2025-02-09, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
ok enbart 1 då alltså, och resten var?

Säger bara att jag vet med 100% säkerhet att minst en var så svensk det går att vara.
Har sett bild. Ingen risk att man misstar sig heller.

Om det nu är 1,2,3,4 eller fler svenskar spelar ingen roll.
TV4, rysstroll eller vem det nu kan vara som försöker få det till rasistsikt dåd har fel och borde hålla käft.
Det är illa nog med ett massmord.
Citera
2025-02-09, 08:46
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Att TV4 sprider dessa typer av rasistisk propaganda, rena lögner som utgör ett stort hot mot svenska folket, är under all kritik.

Tv4 borde både skämmas och stämmas för hot mot rikets säkerhet.

En psykvård i spillror och orimlig myndighetspåverkan på labila människor är ett tema för Uppdrag Granskning och Samhälls
Kontraktet i stort.

Media övt, svt,expessen mm, visar bara bilder på utlänningar som offer, dom vita svenskarna som mördades spelar ingen roll i deras propaganda och dom annonymiseras och utelämnas.

Ganska klar att massmedia och journalisterna är svenskfientliga och vill få oss att känna skam och skuld så dom kan förtrycka oss ännu mer.
Citera
2025-02-09, 08:47
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Fortsätt gräv. Har själv försökt hitta spår på reddit (främst i vapenrelaterade delar) men det är ju inte det lättaste om man säger så. Killen måste ju ha ägnat stor del på nätet kan man tycka, eller så var han inte ens intresserad av det.

Jag tror oddsen är bättre att om han över huvud taget var aktiv på internetforum så kommer det ha varit relaterade till Counter-Strike. Första spelet kom 2000 och har en massa moddar, vilket han kan ha varit intresserad av. Å andra sidan tror jag inte han nödvändigtvis behöver skrivit något intressant.
Citera
2025-02-09, 08:48
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redherring1
Det är vilda spekulationer i forum på Facebook, t.ex. i Pink Room rasar folk på att de tycker att svenskar tycker synd om RA men om det hade varit en muslimsk gärningsman hade man kallat denne terrorist direkt. De har även hängt upp bevisen på obekräftade uppgifter som att:
-gärningsmannen valde ut invadraroffer genom att rikta in sig på SFI
-hade det varit socialen han var ute efter hade han gått till socialen
-gärningsmannen skonade svenskar och sköt invandrare
-gärningsmannen skrek att de ska ut ur Europa

Det är helt galna spekulationer med tanke på att vi inte vet motivet än, plus att INGEN tycker synd om denna incel.

Jag tycker det tyder på följande: han gick in genom huvudentrén på en skola han känner till och själv har gått på, och därför har en någorlunda klar uppfattning om hur det ser ut på insidan. Eftersom det är olåst vet han att han kommer komma in. Han missade nog att det var mindre folk på skolan än normalt pga nationella proven. Hur han sedan strategiskt hade planerat skjutningen vet vi inte, men han hade i den stressade situationen förmodligen inte kapacitet att skilja den ena från den andra. Han ville döda så många som möjligt innan han själv skulle dö. Eftersom skolan var utbildad i PDV så kanske fler klassrum stängdes och låstes snabbare än han räknat med och han fick söka sig till andra korridorer eller längre in. Förmodligen ville han skjuta långt många fler än han lyckades med, om man ser till antal vapen och ammunition han hade med sig.

Låter vettigt allt detta, men se de fetade.
Verkar inte varit så strategiskt planerat, klämt ner vad som gick i ett gitarrfodral.
Det stod nog också o dammade i garderoben sedan han flyttat in för 13år sen.
Sett till utrustning borde fler skjutits, men ingen van skytt utan pangade på.
Inte alla han kom nära sköt han ens, så någon urskiljning fanns.
De 2 flickorna i hijab vittnar om att han tittade på dom men gick förbi.
Citera
2025-02-09, 08:50
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaJag
Men sen finns det även kvinnliga vittnen, som dessutom är invandrare, och som hävdar att han inte brydde sig om dem.

Jag har sagt det innan, men jag tror faktiskt inte han valde "bort" någon. Även en person som begår den här typen av dåd måste känna sig överväldigad av situationen eftersom att göra någonting mot att fantisera om det är en rejäl skillnad. Han hade säkert stunder då han helt enkelt var tvungen att "hämta" sig mentalt, så jag tror det inte var att han medvetet skonade någon.
Citera
2025-02-09, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Vilka händelser tänker du på då? Som är jämförbart med denna?

Jag tänker tex Trollhättan o Drottninggatan men det kanske bara kändes så
Citera
2025-02-09, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Risbergska skolan har varit i ropet tidigare. 2020 inkom ett bombhot mot skolan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/larm-om-hot-mot-risbergska-skolan

https://www.expressen.se/nyheter/krim/hot-mot-skola-i-orebro-polisen-pa-plats/

Lägg därtill att RA gick på skolan under denna period Höst 2019 – Vår 2021 (ca 1,5 år).

https://omni.se/rickard-andersson-var-inskriven-pa-komvux/a/rPO7K3

Bombhotet inkommer 2020-03-06 kl 11,20 (ca 7 månader efter påbörjad utbldning).
Kan det vara RA som varit den som bombhotat?. Vad kom polisen fram till i det ärendet
gällande GM?.

