2025-02-09, 20:54
Medlem
Jag har tyvärr inte kunnat följa tråden under eftermiddagen och kvällen. Därför vet jag inte om det här redan har varit uppe:
Har någon här inne kunskap eller kännedom om vad som händer med Richard Anderssons föräldrar just nu?
Och hans syskon?
Har de personskydd nu?
Kommer de att behöva och få det i framtiden?
Kan de vistas i sina bostäder?
Citera
2025-02-09, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Och hur vet du detta??
Har sett bilder på offren. Dom är barhuvade allihopa. I undersköterska klasserna går det fullt med hucklen.
Citera
2025-02-09, 20:57
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Det ska vara mammans farfar (eller möjligen farfars far) som var fransman (med efternamnet Simon) och invandrade till Sverige. När den blivande mamman till GM gifte sig med den blivande pappan, så tog denne hennes efternamn.
Morfar Johan Alvar Simon född 200918
Morfarsfar August Gottfrid Simon 18910412 Född i Annerstad, Kronobergs län
Morfarsfarfar Joseph Simon 18421223 i Givors, Rhone, Frankrike och var en Glasblåsare. Kom till Sverige först en sväng, men återvände och stred i kriget. Hans ena broder ska ha avlidit så han och den andra brodern drog och ska enligt hörsägen vandrat tillbaka till Sverige. Där började Joseph som glasblåsare på det då nystartade glasbruket i Höganäs.
Citera
2025-02-09, 20:59
Medlem
twoeggss avatar
Gick RA någon kurs i skolan eller vad är relationen till dessa uskor/mattelärare? Det med soc-tanter som fått sota för att RA fått ekonomiskt avslag verkar ju varit felaktigt. Kanske har han tagit ut sina aggressioner och avundsjuka på medelålders uskor för att de har lätt att få bidrag alt betald skolgång medans han inte fått ett öre mot slutet. Tacksamma offer helt enkelt.
Citera
2025-02-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Inte ens tanter som är 55+ och har cancer/ont i hela kroppen/förslitningsskador/reumatism m.m. får ju sjukersättning idag. Det har blivit oerhört svårt att få det som förr kallades förtidspension.

Sannolikt hade RA kunnat få sjukersättning men han kan också ha ansetts vara för ung ännu.

Jag vet bara att det svårare att få ersättning med fysiska sjukdomar i och med att det finns jobb man ändå kan utföra trots sjukdomen och det tas ingen hänsyn till åldern.
Citera
2025-02-09, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Nej han trivdes inte med människor. Men kanske med gud. Han gjorde jahid och kom till paradiset där allt är bra och man får 21 oskulder om man dödar otrogna.

Varför tror du han sko0nade muslimer?
Han skonade INTE muslimer.
Åtta av tio offer hade invandrarbakgrund från muslimska länder vilket syntes tydligt på deras hud, ögon och hårfärg.
Sluta sprida förvirring med dina personliga antaganden och barocka fantasier.
Polisen har inte funnit något alls i hans dator. Inget religiöst inget ideologiskt inget politiskt.
Ingenting med sociala medier. Nada.
Senast redigerad av ottoplommon 2025-02-09 kl. 21:03.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martingal
Jag har tyvärr inte kunnat följa tråden under eftermiddagen och kvällen. Därför vet jag inte om det här redan har varit uppe:
Har någon här inne kunskap eller kännedom om vad som händer med Richard Anderssons föräldrar just nu?
Och hans syskon?
Har de personskydd nu?

Föräldrarna är nog inte hemma i sin villa nu, nej.
Och jag bill veta vad föräldrarna hade för yrken. Bara av ren nyfikenhet.
Citera
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag kan rutinerna på Försäkringskassan och av vad som har framkommit om GM har jag svårt att se att han inte skulle ha uppfyllt kriterierna för en ersättning.

