2025-02-08, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror också att tesen att det var ett angrepp mot socialtjänsten är felaktig. Tänker att ifall offren är elever och inte personal direkt knutet till socialtjänst så var det uppenbarligen inte motivet eftersom gärningsmannen omöjligen kan identifiera vilka elever som råkar jobba på socialtjänsten.
Förvirringen tycks komma från de tidiga uppgifterna i media. I Aftonbladets artikel från 5/2 ”Dådet kan ha varit riktat mot socialen” står att läsa följande:

”Rickard Andersson ska ha blivit av med sitt ekonomiska bistånd eftersom han inte sökt jobb.

Ett av polisens huvudspår är nu att massakern på Campus Risbergska var riktad mot socialtjänsten, enligt uppgifter till Aftonbladet.

– Han har bråkat med socialen, säger en källa med insyn.”

OK, så långt allt okej. Socialen/socialtjänsten.

Det fortsätter:

”Han varken pluggade eller arbetade. Den misstänkte massmördaren Rickard Andersson har inte haft någon inkomst alls under de senaste tio åren. Enligt Aftonbladets uppgifter fick han tidigare ekonomiskt bistånd från kommunen. Detta ska dock ha dragits in på grund av att 35-åringen inte sökt jobb i den utsträckning som Arbetsförmedlingen krävt.

– Detta har gjort att han stått helt utan inkomst, säger en källa.”

OK, inga problem med detta stycke heller. Men:

Källa: Flera soc-anställda saknas

Motivet till dådet är ännu oklart för polisen. Rickard Andersson ska inte ha efterlämnat något brev eller annat som kan ge utredarna några ledtrådar. Men en av hypoteserna är att attacken var riktad mot socialen, enligt flera uppgiftslämnare.

Ett flertal anställda på socialförvaltningen uppges vara saknade.

– Den enda teorin man har att gå på är socialen-spåret, säger en källa.”

Här körde artikeln i diket. Jo, det fanns anställda där som strök med, bl a en som pluggade till undersköterska, men då pratar vi ju om omsorgspersonal i t ex hemtjänsten. Dessa har inte ett skvatt att göra med eventuella socialsekreterare på soc som han bråkat med.
Citera
2025-02-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanmunter
Om du vill kalla det för det, så visst.

Jag har träffat på ett antal människor som inte ens röstar höger som har uttryckt
sådana åsikter. Vad har dom för ideologi då? Dom är kritiska mot socialtjänsten/
socialpsykiatrin men i förlängningen också invandringen.

Ideologiskt eller ej, så är väl frågan om dessa frågor har någon förankring i verkligheten
eller om dom ändå inte fått någon hjälp av systemet, oavsett den höga invandringsgraden.

Är du trög eller?

Om han tycker att invandrare bär skulden för socialtjänstens nekande så har en världsuppfattning att invandring är det stora problemet och och orsaken till hans egna misslyckanden. Oavsett om den triggande faktorn i detta scenario är socialtjänsten nekande, så är motivet rasistiskt - att invandrare bär skulden och ska straffas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
På vilket sätt menar du att föräldrarna är medskyldiga?
Jag menar INTE att föräldrarna är medskyldiga. Det jag vill säga är att jag tror att det är väldigt lätt att tänka att man som förälder har gjort fel och att man anklagar sig själv för att inte ha funnits för sitt barn och att på så sätt kunnat förhindra barnets negativa utveckling. Om mitt barn begått detta dåd hade jag undrat vad jag hade gjort för fel. Vi vet ju inte hur mycket de känslomässigt har funnit för honom och hur mycket de har försökt att hjälpa honom. Men, normala föräldrar vill sina barns bästa och är det sådana föräldrar som han har haft så tror jag de frågar sig vad de har gjort för fel som inte har kunnat hjälpa honom i hans svårigheter. Jag vet inte om ordet medskyldig är rätt ord, men däremot skuldbeläggande och skam tror jag uppstår som känslor.
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Om du vill kalla det för det, så visst.

Jag har träffat på ett antal människor som inte ens röstar höger som har uttryckt
sådana åsikter. Vad har dom för ideologi då? Dom är kritiska mot socialtjänsten/
socialpsykiatrin men i förlängningen också invandringen.

Ideologiskt eller ej, så är väl frågan om dessa frågor har någon förankring i verkligheten
eller om dom ändå inte fått någon hjälp av systemet, oavsett den höga invandringsgraden.

Ska man hålla med ett parti på alla punkter för tillhöra den ideologin alltså ?

Jag har annan teori om varför detta skedde
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Titta på kartan över byggnaden så ser du 100 st toaletter och 200 övriga rum. Att gå igenom alla på ett säkert och kontrollerat sätt tar mycket lång tid. Om BO har gömt sig under exempelvis en soffgrupp så kan det ta tid innan man blir hittad. Tog flera timmar att tömma lektionssalar där folk hade inrymt och det är troligt att det där fanns mer eller mindre skadade personer.

Jag tror många lever i en fantasivärld och får sin information om polisarbete från csi eller liknande serier och filmer. Att genomsöka tar oerhört lång tid och bevisinsamling ännu längre. Sen att genomsöka när det finns kanske en eller flera potentiella gärningsmän beväpnade med kraftfulla vapen är ännu mer tidskrävande. De ska ju både söka efter gm, säkra personer och undvika att bli skjutna själva eller skjuta en kollega.

