2025-02-07, 01:00
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Ett typiskt medelklassfenomen är att tala tyst när de är arga. Ju ilsknare de blir desto tystare talar de. Det kan ryka ur öronen på dem av ilska men man hör knappt vad de säger.
Herregud, EXAKT detta upplevde jag i extrem version alldeles häromdagen. Ju argare vi blev på varandra desto lugnare samtalston från min motparts sida, som för att riktigt markera hur fantastiskt sansad och balanserad hon är (samtidigt som hon innan jag till slut blev förbannad under samtalet och höjde rösten hade använt de mest osakliga argument och de mest nedlåtande och högfärdiga tonfall och fnysningar jag någonsin hört från någon människa i mitt liv). Men jag hade inte gjort den där kopplingen förrän nu när jag läste vad du skrev. Verkligen huvudet på spiken...

Sådant där får mig verkligen att sakna min morfar, t.o.m. när han var som jobbigast att ha att göra med, exempelvis när han var berusad och då ibland kunde bli rejält grälsjuk och högljudd (dock inte våldsam), men som var absoluta motsatsen till falsk, trångsynt och passiv-aggressiv medelklass. Man visste exakt var man hade honom både när han var trevlig och glad och när han inte var det, och han dolde inte vad han tyckte och kände på det där vidriga lismande TM-sättet (som också är kopplat till deras konformism och statusfixering).
Citera
2025-02-07, 13:58
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Träningsform hos TM går i vågor. För tjugo år sen var det gym, för tio-tolv år sen cykling, för fem-sex år sen padel, och nu löpning i trikåer så det manliga paketet sticker ut som en näve plommon, på spagettiarmen sitter en välinvesterad pulsmätare, tittar man uppåt hittar man inga axlar och ser vi helheten så är det en femtioåring på 70 kg som är inne i någon form av kamp när han med lätta steg löper milen genom villaområdet. Förutom att stressreducera från ett hektiskt jobb, en tjatig TM-fru, och ängsligheten över att passa in i TM-hovet, så kan man skryta om sin sunda livsstiiiil.

Livsstil: Se ovan, att träna ofta, målmedvetet med tidtagning och regelbundna löparlopp.

Master Bedroom: Sterilt nyrenoverat med en dubbelsäng för närmare 100 k (TM tänker ut hur de ska få fram vad sängen kostade och bräcka sina TM-vänner). Ingen konst på väggarna, eventuellt kort på barnen.

Italienska köket: Koka pasta, stek körsbärstomater och skivad kycklingfilé i italiensk olivolja, i med creme fraice, mozzarella och pastavatten, med basilikablad ovanpå, så kan du leka italiensk kock på Instagram.

Weekend: En 2-4 dagarssemester i London eller Champagne, spenderad mestadels på shopping och dyra restauranger. Inga muséer och om det är någon kulturupplevelse i form av guidad tur på den franska landsbygden så ingår champagneprovning.

Engelska titlar i arbetslivet: Partner, Account Manager, Business Relationship Manager, etc.

Spahelg: Precis samma helg som när sextioåriga kvinnor arbetandes i äldrevården åker på spa. Bad, bastu, massage och bubbel.

Leasing: Att betala värdeminskning av en Volvo V90 de själva inte äger. Så skönt att slippa "hålla koll på service."

Premium: Allt som är lite lyxigare än vad det är för vanliga döda. Preliumtvätt, premiumrådgivare, Premium Membership

Det där var väldigt spot on, en grej som jag tänker på är detta uttrycket "hotell känslan hemma" vem fan vill ha hotellkänslan hemma det är ju helt opersonligt. Men det känns typiskt medelklass.
Citera
2025-02-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Det där var väldigt spot on, en grej som jag tänker på är detta uttrycket "hotell känslan hemma" vem fan vill ha hotellkänslan hemma det är ju helt opersonligt. Men det känns typiskt medelklass.

Tacky Medelklass har ofta en tendens att själva driva om fenomenen.

Random finansbolag på Kungsgatan - Mötesrum "Amalfi":

Emma: Alltså, jag fattar inte grejen med folk som vill ha “hotellkänsla” hemma. Vill de bo i ett sterilt konferensrum?

Johan: Exakt! Och alla dessa “New York-loft vibes” i en tvåa i Sundbyberg… med tre tavlor från Desenio.

Sofia: Haha, eller när de pratar om “statement pieces” och det visar sig vara en lampa från Mio.

Emma: Och så älskar de att “kickstarta dagen” med en “morning boost” av sockrad smoothie.

Johan: Samtidigt som de “touchar base” med sin PT om sin “wellness journey”.

