2025-02-08, 06:11
Medlem
Eller finns det områden som är helt orörda från vandrare?

Det är något jag är mest nyfiken på. Jag har varit på lite konstiga ställen i skogen då jag gilla att gå på upptäckningsfärd.

Då snackar jag först och främst skog som ligger nära till bebyggelse.

Jag bor ju ändå i en storstad och dom skogarna som finns runtomkring så undrar jag om folk vandrar runt på konstiga stigar och icke stigar, lite som upptäckningsfärd?

Om man är på sådant ställe och man är med om en olycka, hur stor är chansen är att man blir hittad av en slump?

Jag har varit ex bakom stora fabriker där deras baksida är skogen och det finns egentligen ingen anledning till att vara där eller konstiga skogar där en stig leder in men sen inte ut osv.
Jag funderar ibland om jag skadar mig och inte har möjligt att ringa efter hjälp, hur stor chans är det att jag blir hittad av någon vandrare eller hudägare eller annat löst folk.
Citera
2025-02-08, 06:41
Medlem
revodnebs avatar
Jag vandrar en hel del i skogen, där möter jag sällan på varken svenskar eller invandrare däremot möter jag vildsvin, grävlingar och andra djur som hjortar till exempel. Tror jag mött 3 personer på mina vandringar, svenskar. Då snackar vi djupt in i skogen, 10 km+ varav 1 jägare.
Citera
2025-02-08, 06:47
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Om man är på sådant ställe och man är med om en olycka, hur stor är chansen är att man blir hittad av en slump?

Ska du långväga ut i skogen till konstiga ställen så meddelar du en anhörig vart du ska.

Kommer du inte tillbaka så vet någon vart du sist begav dig.
Citera
2025-02-08, 07:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Svampplockare och hundägare är överallt men hur lång tid det tar att hitta just dig i skogen är omöjligt att svara på.
Ibland hittas det lik i skogen som legat där i tio år men jsg tror absolut inte att det var tio år sen någon gick där men saker är lätt att missa, krävs bara att man går två meter vid sidan så missar man just det där liket som ligger.
Vi läser då och då om människor som försvinner och hittas bara 100m från där de gick in i skogen men det kan ta några dagar ändå eller en vecka.

Plockar man svamp så kan man missa massor bara för att man kommer från fel håll. Tittar man sen bakom sig så träder de fram för att de helt enkelt inte syntes från andra vinkeln.

Så tyvärr är din fråga omöjlig att svara på.
Citera
2025-02-08, 07:35
Medlem
Citat:

Det är något jag är mest nyfiken på. Jag har varit på lite konstiga ställen i skogen då jag gilla att gå på upptäckningsfärd.

Jag bor ju ändå i en storstad och dom skogarna som finns runtomkring så undrar jag om folk vandrar runt på konstiga stigar och icke stigar, lite som upptäckningsfärd?

Jag har varit ex bakom stora fabriker där deras baksida är skogen och det finns egentligen ingen anledning till att vara där eller konstiga skogar där en stig leder in men sen inte ut osv.
Jag funderar ibland om jag skadar mig och inte har möjligt att ringa efter hjälp, hur stor chans är det att jag blir hittad av någon vandrare eller hudägare eller annat löst folk.
Just på baksidan fabriken är det inte stor chans att du blir hittad snabbt. Kanske av en annan likasinnad imorgon, kanske om en månad, kanske inte alls.
När du avlidit kommer du bli hittad av allehanda djur, som vill kalasa på din kropp. Dina kvarlevor (benrester) kommer möjligen ses rulla med i schaktmassorna när fabriken skall bygga ut, men ingen större notis läggs vid sånt.

Sån härninga suburban exploration är bland det farligaste man kan syssla med, men samtidigt det mest spännande!
Både ökenvandrare och fjällvandrare får ursäkta, ni hittas på en kvart med era transpondrar och gps'.
Men en riktig fabriksexplorer har bara sig själv och är sin egen själ närmast.
Att ensam, och utan mobiltäckning ge sig in på områden där kanariefågeln sen länge har tystnat, och människorna som jobbade där visserligen har en runa i lunden men kropparna fick gå som miljöfarligt avfall, är mer pulshöjande än alla gamla hitchcockrysare någonsin.

Vissa blötdjur lämnar ett trail för sökhundarna att gå på, om de inte är vissa om att komma hem igen. Hänger av sig en svettig tröja på en gren osv. Det kan va en finess för att stilla oro för efterlevande, det kan också va en livlina.

God tur!
Citera
2025-02-08, 07:44
Medlem
Soulflowers avatar
Vilken skog och tid på året är det?
Sommartid ökar chansen/risken att bli upptäckt i exempelvis Småland av tyska turister med 260%
Dagtid i Torup? Du blir hittad inom två-tre timmar om du ligger still på samma ställe.
Brutet ben 12 mil norr om Kvikkjokk i november? Räkna med lite längre tid om ingen vet att du saknas.

