - Salim Iskef, studerade till undersköterska, syrier
9. Man 31 år - Ali Mohammed Jafari, afghan
10. Man 48 år - Bassam Al Sheleh, bagare, gick på SFI, syrier
Senast redigerad av TjockisHarald 2025-02-10 kl. 08:50.
Citera
2025-02-10, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Av det som har framkommit på Aftonbladet i de senaste artiklarna så kan jag inte se hur polisen hade kunnat agerat annorlunda. De poliserna som var först på plats gick in trots att de saknade adekvat skyddsutrustning. Att de inte sköt mot gärningsmannen berodde på orsaker som försvårade situationen - långt avstånd till gärningsmannen, glasdörrar mellan poliserna och gärningsmannen, samt att gärningsmannen dessutom kastade en rökbomb. Istället för skottväxling så uppstod det en jakt, där poliserna på avstånd och med de skydd som fanns tillgängliga följde efter gärningsmannen som flydde genom korridorerna. Till slut så tog han beslutet att ta sitt eget liv.

Frågan som egentligen kvarstår att besvara är om polisens agerande skyndade på hans beslut att avsluta sitt liv. Personligen är jag ganska övertygad om det. Gissningsvis hade han redan innan dådet bestämt sig för att ta livet av sig, men tack vare att polisen tog upp jakten på honom så blev han stressad och avslutade det hela tidigare än han kanske hade räknat med.

Dessa två poliser är inget annat än hjältar.
Citera
2025-02-10, 08:48
Medlem
En man går in på en pizzeria i New Jersey och skjuter. 8 av 10 som dör är Italien-Amerikaner. Var detta ett rasistiskt dåd mot Italien-amerikaner eller har det faktum att skytten jobbat där 4 år tidigare något med saken att göra?

En kvinna går in på en nagelsalong och skjuter. 8 av 10 som dör är thailändskor. Är detta ett rasistiskt och sexistiskt dåd mot thailändskor eller kan det faktum att hon blivit illa behandlad där tidigare ha med saken att göra?

Adam Lanza (som var kusligt lik RA i många avseenden) sköt 20 7-åringar på Sandy Hook. Hade han ett brinnande hat mot 7-åringar eller hade det faktum att han gått på skolan själv som ung något med saken att göra?

Poängen är att vid en mass-skjutning så behöver inte offrens egenskaper vara direkt kopplade till motivet. Att stirra sig blint på det är inte konstruktivt.
Citera
2025-02-10, 08:48
Medlem
Citat:
Hur fan hade Rickard råd att resa utomlands om han levde på socbidrag?? knappats soc betalar en resa

Päronen bjöd med
Citera
2025-02-10, 08:49
Medlem
Citat:

Redan konstaterats flera gånger. Han reste med sin familj.
Citera
2025-02-10, 08:51
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Dessa två poliser är inget annat än hjältar.

Helt enig. Det hade kunnat blivit mycket värre om de inte agerade som de gjorde.
Citera
2025-02-10, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja från vad jag har läst än så länge tycker jag det är orimligt att påstå att polisen kunde gjort bättre ifrån sig.

Tänk såhär. Ta en slumpmässigt plats var som helst i Sverige, där det finns mycket folk. Släpp ner en galen skytt med tre vapen och mycket ammunition. På hur många sådana platser skulle det aktiva skyttet pågå i färre än 12 minuter?

Inte många

Fast det är svårt att uttala sig om innan man vet mer. Så motiverad som GM verkar ha varit hade han sannolikt kunnat döda betydligt fler om han velat. Det är vad jag tänker så det behöver de facto inte vara polisens betydelse i det hela. Tror man ska vänta lite med den slutsatsen.
Citera
2025-02-10, 08:52
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyingfucks
Jag är lång ifrån övertygad att RA hade rasistiska motiv. Tvärt om. Jag lutar mer åt att han var förbannad på sitt misslyckade liv och att han kände sig dåligt behandlad av SOC och ville utkräva hämnd.

Kopplingen till soc. undrar jag om det inte är baserat på ett missförstånd?
Men visst, har han fått avslag från dem kan det vara nåt som drev honom över kanten s a s.

Jag tror många faktorer kan ha spelat in -
Den där kompisen han haft tidigare o som försvunnit ur bilden
En känsla av misslyckande - Kanske kopplat till Risbergska på sätt vi inte känner till än
En misantropisk syn på mänskligheten, människohat
Oförmåga att skapa relationer
Kanske även en främlingsfientlighet finns med i bilden

Jag tror, när det hela landar, att det kan vara svårt att hitta/förstå ett tydligt motiv.
Snarare att han tänkt lite liknande Adam Lanza
Citera
2025-02-10, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja från vad jag har läst än så länge tycker jag det är orimligt att påstå att polisen kunde gjort bättre ifrån sig.

Tänk såhär. Ta en slumpmässigt plats var som helst i Sverige, där det finns mycket folk. Släpp ner en galen skytt med tre vapen och mycket ammunition. På hur många sådana platser skulle det aktiva skyttet pågå i färre än 12 minuter?

Inte många

Exakt! Hade saker varit något annorlunda, ex att poliserna som var först på plats vart något längre bort. Då hade det lika gärna kunnat ha varit att poliser först på plats annlände vid 12 minuter, absolut inte otänkbart. Men här har vi två poliser som anländt drygt 5 minuter tididare en så och hunnit jaga MGM tills det att han tar livet av sig. Hade slumpen avgjort att omständigheterna såg helt annorlunda ut. Ja då hade vi säkert haft upp mot 50 offer under dessa 12 minuter istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in