2025-02-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Jag vet inte om det nämnts tidigare i denna långa tråden, men har verkligen RA agerat på egen hand? Har hört att det är 4 till förövare som inte blivit gripna som ville få det att se ut som att RA agerade på egen hand. Huruvida detta påstående är sant låter jag vara osagt, men enligt vittnen så ska det ju ha varit flera förövare. Väldigt tyst från polisens håll dessutom.

Kan du länka till de artiklar där dessa vittnet talar om fler förövare?

Vad jag vet var det bara någon stolle som ville ha uppmärksamhet och som spred lögner om att det skulle vara dubbelt så många dödade och även fler än en gärningsman.
Citera
2025-02-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av playlek
nej soc ställer inga krav på studier, de ställer krav på jobb, inte studier. vi vet det för finns somliga som jobbar med just den biten.

skolan är inte uppdelad som du tror, handlar om vilken ingång han tog sin genom, och det är en överlägsen majoritet invandrare på skolan överallt i alla lokaler. dessutom gick han in under lunchtid när många var ute o rörde sig i korridorerna.

är det snarare inte sorgligt att ni inte kan erkänna att det var ett terrordåd bara för majoritetn omkomna var invandrare? gör inte skillnad på liv o liv.

vem har sagt att du inte får sörja, alla bör sörja o enas, och erkänna att detta var terror.

är det konstigt att en helsvensk strukit med? nej inte alls.

Läser man det lilla som finns ute om den misstänkte, så låter det för min del som en människa som haft det mycket svårt i livet och nu även fått sitt ekonomiska bistånd indraget. Och min spekulation är att han då blev desperat och inte såg någon annan utväg än självmord. Men att han även hade ilska inom sig på grund av hur samhället behandlat honom. Och då ville han straffa samhället samtidigt som han tog sitt eget liv. Och agget riktade sig då mot den senaste skolan han varit inskriven på.

En sjuk och desperat människas, extremt sjuka handlingar. Som har drabbat oerhört många människor, extremt illa...

Men ni verkar vilja få det hela till en slags Breivik. Breivik är en renodlad rasist och skrev tom. ett manifest. Där finns ett tydligt ideologiskt motiv.

Inget har framkommit kring att RA skulle haft någon ideologiskt hat mot invandrare. Polisen var tidigt ute och sa att det inte verkar finnas något ideologiskt motiv.

Och om man ska hålla på så, så skulle man ju lika gärna kunna tro att han var en misogyn incel. Majoriteten av offren var ju kvinnor. Men som sagt: verkar inte finnas något ideologiskt motiv bakom det hela. Utan verkar vara en sjuk och desperat person. Som agerade utifrån agg mot samhället som svikit honom. Så tror jag iaf.
Citera
2025-02-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Så är det. Delar av nuvarande vårdsystem tycks medvetet designat för att fungera som "triage". Har pratat med gamlingar som gått till närmsta vårdcentral, där de är inskrivna, och bett att få boka en tid. Fullt medvetna om att det är långa köer och att det kan bli ett par veckor fram i tiden.

Och fått svaret: "Du kan inte boka tid här, du får gå hem och göra det online."
"Men nu är jag ju här och du sitter framför datorn. Kan du inte boka en tid åt mig?"
"Nej."
"Men jag är dålig på det här med internet."
"Då får du ringa i morgon klockan 7 på morgonen när tiderna släpps. Men var snabb för de tar slut på ett par minuter."

Många ger upp innan de lyckas boka en tid. Men om de lyckas så är det mest sannolika att de träffar en stressad läkare som tipsar dem om att ta promenader ibland och kanske en Ipren om de har ont någonstans.

Och för de med diagnoser eller psykisk ohälsa funkar det ännu mycket sämre.

Detta borde vara en stor fråga inför nästa val. Men politikerna tycker ju att det är mycket roligare att goshetssignalera med transor och invandrare. Och de gamla och sjuka är ändå så olönsamma
Du har en stor poäng i det du skriver, man har från det myndigheter och företag, gjort det näst intill omöjligt att få kontakt. Alla personer har inte råd att köpa en dator för 6000 kronor, eller en smartphone som ligger på samma prisnivå.
Vårt samhälle är inte format för att alla skall kunna vara delaktiga.
Citera
2025-02-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
De borde anat oråd när han gav fan i att söka jobb.

Men visst, det här dådet hade kanske hänt även om han hade fått ersättning.

