2025-02-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är just det som är problemet. Socialtjänsten följer i många fall inte lagen, de kan den inte heller då socionomutbildningen innehåller väldigt lite juridik. De behöver inte heller följa lagen eftersom insynen i deras arbete är närmast obefintlig. Det är ungefär samma kulturella problem oavsett i vilken kommun det gäller.

Det kan stämma, men det kan komma att öka de närmaste åren. Traumatiserade människor kan bli farliga och blir de illa bemötta kan det förvärra situationen.

Det beror nog på var man läser. Socialhögskolan i Stockholm har i alla fall en ganska stor del rättsvetenskap och socionomerna läser mer juridik än andra sociologer mfl, som oftast inte läser ämnet. Socionomer läser mest socialrätt juristerna undantaget.

Riktlinjer är problemet. Det är strateger på kommunerna som lägger fast riktlinjerna och inom dessa ska socialsekreterarna hålla sig. Det kan röra sig om vad som helst, för biståndshandläggare kan det t ex handla om att de inte får bevilja mer än en 30-minuters dusch per vecka. Alltså itne ämnet för den här tråden, men socialsekreterarna är ofta ganska låsta med politikernas vilja.
Citera
2025-02-08, 17:16
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Hur tänker ni om benämningen Skolskjutning?
Jag tycker det blir lite fel.
Skjutningen var på en skola, för vuxna. Men nu hamnar det i samma fack som när barn/unga dödat barn.
Det är ju mycket tveksamt att gärningsmannens plan var att döda just elever. Han kunde lika gärna gått in på en annan arbetsplats och skjutit.
Det blir ju svårare att förstå vad som hänt om man jämför med andra skolskjutningar även om det finns likheter då han gått på skolan.
Om han skjutit på parkeringen, eller i annan lokal/butik i närheten hade det väl knappast varit en skolskjutning?
Förstå mig rätt. Jag försöker inte förminska det som hänt, men han har dödad vuxna och inte barn.
Skolskjutning förknippas direkt med barn.

Nu sköt han ju inne i en skola, om än en komvuxskola. Vad vill du ha för term? en komvuxskoleskjutning? För övrigt ligger två grundskolor, en gymnaieskola och en förskola på området så vi kan utgå ifrån att det finns barn som är traumatiskerade, som rört sig kring komvux, som hört skott och som varit inrymda medan det rådde kaos på området med mängder av blåljus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redherring1
Vad exakt är det som pekar på att det är ett dåd mot invandrare? Det kan lika gärna vara ett brott mot kvinnor eftersom majoriteten av offren är kvinnor! Du VET inte, sluta sprida desinformation. Jag är svensk och skulle aldrig rösta på SD.

Vad är det som får dig att tro att det inte finns ett främlingsfientligt motiv? Hur många av de som skjutits/dödats som vi vet om har varit svenskfödda?
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ah det har framkommit att han fick licens 2011. Ja det är länge sedan.

Har han varit på jakt någonting de senaste åren?
Ja det var då han tog sin examen. Sen kan ju vapnen va köpta senare. Kanske är dom från samma år men det har jag inte koll på.

Det har jag inte hört något om. Tror inte det nämnts.
Citera
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Framförallt ska vi nog fundera lite över hur vi fördelar vår välfärd. Hur vi prioriterar. Vissa befolkningsgrupper verkar det finnas hur mycket som helst resurser för. Det skapar en enorm polarisering i vårt samhälle när nyanlända kittas med allt och lite till. Det måste finnas en rimlighet i allt. Att en medelålders kvinna går på SFI i 8 år med försörjning känns oerhört generöst och helt orimligt.

Glöm inte bort våra egna särskilt barn, sjuka och gamla i vår iver att hjälpa andra!

"nyanlända kittas med allt och lite till". Tror du verkligen det? Har du pratat någon gång med nyanländ hur de "kittas"?
Tycker inte du att det är generöst och helt orimlig att en ung, stark kille, visserligen med funktionsnedsättning sitter hemma framför tv hela nätter och begär bidrag för sitt uppehälle?
Jag tror helt enkelt inte att samhälle struntade i honom. Troligtvis fick han mycket resurser genom åren men han tog inte hjälpen. De flesta med funktionsnedsättningar kämpar hårt för att klara sig själva.
Den där typen var helt enkelt låtmask.
Citera
2025-02-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tener
Vad är det som får dig att tro att det inte finns ett främlingsfientligt motiv? Hur många av de som skjutits/dödats som vi vet om har varit svenskfödda?

