2025-02-08, 20:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Karlhakansson
Ah kanske formulerade mig knepigt!

Nejrå, det är lugnt. Var jag som antog vad du skrev, så blev nog att jag läste lite fel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge

Så han kunde sitta och beställa hem vapen bara genom att ha gjort jägarexamen?

Han måste väl ha skjutit någonstans i alla fall?

Ja, det är så det funkar för alla i Sverige. Tar du jägarexamen och köper ett vapenskåp, och inte förekommer i polisens register, så får du licens på jaktvapen. Punkt slut. Det finns inga andra krav eller kontroller.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, eller att folk var duktiga på att ta skydd så att han inte lyckades få med sig så många som han hoppats. Det har ju rapporterats att han rörde sig över en väldigt stor del av skolan och att offren låg väldigt utspridda. Så det synkar inte riktigt med att han skulle ha skjutit ett tiotal på kort tid och sen bara ’äh, det får duga’. Givet att det fanns två pursvenskar bland offren så faller teorin att han endast var ute efter invandrare. Att fortsätta argumentera för det med invändningar av typen ”jaja men majoriteeeeeeten, alltså är det bevisat..” är ju bara nonsens. Det förefaller mer troligt att fördelningen av såväl etnicitet som ålder och kön är rätt mycket ett tvärsnitt av vilka som råkade befinna sig på skolan.

Men jag tycker medelåldern verkar hög för att vara en komvuxskola. Har han gett sig på äldre?
Citera
2025-02-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Bra poäng. Random köpcenter nuförtiden består väl av minst 50% utlänningar oavsett tid på dygnet.

Jag skulle säga 80 % med utländsk bakgrund i vart fall i södra Sverige. Det känns nästan som utomlands.
Citera
2025-02-08, 20:49
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Hur kan du vara så säker på det?

FUP i skolattacken i Trollhättan 2015 blev offentlig trots att gärningsmannen Anton Lundin Pettersson var avliden.

Attacken i Trollhättan skedde för 10 år sedan och mycket har hänt sedan dess med hur brott hanteras.
I Trollhättan-fallet kunde man även se foton från FUP tagna inifrån skolan på stora blodpölar mm och det kommer vi aldrig få se i detta fall såvida ingen polis alternativt saneringsfirma kommer ”läcka” men jag tror inte att någon involverad är beredd att ta den risken.
Åklagare har sedan dess blivit oerhört restriktiva med huruvida FUP blir offentlig.
Ta t ex pappan som sköt ihjäl sina två små söner i Möklinta varpå han sedan sköt ihjäl sig själv när han hörde polisen komma till gården.
Liksom i detta fall släpptes aldrig någon FUP i det fallet pga att gärningsmannen själv var död så det fanns därmed ingen person att väcka åtal mot.
(Det har dessutom redan framkommit i rapporteringen från polis att FUP i detta aktuella fall aldrig kommer bli en offentlig handling).
Citera
2025-02-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
Jag tror motivbilden är en komplex kombination av bitterhet över sitt eget misslyckade liv kombinerat med aggression mot soc som nekat honom och invandrare som tar av de resurser som egentligen han hade fått ta del av ifall invandrarna inte kommit till Sverige.

Givetvis fortfarande spekulationer, men utifrån det som har kommit fram så tror jag att du har helt rätt.
Citera
2025-02-08, 20:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trontyke
Vad menar du med 10% svenskar?

I framtiden kommer nästan alla att ha utländskt påbrå på något vis, då kanske bara 10 % "Ser svenska ut" av hela befolkningen. Då blir alla terrordåd rasistiska för det blir svårt att hitta blonda, blåögda att mörda.
Citera
2025-02-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är det för att GM såg bra ut som så många ömmar för honom? Hade han haft tjockbottnade glasögon, flint, chipstuttar och så vidare, hade det nog varit annat ljud i skällan än "hur kunde socialbyrån svika honom", "synd om sådana här grabbar" osv

Det är nog runt 15 barn som mist en förälder i dådet , är mer synd om dem än om en person som likt en psykopat mejade ner folk i en timme.

Blev faktiskt förvånad över hur många som försöker ursäkta hans dåd. Jag kan bara föreställa mig om han hade sett ut så som du beskrev, eller haft en annan etnicitet. Men nu diskuteras vad han inte fått/borde fått för bidrag.

Att ens ETT barn har behövt höra om dådet, behövt gå under skoldagen och oroa sig över att något hänt just dens förälder, för att sedan få höra att mardrömmen blivit verklighet. Nej, kan faktiskt inte finna någon sympati för honom. Absolut synd att han inte fått den hjälp han behövt, men att ta oskyldigas liv för det?
Senast redigerad av Neatrea 2025-02-08 kl. 20:53. Anledning: Stavning, betoning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Attacken i Trollhättan skedde för 10 år sedan och mycket har hänt sedan dess med hur brott hanteras.
I Trollhättan-fallet kunde man även se foton från FUP tagna inifrån skolan på stora blodpölar mm och det kommer vi aldrig få se i detta fall såvida ingen polis alternativt saneringsfirma kommer ”läcka” men jag tror inte att någon involverad är beredd att ta den risken.
Åklagare har sedan dess blivit oerhört restriktiva med huruvida FUP blir offentlig.
Ta t ex pappan som sköt ihjäl sina två små söner i Möklinta varpå han sedan sköt ihjäl sig själv när han hörde polisen komma till gården.
Liksom i detta fall släpptes aldrig någon FUP i det fallet pga att gärningsmannen själv var död så det fanns därmed ingen person att väcka åtal mot.
(Det har dessutom redan framkommit i rapporteringen från polis att FUP i detta aktuella fall aldrig kommer bli en offentlig handling).

I det fallet var också två små barn BO...
Citera
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag skulle säga 80 % med utländsk bakgrund i vart fall i södra Sverige. Det känns nästan som utomlands.
Sant!

Det är med andra ord väldigt svårt att INTE begå ett "rasistiskt dåd" likt det i Örebro.
Citera
Medlem
Novotars avatar
Någon som tänkt på Richards fd Jo*n*s familj, föräldrar, syskon. Han har två syskon, en äldre syster och en lillebror, så han var mellanbarn.
Hund i familjen, som han passade ibland.
Troligtvis reste föräldrarna ibland kanske utomlands?
Man uppfattar att alla R semesterbilder utomlands har varit ihop m familjen.
Tufft att vara föräldrar här. Deras liv också helt förstörda.
Citera
2025-02-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Det är frågan! Han kanske inte hade någon SGI kvar? Då kan en väl inte heller få sjukbidrag?
(Sgi = sjukpenninggrundande inkomst)
Återstår andra inkomster som aktivitetsstöd, lönebidragsanställning... Vad finns det mer? Är det nån som kan alla ersättningar som dessa sjuka kan söka? Och vem hjälper dem med det? Hade han redan fått del av dessa och de nu var slut för hans del?

Du behöver inte ha en fastställd sgi för att få den lägsta ersättningen för sjukersättning; garantiersättning.

Han verkar inte ha uppburit någon förmån från Försäkringskassan i vuxen ålder vilket är rätt märkligt i sammanhanget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in