2025-02-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja alltså jag vet inte riktigt vad journalisterna sysslade med när de intervjuade GM:s släkt, att de bara nöjde sig med de svepande orden "han mådde psykiskt dåligt", de hade väl kunnat fråga på vilket sätt det visade sig utöver folkskygghet och om det fanns någon diagnos?

Håller med! Den intervju som återgetts var i väldigt tidigt skede, men ändå.
Att föräldrarna inte finns som röst i media ännu är dels fullt förståeligt, dels skulle det - deras medverkan och info om honom - kunna bidra mycket i det mörker som sonen skapat.
Citera
2025-02-09, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Tror att utredarna kommer åt det så småningom.

Ja, de måste väl ta reda på om han hade någon vårdkontakt och hur den fungerade, om han tidigare varit psykotisk, uttryck invandrarkritik osv. Deras ord borde väga tungt
Citera
2025-02-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Kan han ha gjort namnbyte på grund av hat till en av sina föräldrar? det kanske finns nåt starkt barndomstrauma.... eller nåt... föräldrarna är nog en stor hemlighet här. tänker på uppväxten... om mamman och pappan exploiterade honom eller var våldsam mot honom på nåt sätt och vis.
Han bytte till pappas efternamn. Har mamman gift om sig? Jag är säker på att något har hänt honom och han förändrades, kan detta händelse gjort att hans föräldrar gick isär ?
Jag var anställd hos en man som satt i rullstol pga olycka. Detta gjorde att han utvecklade sjätte sinne. Han kunde veta vad jag tänkte och vad jag gjorde i ett annat rum. Jag förstod att han kunde se så att säga.
Inte omöjligt att något hände R.
Citera
2025-02-09, 23:44
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Håller med. Men SVTagenda verkade väldigt ivriga att få Hallgren att säga att man hittat rasistiska motiv. Man sände t.o.m ett inslag med en invandrare som knappt vågade gå ut längre utan att se sej om hela tiden. Det verkade nästan som om SVT redan hade fastslagit att rasistmotivet var bekräftat.

Sånt här är väldigt oärligt, vinklat och olyckligt. Nu får invandrare för sej att dom kan bli skjutna hela tiden dom visar sej ute. Helt onödigt. Man vill "göra politik" av dådet!

Det troligaste är ju att GM hade psykiska störningar av något slag.

Det känns löjligt att inte faststlå rasistmotivet, med tanke på vilka offren var. När Breivik dödade sossar på en ö, satt vi då och spekulerade i om han hade nåt annat motiv än att döda sossar på en ö?

Polisen inser också att motivet är rasistiskt, men har i uppdrag att jobba "trygghetsskapande" och undvika att trappa upp konfliktnivån. Man måste också skydda statsministern, som så sent som förra helgen uttalade sig om att våldsvågen beror på invandrare, vilket förstås kan ha triggat GM att begå det här dådet. Nu vill han "inte spekulera eller dra några slutsatser" eftersom alla logiska slutsatser säger att det här aldrig hade hänt om han hade knipit käft med sina stigamtiserande kommentarer.
Citera
2025-02-09, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Ja, de måste väl ta reda på om han hade någon vårdkontakt och hur den fungerade, om han tidigare varit psykotisk, uttryck invandrarkritik osv. Deras ord borde väga tungt

Japp och allt annat de hittar i hans mobil/ datorn.
Citera
2025-02-09, 23:48
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det känns löjligt att inte faststlå rasistmotivet, med tanke på vilka offren var. När Breivik dödade sossar på en ö, satt vi då och spekulerade i om han hade nåt annat motiv än att döda sossar på en ö?