Sofia: Sen hem till sitt “open space” där de har ett “bar table” för att skapa en “social hub”.

Chefen (skrattande och nöjd): Det där var väldigt spot on.
Citera
2025-02-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard

Hotellkänslan hemma speglar hur opersonliga TM är som människor. Allt är bara yta. De försöker inte ens vara personliga mot sig själva, allt värdefullt här i livet handlar om att följa trender i kretsen och att lägga ut dyra pengar på att renovera främst kök och badrum till hotellkänsla, väggarna är vita i samtliga rum, och möblemanget i vardagsrummet påminner om en lounge. Man låtsas bo på snyggt hotell, det hinner aldrig kännas hemma eftersom TM ändrar så mycket. Snyggt, sterilt, coolt, inne, dyrt, men aldrig mysigt.
Citera
2025-02-07, 18:57
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Herregud, EXAKT detta upplevde jag i extrem version alldeles häromdagen. Ju argare vi blev på varandra desto lugnare samtalston från min motparts sida, som för att riktigt markera hur fantastiskt sansad och balanserad hon är (samtidigt som hon innan jag till slut blev förbannad under samtalet och höjde rösten hade använt de mest osakliga argument och de mest nedlåtande och högfärdiga tonfall och fnysningar jag någonsin hört från någon människa i mitt liv). Men jag hade inte gjort den där kopplingen förrän nu när jag läste vad du skrev. Verkligen huvudet på spiken...

Jag kan känna igen det från min erfarenhet av mina fd svärföräldrar. Fast de var inte "tacky medelklass" utan mer nån sorts kulturell medelklass, kulturborgare brukar jag kalla dem.

De var typen där man talar "runt" pinsamma ämnen runt bordet. Om någon fiser efterföljs det av en dödlig tystnad. Man kan vara humoristisk i en diskussion men på ett bildat sätt. Stor fokus runt bordet på barnens akademiska meriter och olika "intresssanta" saker kopplade till deras akademikerjobb eller nån konstnär man känner eller så.
Om nån är misslyckad eller svarta fåret berörs det med passivt agressiva små nålstick. Ingen konflikt är öppen. Allt är undertryckt, intellektualiserat..

För mig som är uppväxt i nån sorts fattigmedelklass med psykisk ohälsa i familjen och van vid att man kan bråka men också bli sams, och att man kan skratta även åt simpla saker som fisar - var detta förstås oerhört kvävande och skitnödigt

Men jag skulle inte säga att det är nåt speciellt för den "tackky" medelklassen. Jag tror fan att tacky heminredningsneurotiker och konsulter med wellnesfruar i jakten på hoteellkänslan i vardagen kan explodera i riktiga småsinta praktbråk om skitsaker!! Irritationen ligger nära ytan i den gruppen.
Citera
2025-02-08, 07:42
Medlem
Finns det något mer TM än semlor i udda versioner? När vanligt folk köper vanliga semlor så sitter TM där med sin semelpizza, semelwrap, minisemlor eller bagelsemla. Vad som helst bara det inte är en vanlig semla.
Citera
2025-02-08, 12:01
Medlem
Att tjäna över 50 tsek i månaden är viktigt för TM. Allt under 50 är risigt.
Weekendresor till Florens och Prag.
En Omega Speedmaster Professional.
Senast redigerad av twogirlsonecup 2025-02-08 kl. 12:05.
Citera
2025-02-08, 13:07
Medlem
Abnormals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Finns det något mer TM än semlor i udda versioner? När vanligt folk köper vanliga semlor så sitter TM där med sin semelpizza, semelwrap, minisemlor eller bagelsemla. Vad som helst bara det inte är en vanlig semla.
2025 känns plojsemlor mer suedicore, titta-så-tokigt-bete för såna där dampiga Youtubekanaler där pseudovarelser med hobbitnamn "testar" och "reagerar" på allt mellan himmel och jord.

TM:n trotsar både rusningstid och surt väder för att fulparkera sitt rövhål till auto mitt framför stans mest anrika konditori i jakt på den mest autentiska gammelsemlan, som han eller hon plockar hem för 79:- bullen och intar under närmast rituella former. Det som annars är en trivsam fikastund blir för TM:n en kamp om vem som först kan ta två tuggor och sedan andäktigt påpeka "tänk att det är samma recept sen artnaåttisju". Den köpta förtrollningen bryts när dottern frågar om grädden är vegansk. Pappa får mandelmassan.
Citera
2025-02-08, 14:51
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abnormal
2025 känns plojsemlor mer suedicore, titta-så-tokigt-bete för såna där dampiga Youtubekanaler där pseudovarelser med hobbitnamn "testar" och "reagerar" på allt mellan himmel och jord.

