2025-02-09, 09:33
Medlem
Dundersnubbens avatar
Så problemet är att han anställer 20 åringar som du anser blir hjärntvättade? Om 40 åringen gjorde samma jobb är det ok då?

Det omoraliska är det ENORMA slöseriet och korruptionen som USA utsatt sina skattebetalare för.

Jag tycker jobbet dom gör är fantastiskt. Vill se samma version i Sverige för tyvärr så saknar Slöseriombudsmannen det mandatet.
Citera
2025-02-09, 09:41
Avslutad
En artikel idag var rätt intressant: tanken är förståss att ersätta de sparkade med AI. Ett sätt att bli av med folk utan att säga upp dem är ,förutom ge möjligheten till avgångsvederlag, att förbjuda hybridarbete. Dvs kräva att de är på kontoret. En anställd hade uttalat sig anonymt om det jädra slitet pendla. En dold tanke är troligen göra det så obekvämt att folk säger upp sig självmant. Är nog faktiskt lite baktanke med det utanför Trumpsfären, dvs även i Sverige. Allt fler företag härhemma gör samma sak. Kanske inte i första hand för öka effektiviteten utan för att slimma kostymen så att säga. På mitt jobb har flera redan slutat när det bestämdes att hybridarbete förbjuds inom några månader. Framförallt är det personer på tjänstemannasidan och flera i lite högre positioner som slutat. Kanske logiskt eftersom det är de som nyttjat hybridarbete. Såklart en del kommer att ersättas men nog inte alla.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-02-09 kl. 09:46.
Citera
2025-02-09, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
En artikel idag var rätt intressant: tanken är förståss att ersätta de sparkade med AI. Ett sätt att bli av med folk utan att säga upp dem är ,förutom ge möjligheten till avgångsvederlag, att förbjuda hybridarbete. Dvs kräva att de är på kontoret. En anställd hade uttalat sig anonymt om det jädra slitet pendla. En dold tanke är troligen göra det så obekvämt att folk säger upp sig självmant. Är nog faktiskt lite baktanke med det utanför Trumpsfären, dvs även i Sverige. Allt fler företag härhemma gör samma sak. Kanske inte i första hand för öka effektiviteten utan för att slimma kostymen så att säga. På mitt jobb har flera redan slutat när det bestämdes att hybridarbete förbjuds inom några månader. Framförallt är det personer på tjänstemannasidan och flera i lite högre positioner som slutat. Kanske logiskt eftersom det är de som nyttjat hybridarbete. Såklart en del kommer att ersättas men nog inte alla.

Behöver inte ersätta sparkade, bara ta bort och lägga ner som Trump och Elon säger. Nu är de inne i en fas att skjuta budbäraren (granskaren) men det kommer snabbt gå över till att hålla sig undan gitmo.
Citera
2025-02-09, 09:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det fullständigt stinker grav högerextremism kring agendan och de har tappat det helt.

1. Den privilegierade Elez på DOGE stoltserar över att vara rasist och promotar politisk rasbiologi december 2024 - samt "vill normalisera indiskt hat".

2. Vance, gift med en fru som attackerats av högerextrema just för sitt indiska utsprung, backar upp det rasistiska fanstyget via Musks dravel om att han bör återanställas.

Vance:
" jag tycker inte att en dum aktivitet på sociala medier ska förstöra ett barns liv."

Ett barn? Han är för fan 25 år.
Vidare skyller Vance på journalisterna som highlightat det här.
Musk som stoltsererat med Doge och transparens har dold namnen.

3. Musk, stärkt av Vance och sin skeva poll på X, som flödar av högerextremister som avgudar honom sen 20 januari, försöker framstå som rent allsmäktigt förlåtande:

"Han kommer att tas tillbaka.
Att fela är mänskligt, att förlåta gudomligt."

Den uppenbara rasismen döpte Vance till "dum aktivitet" och Musk beskrev det som "olämpligt uttalande".

Ett tydligare erkännande än Elez uttalande kan liksom inte erhållas:
"I was racist before it was cool"

4. Donald "I know nothing, I'm from Mar-a-lago" Trump håller med om en återanställning:

"Tja, jag vet inte om just den saken, men om vicepresidenten sa det är jag med vicepresidenten."

Ro Khanna i kongressen konfronterade Vance:

"kommer du säga åt honom att be om ursäkt för att han sa "Normalisera indiskt hat" innan den här återanställningen?
Bara frågar för våra bådas barns skull."

https://www.washingtonpost.com/politics/2025/02/07/elon-musk-marko-elez-vance-trump/

Elez arbetade på SpaceX, Starlink och plattformen X.
Han var anställd av Musk när han vräkte ur sig sin högerextrema vit supremacism.