Det kan ju givetvis vara att han har vägrat komma i kontakt med vård/läkare; å andra sidan kanske han hade föredragit det framför Socialtjänsten och deras ständiga krav på aktivitet.
Tyvärr så raseras många sjukas liv och framtid på att läkare inte skriver ordentligt tydliga intyg.
Att bli utförsäkrad och kastad till soc är som tortyr för själen.
Hade han ingen pågående sjukskrivning så var han tvungen att söka jobb för att få socbidrag.
Han bar nog på ett hat mot samhället.
Rasist teorin kan nog uteslutas.
Vänsterpacket hade velat ha RA till högerextrem om det hade varit en invandrare och nio etniska svenskar.
Hade det bara varit svenskar så hade dom hållit käft.
Citera
2025-02-09, 21:05
Medlem
Sibiriens avatar
Beträffande motiv så säger polisen fortfarande, snart en vecka efter dådet och efterföljande husrannsakan i gärningsmannens lägenhet, att man inte har någon uppfattning om vad motivet kan ha varit. Hade RA agerat utifrån rashat allena så hade han antagligen låtit sig meddela det. Inte nödvändigtvis på ett sådant sätt att polisen hade kunnat säga det rakt ut redan nu, men i varje fall på ett sådant sätt att polisen hade kunnat säga att man "har en uppfattning om motiv" eller ett "huvudspår" eller liknande.

Med det inte sagt att han inte kände rashat - han ger intryck av att vara i alla fall normalintelligent - och vilken normalintelligent svensk man skulle inte vara rasist efter att ha blivit tvingad till en plats som detta Komvux (samlokaliserat med SFI)? Det kändes säkert mycket ovärdigt för honom och det är nog därför just Risberga blev måltavlan. Det är i slutändan hans misantropi som får honom att begå dådet.

Det gör ont att läsa om hans bakgrund, och han påminner om många som jag växte upp med.
Citera
2025-02-09, 21:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagelidetbla-
Mördaren bytte efternamn från "Simon" till Andersson. Låter inte som att han var etniskt svensk. Vet någon vad han hade för bakgrund? Andra generationens invandrare?

Här:

Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
Morfar Johan Alvar Simon född 200918
Morfarsfar August Gottfrid Simon 18910412 Född i Annerstad, Kronobergs län
Morfarsfarfar Joseph Simon 18421223 i Givors, Rhone, Frankrike och var en Glasblåsare. Kom till Sverige först en sväng, men återvände och stred i kriget. Hans ena broder ska ha avlidit så han och den andra brodern drog och ska enligt hörsägen vandrat tillbaka till Sverige. Där började Joseph som glasblåsare på det då nystartade glasbruket i Höganäs.
Citera
2025-02-09, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martingal
Och hans syskon?
Har de personskydd nu?

Varför tror du att de skulle vara under hot och behöva personskydd? Vissa anhöriga har rentav uppträtt med storhet och förlåtit GM.

"Efter ceremonin kommer prästen Jacob Kasselia med en hälsning från Salims anhöriga.
– De vill säga att de förlåter killen som gjorde detta fruktansvärda."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMRoP9/salim-iskef-hedrades-med-minnesstund-i-kyrkan-i-orebro

Däremot skulle det vara intressant att veta varför GM inte hadenågon kontakt med vården. Att skylla på föräldrarna sitter långt inne för mig, men jag är verkligen nyfiken på varför föräldrarna inte tog kontakt med vården då deras son uppenbarligen hade sociala svårigheter under sin högstadietid som omöjligt kunde förbises.
Citera
2025-02-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Han skonade INTE muslimer.
Åtta av tio offer hade invandrarbakgrund från muslimska länder vilket syntes tydligt på deras hud, ögon och hårfärg.
Sluta sprida förvirring med dina personliga antaganden och barocka fantasier.
Polisen har inte funnit något alls i hans dator. Inget religiöst inget ideologiskt inget politiskt.
Ingenting med sociala medier. Nada.
Du förstår att det finns dom som faktiskt flyr muslimerna. Muslimer har HUCKLE ALLA DESSA VAR BARHUVADSE. Varför sköt han inte huckle eleverna? Dom är ju lättast att se. Ingen av dem utom en ser ut att vara arab. Tre set helsvenska ut. En ser Ukrainsk ut. En har mörkt hår bruna ögon men väldigt svenska drag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in