TM:n trotsar både rusningstid och surt väder för att fulparkera sitt rövhål till auto mitt framför stans mest anrika konditori i jakt på den mest autentiska gammelsemlan, som han eller hon plockar hem för 79:- bullen och intar under närmast rituella former. Det som annars är en trivsam fikastund blir för TM:n en kamp om vem som först kan ta två tuggor och sedan andäktigt påpeka "tänk att det är samma recept sen artnaåttisju". Den köpta förtrollningen bryts när dottern frågar om grädden är vegansk. Pappa får mandelmassan.

Just det, att leta efter den perfekta "klassiska" semlan är extremt tacky.
Hela föreställningen och fetischiseringen av "det anrika konditoriet" är tacky. På samma vis som att åka långt och betala inträde för att få gå på en julmarknad i nån sorts slottsmiljö där lokala entreprenörer säljer små bitar av ost, fudge och ull-strumpor.

Korv- och semmelwraps eller semmel-tacos är mer braksvennarnas gladtokiga upplevelseyra. Det är lets dace och innebandyfolkets årliga upplevelse. "Kolla vad gaalet! en semla som ser ut som en taco! Villhöver!"
Senast redigerad av swimp78 2025-02-08 kl. 14:54.
Citera
2025-02-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
En Omega Speedmaster Professional.
För TM finns det ingenting som slår en Omega Planet Ocean med orange vridring.

Stor - så den syns
Orange - så den syns
Billig begagnad - så man har råd utan att frugan knorrar allt för mycket.

Över lag älskar TM Omega Seamaster. ”Det är ju klockan James Bond bär!”

Edit: Och givetvis Breitling. TM köper en 25 år gammal rasslig chronomat och postar en bild med den hållandes en cigarr framför ett whiskeyglas på instagram med texten ”Livets goda”…
Senast redigerad av _Baste_ 2025-02-08 kl. 14:56.
Citera
2025-02-09, 19:16
Medlem
Hur många Tacky Medelklass-poäng får det här blamaget?:

(FB) Hur länge mår ni bra av att ha köpt en ny klocka?

Karlskrället hävdar han att odlat diverse plebejiska bodknoddar för att få nåden att köpa en så profan konsumtionsartikel som en jävla handledsklocka.

Sen att han gått i tre månader och varit djupt fascinerad över sina smyckesacessoar.

Om det är stil och klass man eftersträvar: Kan man tänka sig en mer magnifik dikeskörning? Vad skiljer det här från Sopåkar-Benke som köper ny platt-TV på 75 tum? Den totala torftigheten.

Nu tror jag knappast han erfor de lyckokänslor han beskriver. Karln har erlagt ett belopp i nivå med en priset för skaplig ny bil för en produkt som kanske kostat en tiondel av försäljningsbeloppet att producera. Vad det handlar om är att han intalar sig att han inte är en blåst bondfångeritorsk.

För övrigt hade han kunnat bespara sig fraterniserandet med bodknoddarna. Dinkan finns att införskaffa mot kontant betalning här:

https://www.chrono24.se/vacheronconstantin/vacheron-constantin-overseas-dual-time-stainless-steel-blue-dial--id30523507.htm

Konstaterar jag med en enkel googling.
Citera
2025-02-09, 19:53
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Hur många Tacky Medelklass-poäng får det här blamaget?:

(FB) Hur länge mår ni bra av att ha köpt en ny klocka?

Karlskrället hävdar han att odlat diverse plebejiska bodknoddar för att få nåden att köpa en så profan konsumtionsartikel som en jävla handledsklocka.

Sen att han gått i tre månader och varit djupt fascinerad över sina smyckesacessoar.

Om det är stil och klass man eftersträvar: Kan man tänka sig en mer magnifik dikeskörning? Vad skiljer det här från Sopåkar-Benke som köper ny platt-TV på 75 tum? Den totala torftigheten.

Nu tror jag knappast han erfor de lyckokänslor han beskriver. Karln har erlagt ett belopp i nivå med en priset för skaplig ny bil för en produkt som kanske kostat en tiondel av försäljningsbeloppet att producera. Vad det handlar om är att han intalar sig att han inte är en blåst bondfångeritorsk.

För övrigt hade han kunnat bespara sig fraterniserandet med bodknoddarna. Dinkan finns att införskaffa mot kontant betalning här:

https://www.chrono24.se/vacheronconstantin/vacheron-constantin-overseas-dual-time-stainless-steel-blue-dial--id30523507.htm

Konstaterar jag med en enkel googling.
Jag tror inte att TM bär armbandsur. De bär smartwatches istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in