2025-02-08, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Kanske Socialtjänsten tyckte han skulle ha hjälp av försäkringskassan? Försäkringskassan kanske hänvisade honom till arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen kanske tyckte han var för sjuk för arbete och hänvisade till Socialtjänsten? Och läkarna har ingen lust att sjukskriva/skriva intyg för ansökan till sjukersättning för då får de bråka med försäkringskassan, som tycker han ska arbeta.
Hängde ni med?

Obs: Spekulation (varför ska vi inte spekulera?)
Så går det runt?
Det är inte så det fungerar kring sjukersättning. Socialtjänsten och Arbetsförmedlingen är inte heller generellt fientliga och inte heller Försäkringskassan utan följer regelverk. Försäkringskassan ska inte läppa igenom exakt alla och regelverket idag är för hårt men de arbetar inte för att jävlas med folk. De styrs av politikernas beslut. Allt Rickard hade behövt var en etablerad kontakt med en läkare vilket var över hans funktionsnivå och därmed socialtjänstens lagbundna skyldighet att samordna för.
Citera
2025-02-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryyd
Jag jobbar med personer som har autism, att planera är inte deras starka sida (om de inte har hjälpmedel förstås).

Men ja, så kan det givetvis vara.
Du arbetar inte med dem som är starka på området sannolikt då deras behov av insatser minskar.
Senast redigerad av OtursAktivist 2025-02-08 kl. 23:36.
Citera
2025-02-08, 23:27
Medlem
När nu namnen finns, var det någon etnisk svensk bland de skjutna? Nej?

Fanns det någon socialsekreterare bland de döda, Nej?

Det var som vanligt en lögn från polisen.

Sanningen är ju att hjälten rickard fick nog av ockupationen och gjorde något åt saken, detta kommer ju naturligtvis förnekas av polis, politiker, vänster media, dom kommer säga att han sköt dessa för att han aldrig har fått se en fitta, kommer kalla han psyksjuk, trots att han aldrig varit intagen på psyket, dom kommer försöka med alla typer av bortförklaringar.

Men sanningen är ju att rickard planerade detta noggrant, förutom 3 vapen så hade han även köpt rökgranater, just för att kunna förvilla bort polisen, vilket han lyckades med.

Sedan sköt han vad jag vet enbart kulturberikare, kanske någon svensk blev träffad av misstag, det går ju fort så någon kan ha kommit i vägen.
Sedan skrek ju hjälten, ni ska ut från europa, vilket hörs tydligt på den inspelning som tv4 presenterade, sedan efter han skrikit, ni ska ut från europa, så smäller det 2 gånger direkt efter detta.

Hur man kan förneka att detta var ett attentat mot ockupanterna, man får vara bra korkad för att förneka något så uppenbart!
Citera
2025-02-08, 23:28
Medlem
Tuors avatar
Angående alla dessa bilder:

Kan det inte vara så enkelt att någon närstående lagt upp dem?
Förmodligen hans mamma. Det var ju trots allt semesterbilder.

ELLER:

Finns det en djupare och betydligt mer tragisk förklaring? Är det Richard som lagt upp dem för att skicka något typ av budskap?

Han kanske först bara funderade på att begå självmord?
När socialtjänsten sedan djävlades med honom ännu en gång, och denna gång riktigt ordentligt, så gick alla proppar och sedan blev det som det blev.
Citera
2025-02-08, 23:29
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Du arbetar inte med dem som är starka på området sannolikt då deras behov av insatser minskar.

Jag stöter på dem i mitt jobb också, man kan säga så här, att spela schack är inte deras starka sida.
Att tänka flera steg framåt är i det närmaste omöjligt.
Citera
2025-02-08, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryyd
Jag jobbar med personer som har autism, att planera är inte deras starka sida (om de inte har hjälpmedel förstås).

Men ja, så kan det givetvis vara.

Jag skulle säga att det beror lite på, är det något de är motiverade till går det enkelt att både fokusera och planera.

Sen är spektrumet väldigt brett och en del har ingen uppfattning om tid etc så där får planeringsförmågan betraktas som sämre.
Citera
2025-02-08, 23:32
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Inga massmord sker av personer som har psykos! Alla massmord har per definition ett motiv bakom sig. Det går inte att utföra ett massmord om du är under psykos. Det är därför allmänheten alltid vill veta VARFÖR efter ett massmord har skett. För om det hade varit ett psykosmord så hade det inte varit ett massmord och det hade varit bortglömt dagen efter.

Han måste ha vetat precis vad han gjorde och varför!

I hans dimmiga hjärna kanske det fanns någon typ av motiv men han var ju autistisk med en extrem personlighetsstörning och tvångstankar så det behöver inte vara något rationellt eller logiskt motiv.

Och hur vet du att inga massmord sker av personer som har en psykos? Har du bevis för det?
Citera
2025-02-08, 23:33
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hann spara ner en hel del skärmdumpar på alla "simon" i Örebro innan dom stängdes ner, om det är av intresse.
Jag är intresserad!
Citera
2025-02-08, 23:34
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Kanske Socialtjänsten tyckte han skulle ha hjälp av försäkringskassan? Försäkringskassan kanske hänvisade honom till arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingen kanske tyckte han var för sjuk för arbete och hänvisade till Socialtjänsten? Och läkarna har ingen lust att sjukskriva/skriva intyg för ansökan till sjukersättning för då får de bråka med försäkringskassan, som tycker han ska arbeta.
Hängde ni med?

Obs: Spekulation (varför ska vi inte spekulera?)
Så går det runt?
Ingen tar ansvar! Precis så är det idag och varit länge!
Citera
2025-02-08, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lång video med f.d. polisen Peter Springare om dådet.
https://www.youtube.com/watch?v=nn7ZLznQD-M

Tack! Riktigt bra
Citera
2025-02-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Inga massmord sker av personer som har psykos! Alla massmord har per definition ett motiv bakom sig. Det går inte att utföra ett massmord om du är under psykos. Det är därför allmänheten alltid vill veta VARFÖR efter ett massmord har skett. För om det hade varit ett psykosmord så hade det inte varit ett massmord och det hade varit bortglömt dagen efter.

Han måste ha vetat precis vad han gjorde och varför!
Precis, GM har förberett sig under flera månader, kanske flera år genom att skaffa vapnen, stora mängder ammunition, många magasin och ett gitarrrfodral med mera. Absolut inte bara en kortvarig psykos.
Citera
2025-02-08, 23:36
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangbusen
Sluta gnäll på den svenska polisen!!!!!
https://www.hd.se/2025-02-08/darfor-skot-inte-polisen-tillbaka/?shareSource=sharebutton

GM bytte om till militärkläder innan han började skjuta och han slängde en rökfackla när polisen kom.

Så då är frågan, och jag vet att han inte gjort militärtjänst, kan han ha gjort mer? Som att belamra korridorer med stolar och välta bord?

Jag har viss utbildning i SIB, d v s Strid I Bebyggelse, så jag vet att på ett sådant ställe går man inte in. Inte vanliga vägen alltså. Polisen har nog ungefär samma träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in