2025-02-07, 23:44
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Sannolikheten för utfallet könsfördelning 7/10 kvinnor/män är nästan lika stor som att de skulle vara 5/5 om dödandet hade varit slumpmässigt. Så går inte att tillämpa occams razor som du gör.

Precis. Med så litet underlag hade 10/10 klart varit en möjlighet, kanske även diskussion om det varit 9/10. Men 7/10? Kan inte normalfördelningskurvan i huvudet men visst måste 7/10 vara inom en standarddeviaton även på en 50/50 population . Sen vet vi inget om födelningen av kön på skolan.

Är du arg på förskolepedagoger och skjuter en bunt såna kommer det ju korrelera med en hög andel kvinnor som skjuts.
Citera
2025-02-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Så har jag upplevt det hela tiden. Mycket märkligt allt. Undrar om det har att göra med den eventuella hotbilden mot Sverige att det är därför.

Det SD varnat för att de nyanlända kommer vända sig mot de etniska svenskarna i någon form av inbördeskrig och helt ta över känns på något konstigt sätt inte så främmande längre i all denna polarisering.

Känns så konstigt hanterat hela händelsen, man får inget större förtroende om man säger så. Mest frågetecken kring allt.

Mycket möjligt. Samtidigt vill jag tro att man inte visar upp sina starkaste sidor som myndighet om man nu inte väljer att kommunicera sina framgångar i att hantera detta.

Snarare lägger man locket på totalt - visar enligt mig det motsatta på att man just råkat ut för ett extremt nederlag.
Citera
2025-02-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Det finns väl släktingar som utalat sig om att Jonas Simon blivit mobbad som ung. Ett tungt trauma som han burit med sig hela livet från skolgången och eftersom han haft sociala problem kom han aldrig till rätta med sina trauman.

När allt börjar gå mer fel för honom i vuxenlivet och föräldrar pumpar in pengar till hans intressen sitter han med både vapenlicens och fullladdade jaktvapen i sin lilla etta.

Den ända kopplingen han har till Risberskaskolan är ytterligare misslyckanden i flera ämnen i vuvenålder men samtidigt får han en tillbakablick hur det var som ung och bli förnedrad och mobbad i skolan, han fullkomligt hatar stället men måste vara i sysselsättning på grund av fel diagnoser. Med inspiration av Amerikanska skolskjutningar utför han sin såkallade hämnd i en psykos som startats av socialtjänsten när dom drog in hans socialbidrag därav hoppet var totalt över för honom.

Vad tror ni?

Har inte hört något tydligt uttalande om att han skulle varit mobbad.

Men sen vet jag iofs inte vem Jonas Simon är öht.
Citera
2025-02-07, 23:48
Medlem
Tänk om han valde skolan utifrån hur den ser ut. Inte för att soc eller invandrare höll till där, utan för att den ser ut som en labyrint eller rutnät.
Jag har visserligen inte sett den i verkligheten utan bara bilder i media och Google Maps.
Men den ser ju jättekonstig ut med små innergårdar med nåt som ser ut som ventilations grejer. Plus fönster överallt.

Är det någon som varit där på riktigt och kan ge en bättre beskrivning?

Han kanske gått runt där i flera år och fantiserat om att börja skjuta folk där.
Sen en dag slår det slint.
Citera
2025-02-07, 23:49
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Hade du inte varit för lat för att läsa tråden så skulle du sett att det åtskilliga gånger påpekats att det tar tid för det är dna-test, tandkort eller dylikt som gäller. DVI.

Men varför DNA-test???
Citera
2025-02-07, 23:50
Medlem
Varför står alla fast vid att det enbart var en skytte? Ingen som tänker steget längre att det var flera skyttar och dom lyckades fly då inte alla flyktvägar var ockuperade? Och de var förbestämt att r skulle ta sitt liv?

+ hur polisen skötte hela händelsen riktigt slarvigt tillskillnad från andra fall dvs skjutningar/sprängningar som är gjorda av kriminella?
Citera
2025-02-07, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baltazar_
enda sättet är om det finns vittnen, dessutom vet dom ju inte om han verkligen tog sitt liv, kan ju lika gärna va nån av eleverna som hittat ett vapen och skjutit han, för tror knappast han gick runt med alla vapen på sig hela tiden

Den story som media serverat är ju att han - med alla tre vapen + en kniv (i någon väska som liknade gitarrfodral) - gick på toa, bytte om till gröna militärliknande kläder (kanske lämnade vanliga kläderna på toan, eller stoppade ner i väskan) och sedan hade med sig alla vapen i väskan/fodralet längs sin massaker.* En vältränad kille!

*på den video som visar rakt från entren, som ska visa honom, så kan inte jag se att han har någon ryggsäck eller gitrarrfodralliknande väska på axeln/ryggen.

Poäng ändå: Diverse mediauppgifter som inte ska tas för sanna. Det finns anledning att polisen inte bekräftat/informerat ännu.
Citera
2025-02-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough

"Den misstänkte ska också ha blivit mobbad i grundskolan, vilket påverkat honom starkt."

https://omni.se/slakting-om-utpekade-skytten-var-avvisande/a/rPO303
Citera
2025-02-07, 23:53
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Har det fungerat tidigare? Någonstans alls?

Nej man får nog bara acceptera att dåliga saker händer, själv har jag lite svårt att förstå vissa personers chockartade uppvaknande.

Det är väl därför diskussionen blir så sanslöst flummig med.

Jag är helt med på dig. Min fråga var retorisk, ursäkta om det kanske inte framgick.

Nej, det finns ingen medelväg som är perfekt, och att på principskäl spärra in flera procent av Sveriges befolkning (beroende på vilka diagnoser du vill inkludera) är inte rimligt för en enstaka händelse.

Mellan autism, allmän utvecklingsstörning, schizofreni och bipolar sjukdom pratar vi nog uppåt 5% av befolkningen. Psykopater?

Även om vissa diagnoser i grunden höjer riskerna för vissa beteenden, så är det inte i sig grund nog att spärra in dem av principskäl.

Dock uppmuntrar jag en smidigare väg från arbetssökande till FK. Har du autism och inte fått ett jobb på 15 år lär du inte vara anstälningsbar.
Citera
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:

Så du vet inte vem Rickard Jonas Simon Andersson är?
Bytte tilltalsnamn och till bara pappans efternamn.
Jonas Simón = Rickard Andersson
Citera
Medlem
Vad hade de mördade personerna gemensamt? Var de alla socionomer?

MGM sköt sina offer i ansiktet så att de ej går att känna igen dem Och när han sköt sig själv? Hans ansikte var tydligen också helt förstört.

Är det vanligt vid massmord och självmord och i så fall varför? Var det något speciellt våldsdataspel han spelade eller ville han hämnas dubbelt på dem?
Citera
2025-02-07, 23:54
Medlem
Inga namn, men jag är förvånad över hur gamla de flesta offren var. Det antyder väl att flertalet var personal och inte elever?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in