2025-02-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Och jag undrar hur Socialen kunnat undgå att lära sig om RAs svårigheter att söka arbete på de tio år som de haft honom som klient. Om man lider av social fobi kan det vara ett oöverstigligt hinder att bara ringa ett telefonsamtal. Och ett helvete att tvingas interagera med människor på en arbetsplats.
Hade RA bara gått en arbetsutredning så hade han nog fått sjukersättning eller åtminstone stöd och hjälp.
Istället rycktes hans existens minimum ifrån honom.
Tycker att socialkontoret ska utredas i fallet RA.

Har personen autism kan det även vara svårt att veta hur man ska gå vidare för att skaffa hjälp på egen hand. Att driva hemlös mellan härbärgen och soppkök kan även det ses som ouppnåeligt att klara av för någon med autism och sociala fobier. Han kan mycket väl ha sett sin situation som fullständigt omöjlig att lösa. Det hela kanske handlar om utökat självmord för att hämnas på ett samhälle han i sitt sjuka tillstånd kände sig sviken av.
Senast redigerad av Klantgubbe 2025-02-09 kl. 21:35.
Citera
2025-02-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Och jag undrar hur Socialen kunnat undgå att lära sig om RAs svårigheter att söka arbete på de tio år som de haft honom som klient. Om man lider av social fobi kan det vara ett oöverstigligt hinder att bara ringa ett telefonsamtal. Och ett helvete att tvingas interagera med människor på en arbetsplats.
Hade RA bara gått en arbetsutredning så hade han nog fått sjukersättning eller åtminstone stöd och hjälp.
Istället rycktes hans existens minimum ifrån honom.
Tycker att socialkontoret ska utredas i fallet RA.

The plot thickens...

Dock är det lätt att att skylla på samhället i detta fall. Jag är fortfarande intresserad av hur föräldrar och anhöriga skötte detta innan han blev vuxen. Jag är ledsen, men jag har hört för många sob stories om "hur synd det är om [insert name]". Eftersom problemen inträffade redan innan han blev vuxen så är det inte samhället som ska vara dadda, utan föräldrarna som ska säkerställa att han fått rätt hjälp att ta sig an vuxenlivet. Det är (tyvärr) den bistra sanningen.
Citera
2025-02-09, 21:33
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det finns inget socialkontor på skolan. Sök på socialkontor i Örebro.

https://www.orebro.se/nyheter/nyheter/2025-02-07-vi-sorjer-offren-for-valdsdadet-pa-campus-risbergska.html

Detta är intressant. Läs hur dom beskriver offren.
Citera
2025-02-09, 21:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
https://www.orebro.se/nyheter/nyheter/2025-02-07-vi-sorjer-offren-for-valdsdadet-pa-campus-risbergska.html

Är det något konstigt med beskrivningen? De säger att offren är studenter i deras verksamhet eller anställda i deras verksamhet.
Citera
2025-02-09, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
R:s släkting berättar att R blev svårt mobbad i högstadiet. Innan dess skall han ha varit normal & väldigt gullig.

Det är en helt normal reaktion att ha ”sociala svårigheter” när man är mobbad. Ren självbevarelsedrift.
Under denna tid förvandlas han & på foton har han ”thousand yard stare” (dissociation). Han har haft svårt att komma vidare efter detta trauma.

Många som blir mobbade skäms & vill inte prata om det. Släkten visste tydligen & de har säkert gjort vad de kunnat utifrån deras förmåga.

Men släktingen hade inte tid att samordna släkten och besörja hjälp åt Rickard? Varför tror du att släkten och föräldrarna gjort vad de kunnat "utifrån deras förmåga"? Varför tog de inte kontakt med vården? Är de alla funktionsnedsatta menar du?
Citera
2025-02-09, 21:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota

Kan du läsa att dessa personer studerade på skolan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Ett väldigt bra förtydligande till er som tycker att polisen gjorde ett uselt jobb!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMRpeM/uppgifter-poliserna-sprang-rakt-mot-faran

Ja var det så här så var det precis det jag nämt att man skulle förväntat sej, det har inte framgått innan utan man har hört att poliserna backade för dom inte hade rätt utrustning samt var rädda att skjuta varandra...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
The plot thickens...

Dock är det lätt att att skylla på samhället i detta fall. Jag är fortfarande intresserad av hur föräldrar och anhöriga skötte detta innan han blev vuxen. Jag är ledsen, men jag har hört för många sob stories om "hur synd det är om [insert name]". Eftersom problemen inträffade redan innan han blev vuxen så är det inte samhället som ska vara dadda, utan föräldrarna som ska säkerställa att han fått rätt hjälp att ta sig an vuxenlivet. Det är (tyvärr) den bistra sanningen.
Ja, en vanlig tjomme går inte och mördar 10 pers för att hen får inte pengar från soc.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Ett väldigt bra förtydligande till er som tycker att polisen gjorde ett uselt jobb!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMRpeM/uppgifter-poliserna-sprang-rakt-mot-faran

Ja, ett litet citat som bekräftar det vi sagt hela tiden.

Aftonbladet;

Citat:
– Det går inte att springa rakt mot skottlossning. Det är lika med självmord och därför förhåller man sig till taktiska principer, säger källan med mycket god insyn.

PDV-metoden innebär inte att polismän medvetet skall offra livet.

Antagligen har inga formella fel begåtts i insatsen, åtminstone inga fel som har förvärrat läget eller utsatt någon för risk som kunde förhindrats.
Citera
2025-02-09, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Varför tror du att de skulle vara under hot och behöva personskydd? Vissa anhöriga har rentav uppträtt med storhet och förlåtit GM.

"Efter ceremonin kommer prästen Jacob Kasselia med en hälsning från Salims anhöriga.
– De vill säga att de förlåter killen som gjorde detta fruktansvärda."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMRoP9/salim-iskef-hedrades-med-minnesstund-i-kyrkan-i-orebro

Däremot skulle det vara intressant att veta varför GM inte hadenågon kontakt med vården. Att skylla på föräldrarna sitter långt inne för mig, men jag är verkligen nyfiken på varför föräldrarna inte tog kontakt med vården då deras son uppenbarligen hade sociala svårigheter under sin högstadietid som omöjligt kunde förbises.
Är du säker på att föräldrarna inte har kontaktat vården?
Citera
2025-02-09, 21:39
Medlem
Knudsons avatar
Polisen i Agenda på svt2 kom inte med något som tyder på att detta dåd var ideologiskt. Snarare tvärtom.
Citera
2025-02-09, 21:39
Medlem
icons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

Hans svårigheter framgår med tydlighet i intervjun med hans gymnasielärare.
Tycker det är märkligt om det stämmer som det står i intervjun att de inte visste något om vad som hänt honom innan han kom till utbildningen på
Wadköping. Borde ju ägt rum någon form av informationsöverlämning inför nya utbildningen så de nya lärarna kunde anpassa på rätt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in