2025-02-08, 07:37
Medlem
730221s avatar
Väldigt omfattande tråd så svaren kanske finns någonstans.
Jag läser att han inte haft taxerad inkomst sen 2014 och innan dess bara låg sådan, verkar också bott i ett litet sunkigt hyreshus.
Men det syns bilder i medierna på när han är på resor utomlands, ganska långa såna också. Hur har han haft råd med detta?

De 0 taxerare jag känner har knappt råd att åka till grannbyn
Citera
2025-02-08, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otursungen
Finns det något bevis eller något som tyder på att någon av det avlidna eller skadade jobbade på Soc?
Förutom rykten i Aftonbladet? Ser att det förekommer hela tiden i tråden att det nästan verkar vara en sanning men inte hittat någon information om det förutom rykten i Aftonbladet.

Offren var SFI-studenter (och inte elever) som hade fått en praktikplats på socialen som "handläggare med delegation". De satt således och svarade i telefon med dålig svenska medan de bestämde ifall svenskars ansökan om bistånd var värdig nog att tas upp av en verklig handläggare. Troligen blev GM utsatt av dessa klåpare.
Citera
2025-02-08, 07:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
Jag läser att han inte haft taxerad inkomst sen 2014 och innan dess bara låg sådan, verkar också bott i ett litet sunkigt hyreshus.
Men det syns bilder i medierna på när han är på resor utomlands, ganska långa såna också. Hur har han haft råd med detta?

Tror du på riktigt att han betalat dem själv? Många semesterort är tagna på avstånd. Av med störsts sannolikhet mamma eller pappa som också betalat resan. Inget bekräftat men inget långsökt. En kille som honom åker nog inte helt på eget initiativ till Thailand.
Citera
2025-02-08, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Den här killen hade tydligen länge en ”fobi” för att prata. Såpass att han ständigt höll handen för munnen, till och med när han slogs. Skulle han helt plötsligt börja prata med folk under skjutningen?

Jag tror inte att det bottnar i någon rasism. Hans totala brist på hjälp, särskilt den senaste tiden kan få vem som helst att knäckas. Hade han dessutom autism, en grupp där självmordsrisken är högre så är det förjävligt att samhället verkade strunta i honom. Varför helt lämna en ung man helt utan inkomst när han uppenbarligen hade stora problem.

Jag tänker på alla skjutningar i Sverige den senaste tiden och allt tjat i media om att dessa barn/ungdomar/ vuxna måste få hjälp och stöd. Hur har han sett på det? Det vore inte alls konstigt om han tänkt att det är så man ska agera för att få uppmärksamhet och hjälp. Att ta saker ordagrant är vanligt för människor med autism, men är inte alltid det bästa.

Det är oerhört tragiskt oavsett vilken nationalitet de drabbade hade. På sätt och vis är jag inte ett dugg förvånad över det han gjorde. Man hör mer ofta nu för tiden människor säga, ”måste jag begå brott för att få hjälp?” När ska samhället börja lyssna på människor med psykisk problematik, och framförallt på anhöriga som oroligt försöker berätta om orostecken de ser? Varför måste det hända fruktansvärda saker och vara försent innan samhället (soc, sjukvård mm) äntligen lyssnar och agerar?

De säger att de ”vill fånga upp de här personerna i tid”. Men sen händer absolut ingenting mer. Det är för jävligt och det värsta är att det kommer öka, de här ”oförklarliga” vansinnesdåden.

Mycket kloka åsikter.

Politiker väljer givetvis att prioritera låsta skolor och tuffare vapenregler.

Och media vrider sig krampaktigt för att hitta rasism som motiv.

Kejsaren är naken.
Citera
2025-02-08, 07:57
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Jag kan inte sluta tänka på hur hans föräldrar hanterar detta. Det måste vara en oerhört svår situation att inse att ens son har gjort något sådant. Samtidigt tycker jag inte att vi ska lägga alltför stor skuld på dem. Utifrån de uppgifter som kommit fram verkar de vara en ordnad familj som säkerligen har gjort sitt bästa för Rickard.

Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.

Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.

Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.
Citera
2025-02-08, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Offren var SFI-studenter (och inte elever) som hade fått en praktikplats på socialen som "handläggare med delegation". De satt således och svarade i telefon med dålig svenska medan de bestämde ifall svenskars ansökan om bistånd var värdig nog att tas upp av en verklig handläggare. Troligen blev GM utsatt av dessa klåpare.

Oansvarigt beslut av arbetsledningen om så är fallet!
Har inte sett denna information tidigare. Var fanns den? Källa?
Citera
2025-02-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Rikard blir gravt mobbad i skolan.han får inte ens gymnasiebehörighet. Hans mobbare börjar på Risberska. Rikard försöker ta itu med betygen på komvux men plågas av minnen om varför han överhuvudtaget är där. ”Jag är 30 plus och läser komvux” ”alla andra lyckades utom jag” Rikard mår ännu sämre orkar inte ens söka jobb och får avslag på försörjningstöd.Droppen han tappar det och går till skolan och skjuter ihjäl sina ”mobbare”
Han avbröt väl flera kurser på skolan utan att lyckas få betyg efter de han fått i aspergerklass på IV?

Jag tror socialtjänsten pressade honom att börja studera och att det var över hans funktionsnivå. På Komvux fick han kanske aldrig anpassningar och den hjälp han behövde. Dock så verkar lärare inom vuxenutbildning ofta vara ganska unga annars kanske det var dem han var.

Autistiska personer riskerar att dras in i sådant som enkelt förklarar världen när det går fel. Rasism. Misogyni. Religiös fundamentalism. Världens uppdelning i svartvitt och okomplicerat med tydliga ramar.

Saken är dock att om avslaget var triggern så var han trots allt berättigad CSN som alla andra i samhället vid studier. Han valde att istället gå till skolan (och den kommunala vuxenutbildningens plats) och skjuta ner folk och sedan avsluta sitt liv, före att sätta sig i skolbänken igen. För han hade valet att p,unga för att få en inkomst och med tanke på platsen för massakern, missade han nog inte den detaljen.

Sedan så hade någon lagt upp en mängd bilder på honom på en fildelningssajten vilket kan handla om hans nätaktiviteter på anonyma forum, dejtingappar utan bild eller att han kan ha utsätts för trakasserier eller bedrägligt beteende i tron om en vän eller relation och blivit deprimerad och därför även tagit jobbsökandet hårt då ingen ville ha honom någonstans.
Citera
2025-02-08, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Oansvarigt beslut av arbetsledningen om så är fallet!
Har inte sett denna information tidigare. Var fanns den? Källa?

Läs tidningarna. Både polis och kommunchef har gått ut med att "eleverna" var "anställda" på socialförvaltningen samtidigt som de studerade SFI. Det är numer vanligt att kommunerna och myndigheter som Försäkringskassan anställer praktikanter på SFI som handläggare med delegation (då tjänsten kräver högskoleutbildning).
Citera
2025-02-08, 08:06
Medlem
Citat:

Svårt att veta säkert men är möjligt att någon i hans familj bjöd han på utlandsresa för att de trodde att det skulle göra honom gott. Är inte ovanligt

Antingen det eller så har han haft saker för sig svart
Citera
2025-02-08, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Jag kan inte sluta tänka på hur hans föräldrar hanterar detta. Det måste vara en oerhört svår situation att inse att ens son har gjort något sådant. Samtidigt tycker jag inte att vi ska lägga alltför stor skuld på dem. Utifrån de uppgifter som kommit fram verkar de vara en ordnad familj som säkerligen har gjort sitt bästa för Rickard.

Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.

Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.

Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.

Väldigt bra formulerat, har också funderat på detta. ….för mitt i allt så tog deras son sitt liv på ett fruktansvärt sätt, då andra dog.
Senast redigerad av simsalabengt 2025-02-08 kl. 08:10.
Citera
2025-02-08, 08:08
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Pyroteknik, sånt som används på var och varannan läktare i allsvensk fotboll...

Det brukar funka med en halsduk, det är i alla fall den utrustning som fotbollssupportrar använder...

Vad brukar hända när man springer genom röken i Counter-Strike?

Visst ska polisen pusha enligt PDV, men dom kan ju inte vara hur korkade som helst.
Citera
2025-02-08, 08:09
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:

Han föräldrar verkar resa mycket så han följde antagligen med dom mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in