Elez var en av endast två personer anslutna till DOGE som en federal domstol tillät tillgång till finansdepartementets system som är ansvarigt för att betala ut mer än 5 biljoner dollar i årliga betalningar.

Varför fick just denna han access bland DOGEs muskokrater?
Vem rekommenderade honom även om Bessest godkände honom och Krause?

Det spelar ingen roll vem budbäraren är.
Uppgifterna är lika sanna oavsett om det är en vänster eller högerextrem som tar fram uppgifterna.
Och anser någon att de inte har fått några pengar så tar man fram kontoutdrag som visar att man inte har fått några pengar.
Det är inte svårare än så
Citera
2025-02-09, 09:59
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Elon Musk, bitter på livet?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Projektion_(psykologi)

Världens kändaste, och rikaste man, är alltså BITTER!!!

Jag saknar faktiskt ord...

Gör du det, sen kan du tokrunka till någon mangatråd på reddit!

Ja, jag tror han är bitter - och det säger jag inte för att jag ogillar honom. Han har postat tusentals gånger på X under ett spann av bara några dagar och nästan allt är bara attacker på folk och så lite ryggdunkande och hyllande av sig själv också. Det är uppenbart att han inte mår bra. För några månader sedan var han hos Jordan Peterson och började nästan gråta när han pratade om ett av hans barn som distanserat sig från honom - en sådan där sak kan knäcka en människa totalt.

Att vara rik är ingen garant för att må bra. En deprimerad människa som är rik kommer må bättre än en fattiglapp som också är deprimerad, men deprimerade är de båda två.
Citera
2025-02-09, 09:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Uppgifterna är lika sanna oavsett om det är en vänster eller högerextrem som tar fram uppgifterna.
Och anser någon att de inte har fått några pengar så tar man fram kontoutdrag som visar att man inte har fått några pengar.
Det är inte svårare än så
Ser att du sitter och citerar mig med samma ämne i två olika trådar så läs följande:

(FB) USA:s biståndsmyndighet USAID har stängts ned (2025-02-03)
Citera
2025-02-09, 10:01
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05

Du menar att det är OK att anställa en kriminell rasist som läckt konfidentiell information tidigare och dessutom har oklara kopplingar till främmande makt att hantera hemlig information som rör rikets säkerhet för att det specifikt handlar om att reda upp korruption?

Betyder det att jag kan komma hem till dig med en kriminell rasist och leta efter information hemma hos dig också?
Citera
2025-02-09, 10:03
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
1, är du svensk!
2, bor du i Sverige!
3, är svart ja på 1 o 2,
4, varför bryr du dig?

Varför är du inne på Politik:USA forumet en tidig lördagsmorgon om du inte bryr dig?
Citera
2025-02-09, 10:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Vad spelar det för roll när du både ger honom luft och uppmärksammar honom?

Hade det inte varit bättre om alla ignorerar honom istället?

Detta är vad felet är, felet är människor som 24/7 följer media och politiker. Bara skaffa ett liv och ignorera allting, snälla?

Om jag hackade ditt bankkonto och tog dina pengar så skulle du gråta som en stucken gris. Nej, jag tänker inte sluta med att calla ut kriminellt slödder för vad de är.
Citera
2025-02-09, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att det är OK att anställa en kriminell rasist som läckt konfidentiell information tidigare och dessutom har oklara kopplingar till främmande makt att hantera hemlig information som rör rikets säkerhet för att det specifikt handlar om att reda upp korruption?

Betyder det att jag kan komma hem till dig med en kriminell rasist och leta efter information hemma hos dig också?

Är det Elon eller en av de 6 hackarna du pratar om ? Och om det är en av hackarna vem av de isåfall ?
Citera
2025-02-09, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Vilka uppgifter är det som är hemliga? Det handlar enbart att ta fram pengatransaktioner.
Det blir inte mer samt eller falskt oavsett vem som tar fram uppgifterna.

Det viktiga är att det kommer fram vad usa finansierar eller vad de inte finansierar
Citera
2025-02-09, 10:10
Medlem
Då har man gapskrattat denna morgon när man fick se Maxine Waters och andra medarbetare stå utanför Department Of Education i Washington DC och inte bli insläppta

https://www.youtube.com/watch?v=u4viueoaEHg&t=884s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in