Det har förekommit ytterligare incidenter, bl a denna:

https://www.na.se/2019-09-10/elev-i-25-arsaldern-attackerad-pa-risbergska-skolan-i-orebro-finns-uppgift-om-hugg-i-nacken/
Citera
2025-02-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
OM jag har förstått det rätt så är det väl 6-7 utav 10 som har utomeuropeisk bakgrund samt påstående om att han ska ha passerat förbi vissa utan att skjuta på eller mot dem vilket väcker frågan om motiv.

OM det nu vore som TV4 påstår att det är ett "rasistiskt" dåd, vilket jag själv inte tror på, så borde alla med utomeuropeisk invandrarbakgrund blivit skjutna direkt och de med svensk/europeisk bakgrund inte blivit beskjutna.

Nu får polisen komma med mer fakta, men ovanstående stödjer ju inte direkt TV4:s påverkansoperation om att det var ett "rasisitiskt" dåd. Fredrick Malmberg som är ansvarig både för attacken på SD i EU-valet 2024 och nu med påståendet om "rasism" har ju själv medgivit att det är DERAS tolkning och att det är "bra nyheter".

Mer sannolikt är att TV4 medvetet försöker utnyttja dådet i politiska syften och säkerställa att invandringen fortgår och att inga politiska krafter som kan hindra det (läs SD) blir starkare.

Det är inte säkert alla offer måste vara av utomeuropeisk bakgrund för att det ska vara ett rasistiskt dåd. GM kan ha skjutit personer han trodde var icke-svenskar. Han kan ha träffat personer som det inte var meningen att träffa. Han kan ha skjutit personer som skyddade andra som han ville döda.

TV4 inspelning är bara en del av pusslet. Det kan vara en korrekt bricka, den kan vara en bricka som inte hör dit.

När polisen har öppnat upp GM dator och gått igenom den så lär de veta mer.

Min nuvarande tanke utifrån vad jag har läst är att GM var en person svåra mentala problem. Och han var arg och ville ta ut den ilskan på ?

GM var Man - Check 92 procent av skolskyttar är män

GM var 35år - Lite gammal för attackera. Vanligtvis mellan 15-19år. Ibland under 15år och över 19 till 25år

GM hade mentala problem - Check men det är lika vanligt att de inte har det

GM var ensam - Check Samma där lika vanligt är att de är populära eller har normalt umgänge

GM verkar ha varit arg på sociala myndigheter- Check skolskyttar är ofta arga på något eller åkt på pumpen ej flicka sagt nej eller inte utagen till fotbollslaget.

GM använde egna lagliga vapen - Check Ja ofta lagliga egna vapen, möjligen från familj/släkt

GM talade inte om till någon att skulle skjuta - Gärningsmän brukar tala om till familj/online/vänner/dagbok att de tänker göra något

(Ovan från FBI och Secret Service studier - De två mest kända studierna om Skolskjutningar)

Så han var lite gammal för vara en skolskytt och han verkar inte a signalerat innan att tänkte genomföra ett attentat. Motivet är inte riktigt klarlagt ännu. Nu finns det inga svenska studier på skolskyttar. Och svenska (nordiska) möjliga skyttar kan skilja sig från amerikanska.
Citera
2025-02-09, 08:57
Medlem
Citat:
Att TV4 sprider dessa typer av rasistisk propaganda, rena lögner som utgör ett stort hot mot svenska folket, är under all kritik.

En psykvård i spillror och orimlig myndighetspåverkan på labila människor är ett tema för Uppdrag Granskning och Samhälls
Kontraktet i stort.

Exakt, mkt bra skrivet!!
Citera
2025-02-09, 09:00
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Säger bara att jag vet med 100% säkerhet att minst en var så svensk det går att vara.

TV4, rysstroll eller vem det nu kan vara som försöker få det till rasistsikt dåd har fel och borde hålla käft.
Det var väl kaos och det är inte troligt att RA inte kunde välja sina offer med samma lugn som en tinderbläddrare i mysfotöljen väljer kandidater till nästa date. Även om han valde så kan han ha missat och han kan också ha skjutit personer som försökte övermanna honom. Att spekulera känns meningslöst. Låt polisen kartlägga.
Citera
2025-02-09, 09:03
Medlem
Citat:

Kontraktet i stort.

TV4 har alltid haft många utomeuropéer anställda, så det första de gör är att ta försvarsställning. Ibland har de rätt, ibland inte.
Citera
2025-02-09, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Det kan vara mening som ett rastiskt brott även om alla offer skulle vara svenska. Då var det bara så att det gick åthelvete för GM om meningen hade varit att skjuta ickeuropeer.

Som jag skrev tidigare TV4 ljudinspelning är bara en pusselbit och det kan vara fel.

Vi vet inte ännu vilket motiv han hadde och kanske aldrig får veta exakt vad det var. Dock borde han ha signalerat någonstans vad tänkte utföra och varför. Det är vanligt att skolskyttar gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in