2025-02-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeligaBritta
Jag blir galen av att läsa alla idiotiska kommentar från alla invandrare som skriker över hela internet över identifieringen..dom skriker ”hur svårt är att det att kolla ID kort på offren” alltså jag dör det är så skrattretande hur man kan vara så extremt korkad att man säger en sån sak? Dom verkar tro att det här är en film? Att man tex är skjuten lite lätt i brösten bara och ser allmänt oförstörd ut.
Polisen har ju kommit ut med att 80-90% av de döda var skjutna i skallen alltså totalt förstöra huvuden eller till och med faktist bortsprängda huvuden på offren.
Det var en totalt traumatisk syn polisen och de andra stackars människorna/myndighet som behövde se detta, de sa att det var de absolut värsta dom sätt i hela deras karriär.

Dessa invandrare måste fatta att våra myndigheter jobbar inte med killgissningar.. en identifiering med ID kort sker endas på levande oförstörda människor hur kan man vara så dum att man inte fattar den logiken?

Dom fullständigt kokar.
En 110% identifiering sker via att jämföra tandraden med journalen hos tandläkaren, fingeravtryck & DNA jemföring med närmast anhörig. Hur svårt ska det vara att fatta?????? SÄG TILL DOM!

Ha ha ja öht är det mycket konstigt som sägs. Inte säkert de haft något leg. alls på sig efter en massa tumult. Handväskor om vartannat och så vidare. Fattar inte att media är så dåliga på att göra ordentliga analyser och upplysa om sånt här.
Citera
2025-02-08, 14:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Många tror det men Socialen har inte den funktionen eller kompetensen.

Däremot undrar man hur hans kontakter med psykiatrin sett ut över åren.

Det är de som borde ha koll på varningsflaggorna och åtgärdat.

Om inte individen tar kontakt med psykvården själv så måste Soc åtminstone försöka att få individen att så göra om de ser ett stort behov av det, att lika detta fall med GM bara dra in pengarna och lägga honom i högen avslutat är sinnesjukt. Nu försvarar det inte på ngt sätt hans handling, den är givetvis ändå lika jävla förkastlig, dock hade den mest troligt kunnat förhindrats.
Citera
2025-02-08, 14:21
Medlem
Är dörrarna låste med tagg till de olika klassrummen? Varför dödade han "endast" 9 kunde han inte gå in i klassrummen och skjuta fler? Påstods att det fanns 10 tal magasin vid hans kropp.

Enligt uppgifter
"Det låg tre vapen, ett tiotal magasin och en stor mängd oanvänd ammunition bredvid honom, enligt polisen."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Känns ju osannolikt att hans föräldrar pröjsa för detta men vad vet jag..
Ja, studiebidraget täckte ju bara upp för några patroner…..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag kan nästan garantera att den här killen ha vägrat både vård och jobb. Han är den typen.

Konstigt att soc lät honom hållas så länge och gå på bidrag år efter år efter år. Nån form av tjänstefel lär ha begåtts i nån instans under resans gång. Det tror jag.
Ja jag får också en känsla av att den här personen inte direkt medverkar i vård, eftersom han verkar haft en svår social fobi.

Men naturligtvis kan jag inte veta säkert.
Citera
2025-02-08, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Om inte individen tar kontakt med psykvården själv så måste Soc åtminstone försöka att få individen att så göra om de ser ett stort behov av det, att lika detta fall med GM bara dra in pengarna och lägga honom i högen avslutat är sinnesjukt. Nu försvarar det inte på ngt sätt hans handling, den är givetvis ändå lika jävla förkastlig, dock hade den mest troligt kunnat förhindrats.

Och hur vet du vad dom gjort eller inte gjort?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Flesta kan ta snabb lån i olika former, har man ingen tanke på efterlevnad så är det inte ekonomin som hindrar.
Socialbidraget garanterar inkomst så det är inget han hade blivit berörd av ändå.

Jag kan personligen tycka att man bör ha nån typ av syfte med sitt vapeninnehav om man skaffar sig vapen.
Det ska inte gå att bunkra upp automatvapen hemma utan uttalat syfte och nån typ av förening som kan hålla koll på lämpligheten. Tänker jaktlag, skytteklubb eller dyl. Svårt säga om han hade lyckats ändå men jag tror det hade gjort det väldigt mycket svårare för honom och kommande psykfall.
Socialtjänsten räknar väl ut riksnormen, som täcker hyra, mat, el, kläder och andra nödvändiga kostnader.. köpa vapen för dessa pengar för dessa priser känns ju osannolikt! Men kanske inte omöjligt.. polisen borde ju kunna spåra sånt här.. vem som betala dom var det är köpta osv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej, jag tror inte heller på rasistiska motiv.

