2025-02-09, 21:08
Medlem
Har det framkommit om han var aktiv jägare? Eller någonsin hade jagat ?
Citera
2025-02-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag kan rutinerna på Försäkringskassan och av vad som har framkommit om GM har jag svårt att se att han inte skulle ha uppfyllt kriterierna för en ersättning.

Det kan ju givetvis vara att han har vägrat komma i kontakt med vård/läkare; å andra sidan kanske han hade föredragit det framför Socialtjänsten och deras ständiga krav på aktivitet.

Eller så stötte han på en handläggare på FK som stämplade han frisk. Men han uppfyller ju alla kriterier nu i efterhand.
Citera
2025-02-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen sa att de dödas mobiler ringde oavbrutet. Alla har en mobil på sig.
Hur kunde de ta så lång tid att identifiera offren då?
Jag begriper att det måste tas dna också. Men mkt info om identitet fanns ju i mobilerna.

Jag har låtit bli att kommentera jätte mycket.
Men av säkra källor så sköts offren i huvudet & med tanke på vapen/skott typen(heter det så?) så var offren svår identifierade pga detta. Jag hoppas ni förstår att man måste då ta dna för att vara 100% säker. Därav fördröjningen. Så himla hemskt
Citera
2025-02-09, 21:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Verkligen inte föräldrar och syskon som skall lastas, de har det givetvis fruktansvärt nu. "Som barn var han 'väldigt gullig', ett 'vanligt barn'. Men sedan beskriver släktingen hur han blev svårt mobbad i skolan i högstadiet" ur Svd 2025-02-05. Så några klasskamrater i högstadiet förstörde honom. Han ser helt trasig ut på ett av dessa klassfoton (neutral länk, från en bildgoogling). Senare i gymnasiet slapp han mobbingen.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-02-09 kl. 21:15.
Citera
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Tyvärr så raseras många sjukas liv och framtid på att läkare inte skriver ordentligt tydliga intyg.
Att bli utförsäkrad och kastad till soc är som tortyr för själen.
Hade han ingen pågående sjukskrivning så var han tvungen att söka jobb för att få socbidrag.
Han bar nog på ett hat mot samhället.
Rasist teorin kan nog uteslutas.
Vänsterpacket hade velat ha RA till högerextrem om det hade varit en invandrare och nio etniska svenskar.
Hade det bara varit svenskar så hade dom hållit käft.

Då hade man anklagat regeringen för besparingar. Nu är den delen av motivpusslet bortsorterad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det konstiga är att dom inte kallar detta för ett terror attack
Hade det varit en invandrare som gått in på en skola och skjutit ihjäl svenskar så hade man helt klart kallat detta för en terrorattack.
Vad han var ute efter är ju ganska klart med tanke på vilka som han dödade.
Att det inte finns motiv är bara skit snack tror jag. Polisen vet nog mer än vad dom säger.

I din första mening beskriver du en obestyrkt tes som en bevisad sanning och i din andra förmodar jag att du syftar på dem med en skostorlek på 36 eller större. Och ja, självklart vet polisen mer än de säger under en pågående förundersökning. Tex skostorleken. Vilket är syftet med ditt inlägg?
Citera
2025-02-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Nej han trivdes inte med människor. Men kanske med gud. Han gjorde jahid och kom till paradiset där allt är bra och man får 21 oskulder om man dödar otrogna.

Varför tror du han sko0nade muslimer?

Han skonade inte muslimer. Varför hittar du på detta?
Citera
2025-02-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Beträffande motiv så säger polisen fortfarande, snart en vecka efter dådet och efterföljande husrannsakan i gärningsmannens lägenhet, att man inte har någon uppfattning om vad motivet kan ha varit. Hade RA agerat utifrån rashat allena så hade han antagligen låtit sig meddela det. Inte nödvändigtvis på ett sådant sätt att polisen hade kunnat säga det rakt ut redan nu, men i varje fall på ett sådant sätt att polisen hade kunnat säga att man "har en uppfattning om motiv" eller ett "huvudspår" eller liknande.