Jag bor i ett litet samhälle och går ibland ut i skogen, sätter upp en tarp och lagar mat på stormkök. Oftast bara 100m från en stig, men har aldrig blivit "upptäckt". Mycket för att där det finns stigar, tenderar folk att hålla sig på dem, eller gå 20 högst meter in för att bajsa.
Citera
2025-02-08, 08:06
Medlem
Ska du gömma en kropp eller trippa på LSD i skogen?

Djup skog långt ifrån bilvägar är inte så välbesökt. Ett skogsområde i ett industriområde nära stora fabriker som du föreslår är inte heller så välbesökta, men jag har själv ramlat runt i sådan skog i syfte att hitta kantareller. Nära stadsmiljö och till synes obesökt skog kan eventuellt också locka narkotikaförsäljare som behöver gömma sina varor.
Citera
2025-02-08, 08:12
Medlem
Lill-Anns avatar
Mysigt att vandra i skogen. Det är avstressande.
Citera
2025-02-08, 08:36
Medlem
Någon har säkert tagit fram en algoritm som räknar ut hur många som finns i det område du vill vara i.
Kan tänka mig att antalet avtar med avståndet från tät bebyggelse.
Många springer i utkanterna av Västerås men hur många springer i skogen 20 km utanför Jädraås?
De flesta rör sig runt tätorter och större transportleder. Hur många meter orkar folk gå utanför riksvägen?

Var någon tant som låg död i tre dagar i centrala Boden, under en julgran, utan att någon såg henne.
För 15-20 år sedan hittade man en död tysk soldat i svenska fjällen. Han hade legat där sedan 1945 utan att något hittat honom.
Hur många försvinner inte spårlöst i skogen utan att någonsin hittas?

All skog i Sverige gallras o avverkas. Så någon kommer klampa runt precis där du är inom 100 år.
Med tanke på alla fornminnen som är utströsslade runt om i landet så verkar folk ändå springa runt överallt hela tiden, sett ur ett historiskt perspektiv.

Hur många som kikar in bakom din fabrik kan jag dock inte svara på. Det är ändå en byggnad så viss trafik förekommer nog.
Citera
2025-02-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Ska du långväga ut i skogen till konstiga ställen så meddelar du en anhörig vart du ska.

Kommer du inte tillbaka så vet någon vart du sist begav dig.

Fast egentligen så är jag inte långväga in i skogen utan mer att dom ligger off och det finns bebyggelse i närheten som boende och fabriker så betyder det inte att folk vandrar runt i dess skogar
Citera
2025-02-08, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Just på baksidan fabriken är det inte stor chans att du blir hittad snabbt. Kanske av en annan likasinnad imorgon, kanske om en månad, kanske inte alls.
När du avlidit kommer du bli hittad av allehanda djur, som vill kalasa på din kropp. Dina kvarlevor (benrester) kommer möjligen ses rulla med i schaktmassorna när fabriken skall bygga ut, men ingen större notis läggs vid sånt.

Sån härninga suburban exploration är bland det farligaste man kan syssla med, men samtidigt det mest spännande!
Både ökenvandrare och fjällvandrare får ursäkta, ni hittas på en kvart med era transpondrar och gps'.
Men en riktig fabriksexplorer har bara sig själv och är sin egen själ närmast.
Att ensam, och utan mobiltäckning ge sig in på områden där kanariefågeln sen länge har tystnat, och människorna som jobbade där visserligen har en runa i lunden men kropparna fick gå som miljöfarligt avfall, är mer pulshöjande än alla gamla hitchcockrysare någonsin.

Vissa blötdjur lämnar ett trail för sökhundarna att gå på, om de inte är vissa om att komma hem igen. Hänger av sig en svettig tröja på en gren osv. Det kan va en finess för att stilla oro för efterlevande, det kan också va en livlina.

God tur!

Det var fin bild du målar upp, känns tryggt
Nu är det inte fabriker jag undersöker utan mer skogen bakom som ligger lite off. Har vi ens några öde fabrker man kan vandra runt i nu för tiden?
Som barn så har jag lekt i sådana fabriker men det finns väl inte längre.

Tack ska du. =)
Citera
2025-02-08, 09:53
Medlem
Citat:

I södra halvan av landet är det nog svårt att hitta platser som aldrig besöks av människor.

Folk som arbetar med skogsavverkning och kringaktivitetertill det, samt jägare besöker nog skogsmarken mer eller mindre frekvent.

Utöver rekreationsbesök i skogen, alltså.

Norrut finns det nog mer svårtillgänglig skog där de mänskliga besöken är väldigt få.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in