Polisen inser också att motivet är rasistiskt, men har i uppdrag att jobba "trygghetsskapande" och undvika att trappa upp konfliktnivån. Man måste också skydda statsministern, som så sent som förra helgen uttalade sig om att våldsvågen beror på invandrare, vilket förstås kan ha triggat GM att begå det här dådet. Nu vill han "inte spekulera eller dra några slutsatser" eftersom alla logiska slutsatser säger att det här aldrig hade hänt om han hade knipit käft med sina stigamtiserande kommentarer.
Är du dum? Det har inte framkommit något motiv ännu. Det finns inget ännu som talet vare sig för eller emot rasism som motiv för RA. Invänta polisens utredning.
Citera
2025-02-09, 23:49
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Han trivdes kanske bäst att sitta kvar i klassrummet. Tänker inte att en person som knappt interagerar med andra individer blir mobbade av 30 åriga fembarnsmödrar. Tvärtom kanske det fanns flertalet som försökte bry sig om honom och såg att han inte mådde bra. Särskilt de som läste en vårdutbildning.
Nu gick han inte en vårdutbildning så han hade säkert inte mycket kontakt med de eleverna under dagarna. Skolan är stor och byggd som en labyrint och även om de som går vårdutbildning kan ha mer empati så tror jag inte någon av 30-åriga fembarnsmammorna lade märke till hans mående bland 1 700 andra elever och personal.
Citera
2025-02-09, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
vilket år syftar du till? grundskolan? gymnasiet? De åren han gått på komvux var väl 2019, 2021. Han är ganska så i vuxen ålder då. 30+. I den åldern förekommer ingen typ av mobbing vanligtvis. Om det är barndomen så tänker jag direkt på problem med pappa eller mamma där hemma. problem i hemmet... att det är en anledning till att han försvann i såfall.

Det är vanligt att de här barnen med npf börjar må dåligt i mellanstadiet då funktionsnedsättningen är svårare att dölja/maska än på lågstadiet. Andra krav och socialt samspel, känsla av att vara annorlunda gör att många blir deprimerade i den vanliga skolan. Omgivningen, lärare och kompisar som inte förstår etc.
Citera
2025-02-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Hans morfar var Jude .
Hans mamma heter Simon' i efternamn ,kommer från Frankrike.
Hans pappa hette Andersson
Hans pappa tog efternamnet Simon'.
Richard själv bytte sitt efternamn från Simon' till Andersson .

Ja, så om vi ska gå på spåret att han var förtryckt/missshandlad i sin familj, så ligger ju mamman risigt till. Väldigt tydligt och handlingskraftigt att namnbyta.
Citera
2025-02-09, 23:51
Medlem
Citat:

Breivik var ju på ett specifikt event på en specifik plats där enbart sossar befann sig. Det är inte samma sak som att gå in på en random komvux en random dag.

Det dras för stora slutsatser.

Hade det varit en hyrd lokal för ett eid-firande eller nåt visst, men det kanske helt enkelt bara råkade vara just dessa människor.
Citera
2025-02-09, 23:52
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:

Det finns en skillnad och det är att GM gått på skolan i tre längre perioder. Om fallet är att betrakta som en skolskjutning trots GMs höga ålder, handlar det oftast om personliga hämndmotiv, mobbning och psykisk ohälsa, snarare än rasism.
Citera
2025-02-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Han bytte till pappas efternamn. Har mamman gift om sig? Jag är säker på att något har hänt honom och han förändrades, kan detta händelse gjort att hans föräldrar gick isär ?
Jag var anställd hos en man som satt i rullstol pga olycka. Detta gjorde att han utvecklade sjätte sinne. Han kunde veta vad jag tänkte och vad jag gjorde i ett annat rum. Jag förstod att han kunde se så att säga.
Inte omöjligt att något hände R.

Jag försöker bara se ett samband med att en lärare nämnt han försvinna i veckor från gymnasiet. Det enda som slår mej är familj/ föräldraproblem där hemma. Aggresiv mamma/pappa. Kanske en skillsmässa. Eller alternativt kanske bara var så att föräldrarna tog med honom på resor under hans skoltid. När jag skolkade i tredje ring på gymnasiet så berodde det på en skillsmässa. Lära sig leva ett nytt liv på två adresser. Saknar att sina föräldrar inte längre är ihop. Det förblev ett litet trauma som gjorde att sista skoltiden plötsligt inte var intressesant. Kan ju ha varit så simpelt också.

Men rickard var inte frisk. det måste ha funnit mer skit i hans hem, i hans barndom. En skillsmässa kommer man över...
Senast redigerad av fonzen 2025-02-09 kl. 23:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in