Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Vi har nog alla sett bilderna och namnen på de DOGE-gorillor som stormade diverse departement de senaste dagarna. De har begått en rad olika brott enligt den samlade expertkårens bedömningar - om de kommer undan med det får framtiden utvisa. Men hur repar de mod att göra dessa våghalsiga stunts?
Jag avskyr aset Elon Musk, och den här episoden är ett exempel på varför. Man kan verkligen se scenariot utspela sig - att han står där och predikar om att de ska rädda världen och dessa techbros blir så pass uppjagade av tanken att vara med i en historisk revolution där de dessutom får jobba under direkt order från sin idol.
Det är omoraliskt. Alla vet att det är mycket enklare att få en 20-åring att falla i led än en 40-åring. Han har fått dem att begå brott som de kanske inte ens är medvetna om själv, inte om han suttit där och predikat som någon ärkebiskop om att allt är bra och det bara är att köra på. Jag tror de kommer haja till om 5-10 år och tänka "fan vilken idiot jag var då, jag blev manipulerad".
Musk utnyttjar sin status till att få andra att göra grovjobbet. Nu har ju hela DOGE-apparaten presidentens beskydd så de kommer säkert att komma undan - men ifall det blir problem i framtiden så är det ju bara för Musk att kasta dessa techbros som han snärjde in under bussen.
Möjligt att Elon en gång i livet hade bra intentioner men inte ens ni MAGA-vurmare kan väl förneka att han blivit mer och mer extrem med sina metoder. Han verkar djupt bitter på livet och vill hämnas på världen för att saker och ting inte blivit som han ville.
Jag kan hålla med om det mesta i din text, men jag tycker att den saknar kontext.
Kontexten som saknas är att många i högersidan har upplevt att hela den västerländska civilisationen är hotad av en kulturmarxistisk diktatur där censur och tvingande åsikter styr utifrån en icke-folkvald skuggregering (deep state).
I ljuset av den beskrivningen kanske du har lättare att förstå stödet för Elon/Trump och att deras insatser får långtgående mandat då de anses existentiella för den fria västerländska civilisationen.
Du behöver inte hålla med om min beskrivning så klart, men den är bra att hålla i bakhuvudet när man analyserar skeenden i vår tid. Personligen hade jag föredragit en öppen och demokratisk diskussion om t.ex. woke, men den vänsterliberala sidan har ju valt att inte vilja ha det.
Du måste förstå att för många, inklusive mig, är frihet mer värt än både trygghet, välfärd och kanske livet självt. Det kommer aldrig gå att få personer som mig att foga sig för begränsningar i att leva ett fritt liv.