2025-02-08, 16:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag uppfattade det som att det var någon annan som sa "men.. vafan?" och att han då svarade med att haha och sedan började skjuta.

Nej, det är just det där som du uppfattar som Haha som jag hörde som vafan. Men det var ett editerat ljudklipp där dom hade höjt volymen och tagit bort bruset rejält. Det där när man hör en annan röst, lät som en kvinnoröst som svara "Aa, men rektorn har ju faktiskt sagt.." typ.
Citera
2025-02-08, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Var skulle övriga skyttar ha tagit vägen då menar du? Hoppat ut genom nåt fönster?

Nej, du är nog fast i en konspirationsteori nu. Jag är säker på att han agerade ensam.

Jag utgår från vad människor som var på plats berättade, jag känner sedan tidigare till varenda yta på risbergska, då jag en gång i tiden var gymnasieelev där.
Citera
2025-02-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
polisen var ju på plats snabbt. samtidigt som

"låg offrens kroppar utrspidda över en stor del av lokalerna.""

det tyder väl snarare på att han skjutit dom flesta efter att polisen kommit, eftersom det tar tid att röra sig över stora delar av lokalerna.
Nej. Då har du missuppfattat tidslinjen.

Teoretiskt sett hade han tid att skjuta cirka fyrtio personer innan aspiranterna kom till platsen.
Citera
2025-02-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Menar du på möten med soc. eller utbildning?
Soc. kan inte tvinga en svårt sjuk människa med social fobi och autism att resa 1 mil. Det måste finnas socialkontor närmare, centralt.

Ang. eventuellt skolning, så kan inte socialen tvinga någon svårt sjuk heller.

Men det är det som har skett av vad som har framkommit. Han har gått på skolan i omgångar genom åren, inte lyckats klara av det.

Uppburit försörjningsstöd hela sitt vuxna liv och det är det som plötsligt har blivit indraget.
Citera
2025-02-08, 16:03
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.f.p
Du har läst en bok som gör socialtjänsten fredad från kritik och ifrågasättanden?

Läs boken. Kvinnan fick sparken.
Citera
2025-02-08, 16:04
Avstängd
10 st kroppar utspridda över stora delar utav 17 000 kvm låter jävligt lite?
Citera
2025-02-08, 16:04
Medlem
GuldkalvenAxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Nu har jag inte läst boken men jag menar att ignorera istället för att agera resultera i Sveriges kallblodigaste skolskjutning.

Hade man agerat i Richards fall så kanske skolskjutning hade inte skett?

Kvinnan fick sparken för hon försökte agera.
Citera
2025-02-08, 16:05
Avstängd
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej. Då har du missuppfattat tidslinjen.

Teoretiskt sett hade han tid att skjuta cirka fyrtio personer innan aspiranterna kom till platsen.

Så du tror att han inte sköt nånting under den timme som gick från att polisen kom till platsen och att dom hittade honom, trots att han döda låg utspridda över stora ytor?

Att han först gått runt i hela skolan och skjutit, sen sett polisen och gått tillbaka in och gått till samma ställen han varit på tidigare och redan skjutit på och inte skjutit ytterligare skott?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
Kvinnan fick sparken för hon försökte agera.

Jag tänker att det är en risk värd att ta om det innebär att man räddar andras liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag vill varken säga emot dig, eller försvara polisen, men du kan inte kritisera vilka som var först på plats. För vilka som är först på plats handlar ju helt och hållet om vilka enheter som är närmast platsen där och då. Man skall också veta att vilka som är först på plats, och när man är först på plats, avgörs helt och hållet utifrån vad som sägs vid första larmsamtalet. Vi har ju inte en aning om hur första larmsamtalet har låtit. Det kanske ringdes om "att det är lite oroligt på en skola"...
Viss info får man ju från detta:

” Trafikpolisen Peter har precis ätit lunch när all radiotrafik bryts och ett prioanrop går ut – 112 blir nedringda om skottlossning på en skola. Han och kollegan kör mot Risbergska och blir en av de första patrullerna på plats, berättar han för Polistidningen.
Där möts de av kollegor som hjälper svårt skadade, samtidigt som de hör på polisradion att den första patrullen är under beskjutning. Kort därefter fylls skolan av rök. Det dröjer en timme från att det första larmsamtalet kommer in till att gärningsmannen lokaliseras. Ingen av de 130 poliserna på plats skjuter mot honom.
Agerandet har ifrågasatts, men Peter menar ändå att de kollegor som var först på plats avbröt gärningsmannen och räddade ett okänt antal liv.
– Det är alltid lätt att sitta på läktaren och komma med goda råd. Men jag är hundra procent övertygad om att alla poliser på plats gjorde allt de kunde så fort de bara kunde.”

https://omni.se/peter-var-en-av-de-forsta-poliserna-pa-plats-latt-att-kritisera-fran-laktaren/a/KMXxV5
Citera
Medlem
Ulf Kristersson: "Jag förstår rädslan bland invandrare"

Var har förståelsen för svenskars rädsla funnits de senaste 20 åren? Skjutningar, rån, gruppvåldtäkter, sprängningar.

NU spelas etnicitetskortet, när det dessutom inte ens finns något motiv än.
Citera
2025-02-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
"Extrem social fobi". Nu är det väl överdrift. Han kunde skaffa jägarexamen, körkort, flyga jorden runt, vända sig till soc för bidrag. Det kan inte göra en person med extrem social fobi.

Det var väl länge sen han tog sin jägarexamen? På bilderna från resorna - som verkar vara med familjen - är han i regel ensam. Han beskrivs som helt isolerad helt utan vänner. Hade luva i skolan under vilken han gömde sig och handen för munnen.

Mycket som talar för att han bla just led av extrem social fobi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in