Lägg till oerhört stort sökområde med lokaler, förråd, toaletter och personer som gömmer sig för att undvika att bli skjutna. Ex killen som filmade på toaletten är ju för polisen en ev gärningsman innan de kan verifiera att han inte är det
Citera
2025-02-08, 10:30
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja Aftonbladet påstår att det är polisens teori. Officiellt har polisen inte gått ut med det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lwaLLM/uppgifter-skolskjutningen-i-orebro-kan-ha-varit-riktad-mot-socialen

Det kan absolut vara en av 100 teorier men sen har media valt ut den. Polisen måste ju följa alla spår
Citera
2025-02-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
RA gick 1,5 termin mellan.. 2019-2020.. på Risbergska skolan..på Komvux för att läsa in gymnasiet. Han fick inga godkända poäng. Gick han bara för att få ekonomiskt stöd från socialen? Utan engagemang och motivation?

Personer med Asperger har oftast en hög intellektuell förmåga..så det är konstigt att han inte klarar av något i skolan.

Han mådde väl inte bra och sannolikt var han frånvarande så mycket att han inte fick några betyg.

Det kan ju vara som du skriver att han tvingades till studierna av Soc för att behålla sin ersättning och att det var en hemsk upplevelse för honom att vistas där.

Man kan inte dra några likhetstecken mellan avsaknad av betyg och intelligens. Som du skriver har personer med asperger/autism oftast en intelligens över genomsnittet.
Citera
2025-02-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Vi får konstatera att vi har olika uppfattning.

Att vara socialtjänstarbetare/socionom innebär att arbeta med människor i nöd och identifiera hjälpbehov och hitta adekvata hjälpinsatser. Ge stöd och hjälp. Att vara spindeln i nätet.

Uppdraget handlar inte bara om att förmedla pengar, har man den uppfattningen får man nog söka sig till en bank istället.

Välkommen till verkligheten. De flesta som jobbar med försörjningsstöd är inte socionomer, de har ofta någon annan samhällsvetenskaplig eller beteendevetenskaplig utbildning, och har tagit jobbet pga brist på andra jobb för sociologer, antropologer, religionsvetare mfl. De har ofta ingen grundläggande utbildning i socialrätt eller förvaltningsrätt, men får jobben inom socialtjänsten ändå eftersom deras utbildningar traditionellt har rankats högre än socionomers och dessutom brist på socionomer som vill jobba inom försörjningsstöd, de vill i stället jobba med behandling. Det finns alltså fullt med socpersonal som har svårare att förstå sitt uppdrag, och politiker som sätter en budget med sparkrav, är min uppfattning.
Citera
2025-02-08, 10:32
Medlem
Citat:
Det är ju mycket som talar för att det indragna försörjningsstödet är det som har triggat honom, så Socialtjänsten är ju indirekt involverat.

Många på Socialtjänsten vurmar säkert mer för nyanlända och vill politiskt korrekt hjälpa den befolkningsgruppen väldigt mycket och därigenom försummar man kanske andra. Kan ju vara en utlösande faktor hos GM att han tyckte att det satsades väldigt mycket på vissa i samhället och andra blev ifrågasatta. Det här kan man nog anse även utan rasistiska förtecken.

En fråga som ska ställas är om det är rimligt att anta att en individ med den grad av funktionsnedsättning pga autism som beskrivit i tråden någonsin kommet att klara ett arbete på öppen arbetsmarknad?? Det som han pushats mot.
Citera
2025-02-08, 10:32
Medlem
Citat:
Det kan också vara så enkelt att han ansåg att invandrare bar skulden till hans avslag på bidrag.
Många etniska svenskar som anser att dom får avslag p g a fel efternamn och att invandrare per automatik får igenom stöd just för att dom är invandrare.

OBS! Jag säger inte att det ÄR så, men jag vet att många klienter anser att det är på det viset.

Så kan det absolut vara … eller så var han styrd av någon! Rekryterad.
Citera
2025-02-08, 10:33
Medlem
Citat:
Han mådde väl inte bra och sannolikt var han frånvarande så mycket att han inte fick några betyg.

Det kan ju vara som du skriver att han tvingades till studierna av Soc för att behålla sin ersättning och att det var en hemsk upplevelse för honom att vistas där.

Man kan inte dra några likhetstecken mellan avsaknad av betyg och intelligens. Som du skriver har personer med asperger/autism oftast en intelligens över genomsnittet.
Helt rätt.
Citera
2025-02-08, 10:34
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Även om albumet ursprungligen var okänt, kan det ha varit tekniskt synligt för sökmotorer och AI-algoritmer. När Rickard plötsligt blir eftertraktad i sökningar, börjar det dyka upp i resultaten.

Var det inte någon i tråden som postade en PimEyes-länk som använde sig av första Expressen-bilden och som då hittade några av bilderna som postades för 11 månader sedan? Därefter är det bara att söka vidare på den webadressen.

Även om så inte var fallet så är det så man går tillväga för att hitta bilder.

Edit: Det finns även alternativ till PimEyes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in