Citat:
Ursprungligen postat av
Joels-bitar
Blir antagligen LPT eller ett fängelsestraff innan sommaren är över
Hon är så satans labil så det är bara en tidsfråga innan hon går på nån soc/myndighetsperson fysiskt
Låt oss hoppas att den gränsen finns kvar för allas skull.
Men man behöver ingen större erfarenhet eller utbildning på området för att se att hela hennes personlighet, i all fall när hon filmar sig, drastiskt har förändrats, jag skulle vilja kalla det att hon radikaliserats, under det senaste året. Hoppas det är skådespel, men det tror jag tyvärr inte.
Förmågan att inse sina brister (eller tillstånd eller beroenden osv) är i princip alltid första steget till en förändring och förbättring oavsett om det gäller personligheter, beteenden eller organisationer. I detta fall drivs huvudpersonen allt längre bort från rim och reson av sin egen begränsade uppfattningsförmåga, sin allt mer förvridna världsbild men inte minst av den grupp som ivrigt låter henne tro att det hon tänker och gör är rimligt.
Det som är så tragiskt i detta ärende är att även om man skulle komma till slutsatsen att grunden för omhändertagandet var felaktigt (vilket inget tyder på att det är eftersom ingen av föräldrarna vid tiden för omhändertagandet ens försökte skydda barnen från konflikterna mellan föräldrarna eller insåg att det var deras ansvar eller funderade på hur det påverkade barnen) så har F genom lång och trogen tjänst nu fullständigt straffat ut sig själv som vårdnadshavare. Hennes oförmåga att förstå att barnen har rätt till trygghet och stabilitet som hon över en längre tid måste kunna uppvisa gör att hon kommer allt längre från att få träffa sina barn, att bli vårdnadshavare eller att barnen ens vill ha med henne att göra.
Och så en allmän reflektion som också träffar huvudpersonen.
Oavsett politisk (eller för den delen opolitisk) tillhörighet hoppas jag att det är fler än jag som tycker att det tonläge med vilket vissa pratar om sina medmänniskor, meningsmotståndare, myndighetspersoner som försöker upprätthålla rättsstaten eller personer som är utsatta på olika sätt är helt förfärligt.
Vi är med fart på väg in i en tid där demokrati och humanistisk människosyn ersätts med fascism och våld. Vi skyller allt på någon annan, gärna en grupp där vi själva inte ingår. Vi som samhälle köper allt enklare lösningar på komplexa situationer och problem. Den som för fram ett tillräckligt säljbart, men fullständigt osant känsloargument tillräckligt många gånger i rätt forum får större genomslag än välbeforskade fakta. De som på något sätt avviker från den norm som de som bestämmer har upprättat är inget värda utan förtjänar övrigas förakt, oavsett om deras avvikande från norm har någon direkt påverkan på oss andra eller eller ej. Tidigare har varje generation varit smartare än tidigare, men vi är nu på väg in i ett intellektuellt mörker som jag tycker påminner om medeltiden. Politikerna vågar inte längre presentera långsiktiga och ibland obekväma lösningar utan vill bara trygga sin position genom enkla, säljbara och allt som oftast direkt populistiska förslag som vi egentligen från början vet har noll påverkan på problemet vid handen.
Vad har hänt egentligen med vårt sätt att förhålla oss till oss själva, våra medmänniskor och till det gemensamma? Jag är på riktigt rädd för framtiden.