Citat:
Ursprungligen postat av
staticage
Rikard blir gravt mobbad i skolan.han får inte ens gymnasiebehörighet. Hans mobbare börjar på Risberska. Rikard försöker ta itu med betygen på komvux men plågas av minnen om varför han överhuvudtaget är där. ”Jag är 30 plus och läser komvux” ”alla andra lyckades utom jag” Rikard mår ännu sämre orkar inte ens söka jobb och får avslag på försörjningstöd.Droppen han tappar det och går till skolan och skjuter ihjäl sina ”mobbare”
Han avbröt väl flera kurser på skolan utan att lyckas få betyg efter de han fått i aspergerklass på IV?
Jag tror socialtjänsten pressade honom att börja studera och att det var över hans funktionsnivå. På Komvux fick han kanske aldrig anpassningar och den hjälp han behövde. Dock så verkar lärare inom vuxenutbildning ofta vara ganska unga annars kanske det var dem han var.
Autistiska personer riskerar att dras in i sådant som enkelt förklarar världen när det går fel. Rasism. Misogyni. Religiös fundamentalism. Världens uppdelning i svartvitt och okomplicerat med tydliga ramar.
Saken är dock att om avslaget var triggern så var han trots allt berättigad CSN som alla andra i samhället vid studier. Han valde att istället gå till skolan (och den kommunala vuxenutbildningens plats) och skjuta ner folk och sedan avsluta sitt liv, före att sätta sig i skolbänken igen. För han hade valet att p,unga för att få en inkomst och med tanke på platsen för massakern, missade han nog inte den detaljen.
Sedan så hade någon lagt upp en mängd bilder på honom på en fildelningssajten vilket kan handla om hans nätaktiviteter på anonyma forum, dejtingappar utan bild eller att han kan ha utsätts för trakasserier eller bedrägligt beteende i tron om en vän eller relation och blivit deprimerad och därför även tagit jobbsökandet hårt då ingen ville ha honom någonstans.