2025-02-07, 17:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
Ryssland varnade USA för en nära förestående avfyrning av "Oreshnik" ballistisk missil.
Men den "ostoppbara" raketen exploderade straxt efter avfyrningen.
Vad är det ryska ordet för "fiasko"?
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2025/02/06/russia-may-have-launched-a-second-oreshnik-ballistic-missile-at-ukraine-but-this-one-reportedly-expl oded-on-russian-soil/

Det är det universella "fiasko". Denna förmenta beskjutning av Kyjiv skulle tydligen vara ett svar på att USA vill skärpa sanktionerna betydligt. Putin blev väl trumpen och skulle hämnas då.

Samma sak hände när Biden promenerade i den ukrainska huvudstaden på ettårsdagen av specialoperationen. Då skulle ryssarna provskjuta mot ett mål djupt inne i Ryssland.
Citera
2025-02-08, 13:36
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Börjar allt mer tänka att Putin inte bara skjutit sig själv i foten här utan i princip sågat av båda benen på Ryssland. Han har blottat en inkompetens både hos sig själv och inom Rysslands militära förmåga som kommer bli svår att glömma.

Om jag tänker tillbaka för 5 år sen så sågs Ryssland som en militär stormakt jämbördig med USA eller Kina. Men idag känns Ryssland mer som ett skadat djur som bör avlivas för att minimera dess lidande. En svag ekonomi. Dåliga internationella relationer. En militär på botten av dess förmåga. Och ändå så fortsätter galenskapen dag efter dag. En mer begåvad ledare än Putin skulle svalt sina förluster för år sedan och gått vidare på andra sätt. Men inte Putte. Han verkar förblindad av en snedvriden världsbild som spelar Europa i händerna gång på gång. Vi har nu vaknat ur vår dogmatiska slummer och insett värdet av en stark egen militär. Vi kommer inte gå tillbaka och återigen bli beroende av Rysk gas och olja. Vi vet nu vad Ryssland är: en skurkstat som inte ens kan pissa i rätt väderstreck.

Personligen så tror jag inte heller att Rysslands kärnvapen är i något att hänga i julgranen. Dessa system kostar åtskilligt att underhålla. Varför spendera pengar på det när alternativet, att istället underhålla en fasad av fungerande kärnvapen, är tusen gånger billigare. Visst, när det kommer till kritan kanske de kan få iväg en handfull kärnvapenmissiler som visserligen kan göra en del skada. Men då hoppas jag att väst sansar sig och jämnar Moskva med marken på konventionellt sätt. Något som inte borde vara så svårt.

Hoppas bara att Trump tar sitt förnuft till fånga och inser att han kan bli den som en gång för alla tar USA:s historiska ärkefiende Ryssland till graven.
Senast redigerad av Tjuren-Ferdinand 2025-02-08 kl. 13:59.
Citera
2025-02-08, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand
Börjar allt mer tänka att Putin inte bara skjutit sig själv i foten här utan i princip sågat av båda benen på Ryssland. Han har blottat en inkompetens både hos sig själv och inom Rysslands militära förmåga som kommer bli svår att glömma.

Om jag tänker tillbaka för 5 år sen så sågs Ryssland som en militär stormakt jämbördig med USA eller Kina. Men idag känns Ryssland mer som ett skadat djur som bör avlivas för att minimera dess lidande. En svag ekonomi. Dåliga internationella relationer. En militär på botten av dess förmåga. Och ändå så fortsätter galenskapen dag efter dag. En mer begåvad ledare än Putin skulle svalt sina förluster för år sedan och gått vidare på andra sätt. Men inte Putte. Han verkar förblindad av en snedvriden världsbild som spelar Europa i händerna gång på gång. Vi har nu vaknat ur vår dogmatiska slummer och insett värdet av en stark egen militär. Vi kommer inte gå tillbaka och återigen bli beroende av Rysk gas och olja. Vi vet nu vad Ryssland är: en skurkstat som inte ens kan pissa i rätt väderstreck.

Personligen så tror jag inte heller att Rysslands kärnvapen är i något att hänga i julgranen. Dessa system kostar åtskilligt att underhålla. Varför spendera pengar på det när alternativet, att istället underhålla en fasad av fungerande kärnvapen, är tusen gånger billigare. Visst, när det kommer till kritan kanske de kan få iväg en handfull kärnvapenmissiler som visserligen kan göra en del skada. Men då hoppas jag att väst sansar sig och jämnar Moskva med marken på konventionellt sätt. Något som inte borde vara så svårt.