Jag tycker bara att han borde ha vårdats istället för att bara lämnas utan försörjning.
Han kan ju fått varning ett antal gånger gällande att aktiviteter även att han borde uppsöka vård och kanske försöka få sjukersättning men inte velat detta , han hade enligt media sökt jobb som chaufför så oklart när men med sjukersättning försvinner ju den chansen
Citera
2025-02-08, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkisen
Din kommentar är irrelevant
Nu var kommentaren ett svar på potentiella orsaker till kopplingen mellan RA:s försörjningsstöd och komvux, och vidare diskussioner kring vad som bidragit till att han inte ”fångats upp” av någon som arbetat med honom inom välfärden. Du finner det inte anmärkningsvärt att en person med uppenbara problem att klara sig själv beviljas vapenlicens och att ingen agerar? Det har i allra högsta grad med fallet att göra om du frågar mig. Hade välfärden fungerat så hade han fångats upp långt innan dådet hann ske. Din kommentar däremot bidrar inte med något som helst till diskussionen. Med det sagt tänker jag inte diskutera detta vidare med dig, då det bara blir OT.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läser man det lilla som finns ute om den misstänkte, så låter det för min del som en människa som haft det mycket svårt i livet och nu även fått sitt ekonomiska bistånd indraget. Och min spekulation är att han då blev desperat och inte såg någon annan utväg än självmord. Men att han även hade ilska inom sig på grund av hur samhället behandlat honom. Och då ville han straffa samhället samtidigt som han tog sitt eget liv. Och agget riktade sig då mot den senaste skolan han varit inskriven på.

En sjuk och desperat människas, extremt sjuka handlingar. Som har drabbat oerhört många människor, extremt illa...

Men ni verkar vilja få det hela till en slags Breivik. Breivik är en renodlad rasist och skrev tom. ett manifest. Där finns ett tydligt ideologiskt motiv.

Inget har framkommit kring att RA skulle haft någon ideologiskt hat mot invandrare. Polisen var tidigt ute och sa att det inte verkar finnas något ideologiskt motiv.

Och om man ska hålla på så, så skulle man ju lika gärna kunna tro att han var en misogyn incel. Majoriteten av offren var ju kvinnor. Men som sagt: verkar inte finnas något ideologiskt motiv bakom det hela. Utan verkar vara en sjuk och desperat person. Som agerade utifrån agg mot samhället som svikit honom. Så tror jag iaf.

ja incel var han utan tvekan, så inte heller konstigt att flest kvinnor drabbades
Citera
Moderator
OYs avatar
Tråden ligger fortfarande i ABoK.

Riktlinjer

Citat:
[. . .] Inlägg:

I forumsdelen är det de specifika brottsfallen som ska diskuteras.
Inlägg som i huvudsak diskuterar andra ämnen i allmänhet så att det specifika fallet blir ett exempel snarare än vara huvudämne kan komma att raderas med varning som följd.

Exempel på sådant som inte hör hemma i forumsdelen är allmänna diskussioner om brottsstatistik, etnicitet, journalistik, politik, brottsförebyggande så länge det inte återknyts till det specifika fallet och för diskussionen framåt.

/Mod
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård.

Hans kriterier kanske inte var tillräckligt svåra för det.
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Har fått höra att vi med autism har speciella ögon. tomma. Stämmer in på mig iaf och kanske på honom? Anyhow. Ögonen är själens spegel. Han ser sorgsen ut. Avstängd.
Har läst att han blev mobbad, minns inte i vilken tidning nu.
Jag funderar på om han faktiskt varit utsatt för övergrepp i högstadiet och sedan bara hållit det inom sig.
Ja han ser leden och tom ut. Även folk som medicinerar kan få sådan blick.
Diagnoser kan säkert påverka men framför allt tror jag svårigheter, trauma, sorg och hopplöshet gör det.
Jag har inte läst nåt om detta utan det är min egna uppfattning efter att ha sett bilder på honom, men då kan det ju stämma.
Detta bör andra också sett tidigare i hans omgivning, inte minst familjen. Men man kanske tänker att det är pga diagnos, speciellt om man inte får några svar när man frågar och han inte vill berätta och håller sig stängd.
Citera
2025-02-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rackebajsare
Jag vet inte om det nämnts tidigare i denna långa tråden, men har verkligen RA agerat på egen hand? Har hört att det är 4 till förövare som inte blivit gripna som ville få det att se ut som att RA agerade på egen hand. Huruvida detta påstående är sant låter jag vara osagt, men enligt vittnen så ska det ju ha varit flera förövare. Väldigt tyst från polisens håll dessutom.

Vilka vittnen då?
Citera
2025-02-08, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Men du har inte 10+?
Ingen hade tyckt att det är normalt att ha i skåpet.
Soc granskar ju dessutom kontoutdragen och skulle någon hjälpa honom att köpa så många magasin så borde som sagt denna personen börja fundera.

Det är över 10 år sen han tog licens så han har haft många år på sig att handla.
Han kan köpt dom utomlands.
Han kan ha betalat kontant över disk.
Och soc har inte koll på minsta krona.
Citera
2025-02-08, 14:54
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playlek
ja incel var han utan tvekan, så inte heller konstigt att flest kvinnor drabbades

Han fick aldrig se en fitta ens haha

Kul att vara känd för det. Vad gjorde hans föräldrar som gjorde att han blev så här egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in