Vi VET ca 2-3 stycken där anhöriga har gått ut i media. Vad vet du om resten?
Citera
2025-02-08, 17:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
Skyddsmasken gör det möjligt för polisen att röra sig i det slutna utrymmet utan att påverkas av röken, förutom den begränsade sikten. Eftersom PDV-träningen innehåller övningsmoment med rök, är detta en situation som poliser både mentalt och fysiskt är tränade för.

Att hävda att de inte ska röra sig "i blindo" i en farlig zon är att förenkla problematiken. I en PDV-situation måste polisen lita på sin träning och tillämpa de tekniker de har övat på för att agera snabbt och effektivt. Att avvakta kan kosta liv.

Läser du inte vad som postas i tråden?

Jag länkar igen.

https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/

Har man inte tränat i rökfylld miljö så har man inte.

Citat:
Det här med att en gärningsman startar en rökutveckling. Är det ett scenario som har tagits upp på PDV-utbildningar du har deltagit i?
– Nej det är det inte. Och det tillför ju en extra dimension av risk. Har du inte sikt kan du inte heller verka. Det är självklart.
Citera
2025-02-08, 17:19
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
-Inget rasistiskt manifesto
-Inga kopplingar till högerextrem grupp (snubben gick inte ens utanför dörren)
-Inga rapporter från släktingar om att han ens uttryckt sig rasistiskt
-Inga bilder där han poserar med sina vapen framför en nazi-flagga (typiskt för ett sånt dåd)
-Ingen online-närvaro alls som tyder på att så mycket som gillat ett inlägg av någon högerextrem

Det vi vet: Han hade bråkat med socialen om bidrag, det finns någon slags koppling mellan skolan och socialen, han har gått på skolan, han sköt förvisso flest invandrare (för att flest invandrare var på plats) men även svenskar. Jag ser liksom ingen röd tråd som tyder på att denna person hatade invandrare och ville döda invandrare för att de var invandrare. Det är en väldigt simpel tolkning som inte håller när man ser till helhetsbilden.

Har du hans dator?
Citera
2025-02-08, 17:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nu sköt han ju inne i en skola, om än en komvuxskola. Vad vill du ha för term? en komvuxskoleskjutning? För övrigt ligger två grundskolor, en gymnaieskola och en förskola på området så vi kan utgå ifrån att det finns barn som är traumatiskerade, som rört sig kring komvux, som hört skott och som varit inrymda medan det rådde kaos på området med mängder av blåljus.
Jo visst. Men motivet bör ju också spela roll tänker jag.
Hade det varit en skolskjutning om han stått på parkeringen, eller om han skjutit i en butik bredvid skolan.
Ja menar att dom tidigare skolskjutningarna är ju utförda av barn/unga mot likasinnade, men samma uppsåt.
Jag vet inte vad jag tycker utan det var bara en tanke då dom flesta som bara hör "skolskjutning" tänker att det är barn som skjutits. Så har det varit förr i alla fall och det tror jag många trodde nu också när nyheten först kom. För mig är det lite missvisande, men jag vet inte vad man annars skulle kalla det. Mord, attentat...?
Citera
2025-02-08, 17:20
Medlem
Någon som vet nått om hans föräldrar reagerade och vart var dom nånstans i allt detta? Eller var dom oförmögna och se varningsklockor, att han drog sig tillbaka och blev enstörig? Hade social fobi? Eller ännu tidigare att göra en anmälan till bup? etc. Fick han ingen hjälp av dom? Syskonen? I grunden handlade ju om självmord som ballade ur. Han måste ha mått dåligt under en lång tid. Känns som det ligger mycket dolt i det fördunkla här.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-08 kl. 17:32.
Citera
2025-02-08, 17:20
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror personligen att det här var ett rent självmordsuppdrag - gör någonting så hemskt och avskyvärt att han måste begå självmord. Det är åtminstone så jag tolkar många av dessa dåd som inte har tydliga ideologiska motiv.

Det skulle vara ologiskt att utföra ett massmord och räkna med att bli gripen om man har social fobi. Gripningen, efterspelet, domstolen och massmediala uppmärksamheten skulle vara rena tortyren för en individ med social fobi. Självmordet var själva syftet och att ta ut en egenkonstruerad hämnd på oskyldiga var en del i hans störda motiv. Självmord kommer man inte på efter att ha fått ett indraget försörjningsstöd. Han har haft självmordstankar i många år och planerat någon typ av mass-skjutning länge.
Citera
2025-02-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tener
Suck… läs igen lilla vän.

Berätta gärna för mig var jag kan se namnen på alla dödade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in