2025-02-07, 22:49
Medlem
sk33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uruzita1
Allt är skumt med det här och det här är ovetenskapligt. Men när jag ser bilder på honom så får jag inte ihop det. Jag menar Breivik var ju en iskall snubbe. Beräknande, övertygad och nerver av stål. Peter Mangs var intelligent. Lasermannen vart också rätt begåvad och handlingskraftig (rånade banker och hade sig) bara för att jämföra. Inte dåden eller motiven. Mest det som krävs utav en massmördare. Han ser ut som en livrädd liten pojke. Ganska obegåvad dessutom (han klara inte en av skolan). Det nåt lurt. jag vet inte vad men nåt riktigt jävla lurt

Kan inte uttala mig om GMs intelligens, men vet inte "obegåvad" är rätt ord. Han har väl några VG i betyget på gymnasiet, men också väldigt många icke-betyg - han har inte klarat att slutföra kurserna pga de problem han uppenbarligen haft och skolans misslyckande med att hjälpa honom. Har själv sett folk som egentligen "kan" svara på en fråga men är närmast livrädda att säga fel och bli (tror de kanske) utskrattade, så de säger ingenting istället. Det funkar uruselt i dagens skola. (Det är också möjligt att skolans uppdrag var i praktiken omöjligt).

Skulle alltså tro att han faller inom spannet "normalbegåvad", man måste inte vara smart eller korkad för att ha ihjäl folk.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Finns det att läsa någonstans? Insatsstyrkan kan ju mycket väl ha kastat chockgranater.

Men jag skriver ju att det inte framkommit i media...

Men naturligtvis finns det massor av vittnen. Var ju massa folk i skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Allt med den här människan är skumt. Han har inte jobbat sedan 2013 men har ändå bostadsrätt, dyra vapen, något år med stor kapitalinkomst och fått socialbidrag i alla år utan att tvingas jobba. Eller har föräldrarna försörjt honom alla år fast han var vuxen? Hur tänkte de isåfall?

Och hur mår dom idag?
Citera
Medlem
Vart tog alla tvärsäkra efterblivna jävlar vägen som skrek om rasistmotiv?

Sitter ni på TV4 med de TVÅ som analyserat ljudfilen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Risbergska hade låssystem – som inte användes
Publicerad 20.52

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3MeGGP/risbergska-hade-lassystem-som-inte-anvandes

Vad betyder det här, från artikeln som länkades, en mötesplats för alla vuxna som har olika insatser, vad för typ av insatser?

”Det betyder att Campus Risbergska inte bara är en skola, det är även en mötesplats för alla vuxna som har olika insatser och därmed gick det från början inte att förena med att låsa skolan, förklarar Mokhtar Bennis, Örebro kommuns chef för gymnasie- och vuxenutbildningen, för radion.”
Citera
2025-02-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så du har ingen aning egentligen? Ska vi kalla det för en gissning från din sida?

Jag är ganska säker på att blattarna har provocerat/mobbat honom genom åren och till slut brast det, han klarade inte av mer skit i sitt eget land.
Citera
2025-02-07, 22:52
Medlem
Uruzita1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
Han hade inte godkänt i några ämnen i grundskolan och plockade inga poäng på komvux. Det måste väl vittna om väldigt lågt IQ.

Ändå lyckas han hantera vapen och planera en skolskjutning som kräver att man tänker i flera steg och analyserar olika tillvägagångssätt.

Är inte det konstigt?

Jag får inte heller ihop det. Han verkar alldeles för obegåvad för att genomföra det. Inte heller den mental styrkan
Citera
Medlem
"Gitarrliknande fodral" kan väl vara en vapenväska? Är ju inte vanligt att såna syns på en skola så de flesta tänker nog automatiskt att det är en kille på väg till en gitarrlektion.
Citera
Medlem
Angeliqas avatar
Är det känt vilken placering RA hade i syskonskaran? Stämmer fyra syskon i familjen?
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Vad betyder det här, från artikeln som länkades, en mötesplats för alla vuxna som har olika insatser, vad för typ av insatser?

”Det betyder att Campus Risbergska inte bara är en skola, det är även en mötesplats för alla vuxna som har olika insatser och därmed gick det från början inte att förena med att låsa skolan, förklarar Mokhtar Bennis, Örebro kommuns chef för gymnasie- och vuxenutbildningen, för radion.”

Det betyder diverse hittepågrejer för oanställbara invandrare. Det görs för att gömma undan dem från statistiken för arbetslösa. Allt betalat av dina skattepengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverglitter
Precis och just därför undrar man varför familjen (vänner saknade han väl?) ville fota honom hela tiden när han uppenbarligen är autistisk och inte ens ler/ser glad ut på någon bild.

Är ju jättesvårt att ha en anhörig som mår dåligt. Familjen vill säkert göra allt de kan för att skapa en kontext för honom, ge honom minnen, försöka få honom må bättre osv. Säkert exempelvis därför de rest så mycket med vuxna barn.

Tänk själv om du fick barn som när hen var 13 år typ helt slutade ”leva” på det sätt alla andra förväntar sig. Som förälder skulle man ju ge sin högra arm för att få till en förbättring, men det kommer så klart alltid finnas ungdomar som inget biter på.

Jag fattar att folk klagar på föräldrar till kriminella eftersom man undrar om det inte fanns mer som kunde ha gjorts — men i ett fall som detta då man har en kille som uppenbart har enorma problem är det ju omöjligt att bedöma om föräldrarna felat. Kan så klart vara deras fel i någon mån, men helt omöjligt att veta.
Citera
2025-02-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RegnochSol
Tänker att uteblivna betyg kan indikera på ointresse, brist på motivation och så vidare. Och såväl körkort som vapenlicens kräver ju också någon form av studier för att klara.

Förvisso, men varför återvände han då till komvux? Om han saknade motivation för studier?

Inget med den här snubben går ihop. Det är frustrerande att han inte har någon närvaro online alls och att man inte kan få någon bild av hans tankar och vem han var. Det är ju vanligt med sådana här människor att de lämnat efter ett spår av manifeston och dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in