Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
OM jag har förstått det rätt så är det väl 6-7 utav 10 som har utomeuropeisk bakgrund samt påstående om att han ska ha passerat förbi vissa utan att skjuta på eller mot dem vilket väcker frågan om motiv.
OM det nu vore som TV4 påstår att det är ett "rasistiskt" dåd, vilket jag själv inte tror på, så borde alla med utomeuropeisk invandrarbakgrund blivit skjutna direkt och de med svensk/europeisk bakgrund inte blivit beskjutna.
Nu får polisen komma med mer fakta, men ovanstående stödjer ju inte direkt TV4:s påverkansoperation om att det var ett "rasisitiskt" dåd. Fredrick Malmberg som är ansvarig både för attacken på SD i EU-valet 2024 och nu med påståendet om "rasism" har ju själv medgivit att det är DERAS tolkning och att det är "bra nyheter".
Mer sannolikt är att TV4 medvetet försöker utnyttja dådet i politiska syften och säkerställa att invandringen fortgår och att inga politiska krafter som kan hindra det (läs SD) blir starkare.
Det är inte säkert alla offer måste vara av utomeuropeisk bakgrund för att det ska vara ett rasistiskt dåd. GM kan ha skjutit personer han trodde var icke-svenskar. Han kan ha träffat personer som det inte var meningen att träffa. Han kan ha skjutit personer som skyddade andra som han ville döda.
TV4 inspelning är bara en del av pusslet. Det kan vara en korrekt bricka, den kan vara en bricka som inte hör dit.
När polisen har öppnat upp GM dator och gått igenom den så lär de veta mer.
Min nuvarande tanke utifrån vad jag har läst är att GM var en person svåra mentala problem. Och han var arg och ville ta ut den ilskan på ?
GM var Man - Check 92 procent av skolskyttar är män
GM var 35år - Lite gammal för attackera. Vanligtvis mellan 15-19år. Ibland under 15år och över 19 till 25år
GM hade mentala problem - Check men det är lika vanligt att de inte har det
GM var ensam - Check Samma där lika vanligt är att de är populära eller har normalt umgänge
GM verkar ha varit arg på sociala myndigheter- Check skolskyttar är ofta arga på något eller åkt på pumpen ej flicka sagt nej eller inte utagen till fotbollslaget.
GM använde egna lagliga vapen - Check Ja ofta lagliga egna vapen, möjligen från familj/släkt
GM talade inte om till någon att skulle skjuta - Gärningsmän brukar tala om till familj/online/vänner/dagbok att de tänker göra något
(Ovan från FBI och Secret Service studier - De två mest kända studierna om Skolskjutningar)
Så han var lite gammal för vara en skolskytt och han verkar inte a signalerat innan att tänkte genomföra ett attentat. Motivet är inte riktigt klarlagt ännu. Nu finns det inga svenska studier på skolskyttar. Och svenska (nordiska) möjliga skyttar kan skilja sig från amerikanska.