2025-02-09, 19:09
Medlem
Hej. idag verkar det sitta en 6 kärnig xeon på 3.33ghz (x5680)(kanske byta cpu tray till quad?). samt den har 24gb ram, gpu'n är gtx 680. vill gärna maxa den på cpu och ram, även gpu'n om det går. någon som kan lite mer än jag? har även en gammal iMac som jag uppgraderade gpu på när den väl dog. den lyckades jag iaf fixa
Citera
2025-02-09, 20:29
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikedadyke
Hej. idag verkar det sitta en 6 kärnig xeon på 3.33ghz (x5680)(kanske byta cpu tray till quad?). samt den har 24gb ram, gpu'n är gtx 680. vill gärna maxa den på cpu och ram, även gpu'n om det går. någon som kan lite mer än jag? har även en gammal iMac som jag uppgraderade gpu på när den väl dog. den lyckades jag iaf fixa

Om du kan hitta ett Radeon RX 580 GPU så får du stöd för Metal och kan installera Mojave, kanske till och med Big Sur.

En SSD istället för snurrdisk är ju självklar att installera men det kanske du redan har gjort? 48 GB ram är max på 6-core tror jag, men 24 GB som du redan har räcker långt. Du kan ju inte byta till quad core om det inte finns platser på moderkortet men Xeon 5690 ska funka att byta till för lite bättre CPU-prestanda. En fin maskin, hade en sådan som arbetsdator / server med SSD som systemdisk och 3x2 TB i Raid 0 för lagring.
Citera
2025-02-09, 21:52
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Hej. idag verkar det sitta en 6 kärnig xeon på 3.33ghz (x5680)(kanske byta cpu tray till quad?).
Varför det?

Du har en 6-kärnig processor idag men funderar på att byta ner dig till en 4-kärnig processor. Det låter lite bakvänt. Det naturliga vore att sätta i ytterligare en till 6-kärnig då din maskin kan ha två processorer. Kolla tex ebay för att hitta. Dom måste dock vara likadana och kan inte blandas, tex två st X5680. (Eller varför inte två st X5690?)

Det finna massor av videos på youtube där dom uppgraderar mac pro 5.1 med det mesta.
Senast redigerad av Gubbmagen 2025-02-09 kl. 21:54.
Citera
2025-02-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Varför det?

Du har en 6-kärnig processor idag men funderar på att byta ner dig till en 4-kärnig processor. Det låter lite bakvänt. Det naturliga vore att sätta i ytterligare en till 6-kärnig då din maskin kan ha två processorer. Kolla tex ebay för att hitta. Dom måste dock vara likadana och kan inte blandas, tex två st X5680. (Eller varför inte två st X5690?)

Det finna massor av videos på youtube där dom uppgraderar mac pro 5.1 med det mesta.
My bad, menade så klart byta cpu tray till en med dual cpu.
Senast redigerad av mikedadyke 2025-02-10 kl. 06:36.
Citera
2025-02-10, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Om du kan hitta ett Radeon RX 580 GPU så får du stöd för Metal och kan installera Mojave, kanske till och med Big Sur.

En SSD istället för snurrdisk är ju självklar att installera men det kanske du redan har gjort? 48 GB ram är max på 6-core tror jag, men 24 GB som du redan har räcker långt. Du kan ju inte byta till quad core om det inte finns platser på moderkortet men Xeon 5690 ska funka att byta till för lite bättre CPU-prestanda. En fin maskin, hade en sådan som arbetsdator / server med SSD som systemdisk och 3x2 TB i Raid 0 för lagring.
Den har ett nvidia 680 kort i sig som ska vara metallkompatibelt, men visst går det att få i värre är ju det intressant 😬
Citera
2025-02-10, 11:42
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
My bad, menade så klart byta cpu tray till en med dual cpu.
O.k, då är jag med! Jag visste inte att den använde olika tray´s beroende på konfiguration. Hoppas att allt går bra!

Vill du ha USB 3.2 (USB-C), få in snabba NVME-diskar, 10GB LAN så kolla in McFiver PCIe card: https://www.sonnettech.com/product/mcfiver-pcie-card/overview.html
Citera
2025-02-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
O.k, då är jag med! Jag visste inte att den använde olika tray´s beroende på konfiguration. Hoppas att allt går bra!

Vill du ha USB 3.2 (USB-C), få in snabba NVME-diskar, 10GB LAN så kolla in McFiver PCIe card: https://www.sonnettech.com/product/mcfiver-pcie-card/overview.html

nvme diskar låter intressant. tack för tipset.
så här ser de olika korten ut.
https://macfinder.co.uk/wp-content/uploads/2019/11/img-Mac-Pro-10759.jpg
Citera
2025-02-10, 20:54
Medlem
TinFoilHats avatar
Joxade med en CMP5,1 för något år sedan.

Klämde in:
2 x Intel Xeon E5620 (köpta på Ebay - kommer inte ihåg pris men inte många hundringar)
8 x 16GB Micron PC3-10600R 1333MHz (köpta via SweC för typ 100:-/sticka)
1 x Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 8GB (köpt via Tradera för 800:- + frakt)
1 x Kingston SSDNow A400 SA400S37 480GB (vettefan vad den kom ifrån men vanlig SATA)

Ovan var enligt mig mest pang för pengarna - iaf då, hur det är nu kan jag inte svara på.

Det man behöver ta ställning till är grafikkortet...
Nästan alla bättre grafikkort behöver mer ström än vad man får via moderkortets kontakter.
Jag löste det via Pixlas mod men det finns några andra varianter som enligt mig var sämre.
Vill man ha boot screen så måste man även hitta GPU som har stöd för det eller har en tillgänglig Bios för macOS att flasha med.
Där av så nöjde jag mig med ett RX 580 för dom fungerar med originalbios.

Kika in på:
https://thehouseofmoth.com/mac-pro-pixlas-mod/
(verkar svårt men är enkelt om man kan hålla sig ifrån att stressa ihop det)
samt
https://forums.macrumors.com/threads/gpu-compatibility-list-for-cmp.2174600/
(Notera att det under varje GPU finns info om dom behöver extra ström, om dom behöver flashas osv).

Låt oss få veta hur det går med projektet

Edit: Några stavfel och annat smått.
Senast redigerad av TinFoilHat 2025-02-10 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in