Med det inte sagt att han inte kände rashat - han ger intryck av att vara i alla fall normalintelligent - och vilken normalintelligent svensk man skulle inte vara rasist efter att ha blivit tvingad till en plats som detta Komvux (samlokaliserat med SFI)? Det kändes säkert mycket ovärdigt för honom och det är nog därför just Risberga blev måltavlan. Det är i slutändan hans misantropi som får honom att begå dådet.

Det gör ont att läsa om hans bakgrund, och han påminner om många som jag växte upp med.

Just den här enorma skolan känns som den absolut värsta skolmiljön för en person med extrem social fobi och npf-diagnos. Det var säkert därför han inte klarade av att gå där och Soc tvingade honom dit återkommande.

Sannolikt därför han begår brottet där också, kanaliserar sitt hat mot samhället där han ständigt misslyckats.

Tror inte på något rasistiskt motiv utan tror bara att han triggades av att stå utan försörjning 35 år gammal och såg ingen som helst utväg och begick det här vansinnesdådet.

Tänker så på de drabbade och deras anhöriga.
Citera
2025-02-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Kanske redan postats men intervju med RA:s tidigare lärare.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

RA verkar ha haft det jävligt jobbigt under sitt liv. Och efter jag läst intervjun börjar jag fundera om det alls finns något särskilt motiv mot vilka människor han dödade. Jag tänker om motivet mer handlade om honom själv. Han kanske ville döda i verkligheten och inte bara i CS (kanske bristande verklighetsuppfattning?) och går till den enda byggnad han kan utan och innan då han gått där tidigare när det varit gymnasium? Och att vilka som är där spelade mindre roll? Såna som han verkar ju inte ha haft så mycket till liv, om än han verkar ha rest någon gång med familjen.

Det som kopplar ihop offren är flest äldre invandrade kvinnliga undersköterskor. Det känns som en himla annorlunda målgrupp i en masskjutning.

Därför tror jag att det kan handla om att personerna spelade honom mindre roll och det var dom som var där just då.

Jag vill bara att polisen går ut med det dom vet.
Jag utesluter inte rasistiska motiv men jag har svårt att se det i det här fallet. Som en nämnde tidigare så dödade Flink 1994 massa människor men det blev inte heller klassat som terrordåd.
I princip alla motiv som nämnts i tråden kan ju vara möjliga i olika grader.

Jag är dock orolig att detta kan öka riskerna för ännu fler terrordåd, sprängningar och skjutningar.
Senast redigerad av Snorkraka887 2025-02-09 kl. 21:20.
Citera
2025-02-09, 21:15
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Han kan ju ha känt sig förfördelad till förmån för invandrare. Att svenskarna skulle ge avkall på sin välfärd är ju något som politikerna varit väldigt tydliga med. Nu kommer eftergiften som ett brev på posten.

De visste att den ansvarslösa massinvandringen skulle drabba de svaga i samhället. De räknade bara kallt med att de skulle dö och tyna bort i tysthet.
Det mest tragiska är att det inträffade skedde i en skola med oskyldiga istället för i riksdagens kammare.
Ja, det är väl ungefär så rasistiskt motiverade brott brukar se ut. Man ger sig på de som invandrat.
Ungefär som här på Flashback dagarna i ända i massor av trådar, men med tangentbordet då.
Sen kan ju en hets och hatsnack om invandrare slå slint och komma ut i handling hos mentalt sårbara.
Särskilt om man förlägger skulden på sina tillkortakommanden på invandrarna.
Hat och hämnd är vanliga motiv till massmord..
Citera
2025-02-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Han skonade inte muslimer. Varför hittar du på detta?
Inga muslimer bland offren. Dom säger ju att hag gick förbi vissa. INGA muslimer och 2 svenskar var av 3 ser ut som svenskar. Så det är inget påhitt. Jag tror han konverterat hittat gud meningen med livet. Jahid och direkt till paradiset från helvetet är ett bra byte. Ingen Ali Muhammse eller Fatima.
Citera
2025-02-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarmerca
Och ALLA kommer att prata om honom. Innan var han ingen.
Och media sprider hans bildkollage åt honom, som han själv omsorgsfullt valt ut och lagt upp på sig själv på nätet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in