2025-02-08, 05:45
Medlem
Obolenskys avatar
Dn.se (250208) skriver ” Regeringen och Sverigedemokraterna vill begränsa tillgången till vissa halvautomatiska vapen. Justitieminister Gunnar Strömmer (M) hänvisar till skjutningen i Örebro. Men SD är splittrat.
– Jag står inte bakom detta, säger Tobias Andersson (SD), ordförande i näringsutskottet.”

Vad är nackdelen?
2025-02-08, 06:48
Medlem
HorusLupercals avatar
Nackdelen är väl att regeringen fokuserar på fel sak. Bara för att ett vapen eller vapentyp har pistolgrepp så är det inte ett supermegamassmordsvapen. För övrigt var AR-15 inte ett vapen massmördaren använde.

Tyckte denna debattartikel var rätt bra:https://www.expressen.se/kultur/anna-gullberg/svenska-jagare-ar-inte-massmordare/

Citat:
Det är ingen anmärkningsvärd gissning att massmördaren led av någon form av psykisk ohälsa. Något som däremot är anmärkningsvärt är att hans psykiska mående inte tycks ha fångats upp någonstans inom vården under åren som ledde fram till massakern.
2025-02-08, 07:00
Medlem
DirtyDikes avatar
I England vill de förbjuda spetsiga knivar/knivar som ser farliga ut efter deras senaste dåd. Lika efterbliven "lösning" på problemet
2025-02-08, 08:23
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Tycker inte förbudet spelar någon roll egentligen, ingen (inkl mig själv) köper AR-15 för att jaga med då det helt saknar fördelar för detta framför andra vapen.
Man köper det för att det är ett fräckt vapen, en kul leksak helt enkelt.
AR för jakt är bara löjligt, AR för typ dynamiskt skytte är ju toppen.
2025-02-08, 08:29
Medlem
Ärligt, om vi snackar om jaktvapen så ska det inte inkludera vapen som inte lämpar sig för jakt.

Elementärt, käre Watson!

Men sen givetvis. Om regeringen nöjer sig med den åtgärden så är det ett slag i luften som inte kommer att ha någon betydelse inför framtida skolskjutningar. Man har inte löst problemen som orsakar sådana här händelser.

Precis som man inte har löst alla andra skjutningar och portsprängningar och massor av andra brott som sker i Sverige 2025.
2025-02-08, 09:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Tycker inte förbudet spelar någon roll egentligen, ingen (inkl mig själv) köper AR-15 för att jaga med då det helt saknar fördelar för detta framför andra vapen.
Man köper det för att det är ett fräckt vapen, en kul leksak helt enkelt.
AR för jakt är bara löjligt, AR för typ dynamiskt skytte är ju toppen.

Du som är lite insatt, vad kommer ske om nu AR-15 skulle bli förbjudet att inneha, kommer då staten köpa tillbaka ditt vapen eller kommer du kunna köra vidare som vanligt och de förbjuder bara att det inte kommer in nya vapen på marknaden?

Lite knepigt ändå att man förbjuder ett vapen som inte ens använts i mordet, det enda raka hade varit att förbjuda alla av liknande typ kan man tycka.

Nu hade tydligen RA dessutom använt sig av ett vapen för större vilt så givetvis gör det att personer som blivit träffade kanske skulle överlevt om det varit en mer standardbössa.

Jag har inte vapenlicens så har absolut inte koll på allt sånt här men ändå nyfiken.
2025-02-08, 09:10
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du som är lite insatt, vad kommer ske om nu AR-15 skulle bli förbjudet att inneha, kommer då staten köpa tillbaka ditt vapen eller kommer du kunna köra vidare som vanligt och de förbjuder bara att det inte kommer in nya vapen på marknaden?

Lite knepigt ändå att man förbjuder ett vapen som inte ens använts i mordet, det enda raka hade varit att förbjuda alla av liknande typ kan man tycka.

Nu hade tydligen RA dessutom använt sig av ett vapen för större vilt så givetvis gör det att personer som blivit träffade kanske skulle överlevt om det varit en mer standardbössa.

Jag har inte vapenlicens så har absolut inte koll på allt sånt här men ändå nyfiken.

Enligt vad jag läste igår så har dom tagit fram nån typ av modell för återköp av vapnen.
2025-02-08, 09:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Enligt vad jag läste igår så har dom tagit fram nån typ av modell för återköp av vapnen.

Ok, tack för information.
Nu vet jag inte hur det är med AR-15 men ser man på andra gevär så kan en bössa kosta allt från några tusen till flera hundra tusen beroende på modell, märke, kolv osv men AR-15 kanske bara är en modell.

Får väl ändå hoppas att ägarna till AR-15 inte kommer gå i back på de vapnen de har i sina ägo bara för att återköpssytemet är värdelöst utformat.
2025-02-08, 09:18
Medlem
Någon sorts symbolhandling kommer säkert från regeringens sida, i form av skärpt lagstiftning. Den politiska logiken kräver det. Har vi tur så inskränker det sig till att AR-15 och liknande vapen åter blir förbjudna för jakt, vilket ju i ärlighetens namn inte är någon större förlust.

Man kan dock konstatera att just det vapen som nämnts i samband med attentatet, Browning BAR, alltid har varit lagligt för jakt i Sverige men i stort sett aldrig förekommit i kriminella sammanhang. Om man återinför de gamla reglerna som gällde före 2023 berörs inte heller BAR.
2025-02-08, 09:30
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur det är med AR-15 men ser man på andra gevär så kan en bössa kosta allt från några tusen till flera hundra tusen beroende på modell, märke, kolv osv men AR-15 kanske bara är en modell.

Får väl ändå hoppas att ägarna till AR-15 inte kommer gå i back på de vapnen de har i sina ägo bara för att återköpssytemet är värdelöst utformat.
Gissar på att de kommer gå back, troligtvis blir det en schablonsumma som är rena skämtet som vanligt
2025-02-08, 09:34
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:

Ja att man får tillbaka det man betalat för vapnen får man väl ändå förutsätta, men det fattas ju idiotiska beslut hela tiden så säker kan man ju aldrig vara.
2025-02-08, 09:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M--M--X
Gissar på att de kommer gå back, troligtvis blir det en schablonsumma som är rena skämtet som vanligt

Citat:
Ja att man får tillbaka det man betalat för vapnen får man väl ändå förutsätta, men det fattas ju idiotiska beslut hela tiden så säker kan man ju aldrig vara.

Ingen vet men man hoppas att de som köpt en AR-15 då får tillbaka samma summa som kvittot säger.

Får väl se hur regelverket kommer se ut. Borde då också gälla alla andra vapen av liknande typ kan man tycka.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in