Hoppas bara att Trump tar sitt förnuft till fånga och inser att han kan bli den som en gång för alla tar USA:s historiska ärkefiende Ryssland till graven.

Kina skulle bara titta på och låta väst bomba bort Moskva?
Citera
2025-02-08, 15:22
Medlem
Största problemet f.n. är att Ryssland har gigantiska oljeintäkter då Kina, Indien och Turkiet köper olja av Ryssland som aldrig förr. Runt en miljard dollar om dagen i intäkter till Ryssland.
Citera
2025-02-09, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Nä. Kina skulle nog snabbt som attan försöka öppna en egen front för att komma åt naturresurserna i Sibirien. Kina vill ha ett svagt Ryssland, men inte ett kollapsat Ryssland eller starkt Ryssland. Om Ryssland börjar kollapsa så är det fullt möjligt att Kina går in preventivt. Kina facepalmar lite när rysstrollen talar sig varma över "allians" med Kina.

Citat:
Största problemet f.n. är att Ryssland har gigantiska oljeintäkter då Kina, Indien och Turkiet köper olja av Ryssland som aldrig förr. Runt en miljard dollar om dagen i intäkter till Ryssland.
Nej, dessa intäkter minskar stadigt. Bara för att exporten ökat till Turkiet, så betyder det inte att exporten har ökat totalt. Den ser även ut att minska för Indien och vad Kina beträffar vet jag inte just nu. Men framförallt så finns det ingen som någonsin mer kommer satsa en krona i infrastruktur för olja i Ryssland så när saker går off-line så stannar de i regel offline. Gasprom har börjat gå med förlust, något som i princip inte ska kunna hända för en råvaruexportör i ett land där exakt den råvaruexporten har orsakat "Holländska sjukan".
Citera
2025-02-09, 01:13
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand

vi kan hoppas att det sker, ryssland är som cancer det borde skäras bort
Citera
2025-02-09, 09:21
Medlem
Kalikamars avatar
Ryssarna har alltså börjat använda hästar och åsnor nu i Ukraine för att klara logistiken.
Citera
2025-02-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Nä. Kina skulle nog snabbt som attan försöka öppna en egen front för att komma åt naturresurserna i Sibirien. Kina vill ha ett svagt Ryssland, men inte ett kollapsat Ryssland eller starkt Ryssland. Om Ryssland börjar kollapsa så är det fullt möjligt att Kina går in preventivt. Kina facepalmar lite när rysstrollen talar sig varma över "allians" med Kina.

Nej, dessa intäkter minskar stadigt. Bara för att exporten ökat till Turkiet, så betyder det inte att exporten har ökat totalt. Den ser även ut att minska för Indien och vad Kina beträffar vet jag inte just nu. Men framförallt så finns det ingen som någonsin mer kommer satsa en krona i infrastruktur för olja i Ryssland så när saker går off-line så stannar de i regel offline. Gasprom har börjat gå med förlust, något som i princip inte ska kunna hända för en råvaruexportör i ett land där exakt den råvaruexporten har orsakat "Holländska sjukan".

Hur vet du att oljeintäkterna från Indien, Kina och Turkiet stadigt minskar?
Citera
2025-02-09, 16:05
Medlem
HRTs avatar
Ryska huvudkvarteret i Donbass helt förstört.
Enligt ryska militärbloggare dog hela befälskedjan
de sa alla är döda på en o samma gång.
Rapporteras överallt för den som söker
https://www.youtube.com/watch?v=k0_ywh3nBFM
Citera
2025-02-09, 19:23
Medlem
Citat:
Hur vet du att oljeintäkterna från Indien, Kina och Turkiet stadigt minskar?
Vad menar du? Läste du inte mitt svar? Exporten till Turkiet ökar, den till Indien är projekterad att minska och Kina vet jag inte. Men den ryska oljeexporten totalt minskar, vilket är det väsentliga och vad värre är, är att exporten inte kan öka igen utan nyinvestering. Rysslands oljeexport är under förändring och den ökar inte.

Det är väldigt konstigt att fråga "hur vet du X" där jag aldrig har sagt X...
Citera
2025-02-09, 19:59
Medlem
Citat:

Troligtvis
Citera
2025-02-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ryska huvudkvarteret i Donbass helt förstört.
Enligt ryska militärbloggare dog hela befälskedjan
de sa alla är döda på en o samma gång.
Rapporteras överallt för den som söker
https://www.youtube.com/watch?v=k0_ywh3nBFM
Skulle dock säga att det kankse inte var så bra för Ukraina ändå med tanke på hur inkompetenta ryska militära ledningen varit hitills. Nu kanske dom hittar någon vettigare 🙈.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in