2025-02-07, 22:55
Medlem
bonanbruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Jag får inte heller ihop det. Han verkar alldeles för obegåvad för att genomföra det. Inte heller den mental styrkan

Det var uppenbarligen inte så svårt att tassa in på skolan med 4 vapen i en väska och sedan börja skjuta. Det verkar ju inte ha krävts någon särskild begåvning alls.
Citera
2025-02-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Om man är särbegåvad klarar man skolan. Hur är man ens särbegåvad om man inte ens klarar grundskolan? Vari ligger då särbegåvningen? Jag var själv särbegåvad och det som gjorde mig annorlunda från andra barn var ju just hur mycket bättre jag presterade akademiskt än andra.

En förklaring är väl att han inte var intellektuellt smart men praktiskt lagd och var duktig på sånt som vapen.

Dra inte för stora slutsatser gällande avsaknad av vissa betyg. Kan mycket väl handla om att han inte infunnit sig på de lektionerna i skolan. Av hur människor har beskrivit honom låter det som att han tidigt drog sig undan.

Har man npf-diagnos har man dessutom ofta svårare att tillgodogöra sig skolans läroplan. Har inget som helst att göra med intelligens.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-07 kl. 22:59.
Citera
2025-02-07, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Bra att kunna helgardera sig. Är det inte en oproportionerlig stor andel invandrare bland offren kan man istället hävda att han valt just den skolan för att det är många invandrare där.

Om dådet var inriktat på invandrare, varför ens välja utföra det på skola då?
Citera
2025-02-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Det är givetvis inte diagnosen i sig som är ”problemet” utan snarare det sammanhang individen befinner sig i och hur omgivningen ter sig och vilken hjälp, förståelse och stöd som finns.

Och framförallt hur de här personerna blir bemötta och behandlade i olika sammanhang.

Fundera gärna lite kring hur samhället är utformat; hur alla ska driva sin egen framgång etc. Många av de här personerna klarar inte det och vill vara mer för sig själva, inte exponeras.

Där har Sverige en del att jobba på! Förbättringspotentialen är enorm! Börja med att utbilda myndighetspersoner då särskilt socialtjänst men framförallt skolpersonalen. Bara där är mycket vunnet!

Ja nu måste vi skapa den perfekta världen för alla!

Skall vi sjunga ”We shall overcome” och kapa en hövding?

Alla kommer inte trivas i världen oavsett hur den ser ut. RA passade inte in, trist för offren att han tidigt tilläts gå in i mörkret och stanna där. Måste ju vara samhällets fel?
Citera
2025-02-07, 22:59
Medlem
Finns det något bevis eller något som tyder på att någon av det avlidna eller skadade jobbade på Soc?
Förutom rykten i Aftonbladet? Ser att det förekommer hela tiden i tråden att det nästan verkar vara en sanning men inte hittat någon information om det förutom rykten i Aftonbladet.
Citera
2025-02-07, 22:59
Medlem
Folk med diagnoser likt de han verkar ha är inte automatiskt lågintelligenta. De behöver dock en annan form av inlärning än vanlig skola. Om hans specialintresse var vapen, var han troligtvis väldigt kunnig inom detta område medan ämnen som inte intresserade honom var svåra att koncentrera sig på och ihop med mobbning kan det ha skapat hög frånvaro. Han var nog inte alls lågintelligent. Att skaffa körkort och vapenlicens gick nog smidigt då bilar och vapen var intressant för honom.
Citera
2025-02-07, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Vad betyder det här, från artikeln som länkades, en mötesplats för alla vuxna som har olika insatser, vad för typ av insatser?

”Det betyder att Campus Risbergska inte bara är en skola, det är även en mötesplats för alla vuxna som har olika insatser och därmed gick det från början inte att förena med att låsa skolan, förklarar Mokhtar Bennis, Örebro kommuns chef för gymnasie- och vuxenutbildningen, för radion.”

Dom är såna jävla idioter..

"Detta användes inte..."

Han var ju själv elev på skolan tydligen, så han hade ju haft nyckel och kunnat komma in nu där ändå..

