Citat:
Ursprungligen postat av
TGWEI
Det här spåret, att Skytten skulle ha varit ute efter socialtjänsten, som så många här verkar vilja befästa, faller på sin egen orimlighet.
Skytten hade försörjningsstöd och, såvitt jag vet, hade den delen av socialtjänsten inte någon verksamhet på Risbergska den dagen. Däremot erbjuder skolan vårdutbildningar, såsom undersköterska och vårdbiträde, och har elever som arbetar inom dessa områden. Det innebär att det fanns anställda från Vård- och omsorgsnämnden i Örebro på plats, och den nämnden är en del av socialtjänsten.
Det är härifrån missuppfattningen kommer!
Jag förstår inte, och det är väl för att det inte finns någon rimlig förklaring, varför Skytten skulle ge sig på undersköterskor om han egentligen ville komma åt ”socialen” som nekat honom försörjningsstöd.
Exakt det här jag också tänkte på varför mörda undersköteskstudenter om han är lack på socialsekreterare?
Han kanske hade något helt annat motiv antingen rasistiskt då det verkar som en stor majotitet av offren var invandrare vilket han också måste ha vetat innan då han tidigare gått på skolan! eller att han var en "klassisk" skolskjutare ala Columbine som helt enkelt "bara" ville mörda männsikor och att komvux då var ett enkelt mål för honom då han hade stor kännedom om platsen.