2025-02-09, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Autism är ärftligt så ja kanske. Familjen lär väl leva under skydd just nu och ingen som känner dem skriver på FB så svårt att få fram information.

Nej, autism är inte direkt ärftligt, om man nu inte gör barn med en väldigt nära släkting, gener kan göra fel kopplingar då på många sätt. Och autism gör inte att man blir våldsam hur som helst, det krävs annat, som psykiska sjukdomar, och inte vilken autismform som helst. Däremot kan det hända saker under graviditeten hos mamman, som påverkar fostret på olika sätt. Och det har inte med det här fallet att göra.
Citera
2025-02-09, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Jaha, så för att en "chef på TV4" tror att han hör något i ett brusigt ljudklipp så är det plötsligt en obestridlig sanning? Snacka om svammel. Att tolka förvrängda ljud är rena gissningsleken, och det är uppenbart att de hör det de vill höra – speciellt när det råkar passa deras vänstervinklade narrativ.

Men visst, låt oss alla blint lita på en TV4-mupp som leker ljudexpert och tror sig ha hittat den stora sanningen genom lite "brusfiltrering". Om det verkligen var så glasklart, varför har ingen riktig expert bekräftat det? Nä, det här är bara ännu ett desperat försök att styra narrativet, och du sväljer det rakt av som ett jävla pucko.
Nu är det inte han själv som gjort analysen. Lyssna på inslaget idiot i stället för svamla. Två ljudexperter med bästa tekniken. Nu kritiserar en annan expert upplägget men TV4 är övertygade och övertygande.
Citera
2025-02-09, 11:45
Medlem
Joels-bitars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Han har säkert lämnat spår efter sig på nätet.

Det är ju det han inte har gjort
Citera
2025-02-09, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Någon på X (Twitter) skrev att det inte är RA som skriker i filmen. RA står väldigt nra toaletten och skjuter (hörs på filmen) och skriken kommer inifrån lokalen.

Troligtvis är det då någon (min gissning) som försöker få ut ”allihopa”. Inte från Europa då (&#129300 utan snarare från lokalerna eftersom skjutning pågår.
Den spekulationen har alltid känts mindre trolig för mig. Om det faktiskt är ett rasistiskt dåd där det specifika målet varit SFI-studenter borde det vara enkelt att hitta i hans digitala fotspår.

Breivik, Roof och Tarrant skrev alla manifest, hade han önskat bli en svensk kopia hade väl han rimligtvis också gjort det?
Citera
2025-02-09, 11:46
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Det är snubben som filmade på toa som lade ut den. @h**shemsh*ms (*a) på tiktok

Blir bara vajsing när jag försöker länka.

Ruggigt. När man hör alla de där skotten är det otroligt att ”bara” 10 dog.
Citera
2025-02-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Nu är det inte han själv som gjort analysen. Lyssna på inslaget idiot i stället för svamla. Två ljudexperter med bästa tekniken. Nu kritiserar en annan expert upplägget men TV4 är övertygade och övertygande.

Jag har själv rensat ljudfilen och analyserat lite, det låter onekligen som någon säger Europa. Till skillnad ifrån tv4 tycker jag det låter som det sägs 'till" och inte "från" jag funderar på om det finns något område eller sal eller dylikt på skolan som heter Europa eller liknande?
Citera
2025-02-09, 11:48
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Underlag tack?

Du bara tramsar nu. Jag säger att han gjorde sin research online (förmodligen med VPN och falska identiteter). Du vill tramsa och få diskussionen till att han gick till biblioteket för att göra sin research om skolskjutningar i gamla tidningar. Skärp dig!
Citera
2025-02-09, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
1. RA hade Asperger. Personer med Asperger gillar inte alls förändringar i vardagen.
2, I mellanstadiet ansågs han vara " en i gänget " av samhället. Fast till högstadiet så ansågs han vara " en person med Asperger" då han fick gå i en specialklass på högstadiet. En förändring som troligtvis påverkade RA mycket.
3. Min erfarenhet är att personer som går i specialklasser behandlas sämre av vissa på högstadiet. Troligtvis blev han mobbad på högstadiet.
4. Han förlorade kontakten med gamla kompisar på högstadiet. Mobbingen gjorde att han tyckte det var bättre att han var ensam.
5. Trivs man inte i skolan kanske man skolkar mer och mer. Den onda spiralen är igång. Ej motiverad att gå till skolan och att plugga leder till IG i de flesta ämnena. En introvert person säger kanske inte så mycket till föräldrar. Vet ej om kvartsamtal finns mellan skolan och föräldrar.
6. Att ej godkännas efter högstadiet är en fullständig katastrof inför framtiden. Man har inte behörighet att gå gymnasiet.
Var kan man jobba som 15-16 åring? Bara på somrarna och kanske på helger. Vem anställer någon som inte gått ut grundskolan?
7. Den onda spiralen fortsätter år ut och år in. Mobbad, isolerad, ej godkänd i grundskolan och gymnasiet, inget jobb.
Verkligt en grogrund för att bli hatisk mot samhället och att tappa tron på livet. Ganska logiskt..att man bryts ned och tappar allt hopp.
Nog gick han i vanlig klass på högstadiet och därefter ett IV - program anpassat för npf , gamla klasskompisar har sagt att de inte såg till honom efter grundskolan pga att han gick på annan gymnasieskola än dem
Citera
2025-02-09, 11:49
Medlem
MurrayHewitts avatar
Aftonbladets grafik med kartor och bilder var intressant.

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2025-02-09, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Kanske va sån otur att dom första poliserna som kom till plats bara var aspiranter dom törs inte göra ett skit

Polisen lär sig mycket av denna händelse så de lär ju jobba bättre nästa gång.
Citera
2025-02-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Man har ju inte alla fakta än men det verkar ju vara som du beskriver.
Den som först gick in, trafikpolisen, var det kvinnan ?

Expressens har en bild på två civilpoliser. Jag antar att det är de som gått in i byggnaden.
Citera
2025-02-09, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Polisen lär sig mycket av denna händelse så de lär ju jobba bättre nästa gång.

Vi behöver fler poliser med Adhd som går in och inte tänker så jävla mycket 😀
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in