Och själv hade jag nog inte velat bli inlåst på någon skola med total lockdown på varenda lilla dörr om han nu är inne där och går lös... Tack vare att någon kommun idiots enda lösning är att "vi kan väl låsa in alla eleverna eller nått?"..
Senast redigerad av vildhane 2025-02-07 kl. 23:05.
Citera
2025-02-07, 23:00
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Men är du så dum att du inte kan förstå att en timme handlade om hur lång tid det tog innan polisen HITTADE honom död? Det säger inget om hur länge har höll på innan han dog. De uppgifterna har inte framkommit ännu. Lär komma fram så vi får se.

Om du anser att "ögonvittnen" som befann sig på platsen under hela händelseförloppet har något att tillföra så finns det ändå en del.

Här har du två som jobbade på skola:
https://omni.se/elever-inrymda-pa-skolan-vi-kan-inte-ga-ut/a/jQxgye
Citera
2025-02-07, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerli
Jag är ganska säker på att blattarna har provocerat/mobbat honom genom åren och till slut brast det, han klarade inte av mer skit i sitt eget land.

Inte alls osannolikt, men vi vet inte ännu.
Citera
2025-02-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFitnessJonathan
Personalen på socialen borde få sig en tankeställare nu. Hur de ska bemöta människor i framtiden så slipper ni detta elände.

GM borde ha blivit beviljad sjukersättning och en sysselsättning, tex daglig verksamhet. Alternativt börjat studera med sjukersättning och extra stöd i det han skulle kunna vara intresserad av.

Det är allt för många inkompetenta personer i myndigheter idag. Suck!

När dammet har lagt sig i den här historien, så tror jag att det här är en stor del av problemet av varför det gick som det gick.

Jag har personligen aldrig blivit så illa behandlad i livet som de få ggr då jag haft med Socialen att göra.

De träffar dagligen människor som är utsatta av olika anledningar (sjukdom, arbetslöshet, infekterade familjebråk där barn konstant hamnar i kläm, osv osv, dvs utsatta människor av olika anledningar.)
Citera
2025-02-07, 23:03
Medlem
Silverglitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Är ju jättesvårt att ha en anhörig som mår dåligt. Familjen vill säkert göra allt de kan för att skapa en kontext för honom, ge honom minnen, försöka få honom må bättre osv. Säkert exempelvis därför de rest så mycket med vuxna barn.

Tänk själv om du fick barn som när hen var 13 år typ helt slutade ”leva” på det sätt alla andra förväntar sig. Som förälder skulle man ju ge sin högra arm för att få till en förbättring, men det kommer så klart alltid finnas ungdomar som inget biter på.

Jag fattar att folk klagar på föräldrar till kriminella eftersom man undrar om det inte fanns mer som kunde ha gjorts — men i ett fall som detta då man har en kille som uppenbart har enorma problem är det ju omöjligt att bedöma om föräldrarna felat. Kan så klart vara deras fel i någon mån, men helt omöjligt att veta.
Men nu var han långt ifrån ett barn. De verkar ha curlat sönder honom och inte låtit honom bli vuxen och ta ansvar, och om han var så sjuk varför hade han inte sjukersättning då hade han åtminstone haft en inkomst. Nu betalade de allt så han behövde aldrig gå i skolan eller skaffa ett jobb. Om han hade hamnat på botten hade han varit tvungen att kämpa och ur det kommer en styrka och självkänsla. Det får man inte om man behandlas som att man är känslig som porslin. Många curlade barn klarar inte minsta motgång. En del blir monster om de inte får allt de vill ha.
Citera
2025-02-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Jag får inte heller ihop det. Han verkar alldeles för obegåvad för att genomföra det. Inte heller den mental styrkan

Han kanske tog med sig flera vapen för att han hört röster om att han skulle få hjälp med att "döda gröna farliga gubbar" på skolan. Väl på plats såg han bara ett myller av hemska gröna gubbar som han fullständigt massakrerade för att rädda världen. Det behövs ingen speciell styrka när man är galen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in