Läser man om den misstänkte så låter det som en person som hade det svårt från tidiga tonår relaterat till sin npf-diagnos. Sociala svårigheter, svårt att klara skolan. Växte säkert en psykisk ohälsa ur detta. Sedan isolerade han sig alltmer. Vem vet hur han då mådde? Och så avslag kring ekonomin på det... Kanske växte självmordstankarna lika starkt som vreden? Kanske ville han riva med sig några mer in i döden? Kanske var agget riktat mot den senaste skolan han gick i? Kanske var det att han inte klarade skolgången på KomVux, som gjorde att hans ekonomiska understöd drogs in? Och då blev han självmordsbenägen och arg och ville ta ut sin ilska mot skolan samtidigt som han avslutar sitt eget liv. Obs! Mina spekulationer.

Vore det rasistiskt motiv, så skulle han väl ändå sprungit till SFI-delen av skolan och skjutit först. Där det garanterat finns enkom utländska elever. Men så gjorde han ju inte. Så nej. jag tror inte på rasistiska motiv. Utan att det ligger djupare i honom själv än så.

Men vi får alla avvakta och se om polisen ens kan finna en motivbild.

dina spekulationer är åt helvete fel. han gick aldrig på komvux där, han sökte kurser men gick aldrig.
o nej ekonomiskt bistånd har inte krav på komvux, de har krav på jobb men inte studier.
det e 100 % rasistiska motiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Historiskt har vi extremt få människor med RA bakgrund i Sverige. Vi hjälper de som inte klarar ta hand om sig själva. RA verkar ha varit oförmögen att klara sig helt själv. Vårt välfärdssamhälle fungerar så längre som den är extremt få som behöver samhällets hjälp. När vi nu tvingats på miljoner människor som lever som parasiter i samhället, kriminella som begår brott, bombdåd, skjutningar, droghandel, social oro genom hela samhället, så saknas det resurser överallt. Hur man än vänder och vrider på det så är RA dåd kopplat till politikernas vansinniga beslut, invandringen och ett samhällskontrakt som alltmer börjar sägas upp. Blodet på dessa 11 människor ligger på politikerna och inte främst RA och definitivt inte laglydiga vapenägare.
Jag kan inte säga emot dig angående att Sverige tar emot för många invandrare, för det gör vi. Missförstå mig rätt, jag har inget emot varken invandring eller invandrare. Problemet är att Sverige tar emot fler än vad vi kan hjälpa. Istället för att ge alla invandrare en gedigen integration till det svenska samhället låter vi folk klara sig själva, vilket uppenbart har högst blandade resultat. Sverige skulle behöva ställa krav på SFI, utbildning och arbete för ett uppehållstillstånd, samt satsa mer på att stötta invandrare att genom självförsörjning nå dit. Det hade gynnat både vårt samhälle och invandrarna i fråga.

Med det sagt så spelar uppenbart det faktum att vi hjälper för många behövande än vi klarar av in. Sverige har ett bra skyddsnät, men det är överbelastat. I detta fall vill jag dock påstå att det stora felet ligger i att RA inte följts upp tillräckligt bra. En människa med otillräckliga grundskolebetyg och en tydlig oförmåga att ta hand om sig själv i vuxen ålder. Av det anhöriga sagt i media framgår att han inte verkar ha varit helt psykiskt välmående. Hur i hela har en sådan människa beviljats vapenlicens? Varför har inte starkare stödåtgärder satts in när han är i samma hopplösa situation efter flera år som vuxen? Absolut, en vuxen människa kan avsäga sig hjälp helt. Men i det här fallet var ju faktiskt RA i systemet, och då bör man ha agerat med full kraft. Och ja, som du märker kopplar detta delvis åter till ditt resonemang. Jag vill dock påstå att det är välfärdssamhället i stort som brister - även aspekter som otillräcklig personalstyrka inom samhällsviktiga yrken, utarbetad personal, m.m. Sveriges politiker misslyckas på fler håll än invandringspolitiken.
Citera
2025-02-08, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltigt.
Och hur vet du vad dom gjort eller inte gjort?

Bevisligen drog de in hans försörjningsstöd, varav den absoluta följden omedelbart blev detta!
Citera
2025-02-08, 14:25
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Finns i någon av länkarna, han går omkring på en strand och filmar sig själv... Man ser att han var riktigt udda, eller ett tomt skal är känslan man får.
Ok, ja jag tycker det syns på ögonen.
Men något kan ha hänt under uppväxten. Mobbing, övergrepp eller liknande i kombination med diagnos.
Kanske.
Citera
2025-02-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Man får vara väldigt frisk för att vara sjuk idagens samhälle om man ska lyckas få adekvat hjälp.
Ja men jag anser att socialen borde ha hjälpt honom att komma under vård, istället för att bara klippa av hans försörjningsstöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in