2025-02-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Nu ligger resorna lite bakåt i tiden men de hade haft sporadisk kontakt har man kunnat läsa.

Vem tog bilderna då och vem posta dom!?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
Man kan säga att mellan 5-10% av alla Svenskar har en NPF diagnos. Då borde max 10% av de som döms till fängelse ha en NPF diagnos.

Om nu 50% av de som döms har en NPF diagnos så är NPF diagnos femfaldigt överrepresenterat hos de som döms för brottslighet. Detta är en otroligt stark effekt.

NPF är en psykiatrisk diagnos man skulle kunna säga att det är en stark riskfaktor för psykisk ohälsa och brottslighet också.

Väldigt stor riskfaktor för mig att hamna i brottslighet med min dysse
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleerboy1
Vem vet, dom flesta mår bättre att ha någon att kunna vända sig till för att få prata av sig.
Ingen som vet varför han utförde detta, så det går ej att svara på.

Det är sant, men man pratar inte bort ondska. Som de som har anlag för att begå massmord eller seriemord eller serievåldtäkter. Hur det var här håller jag med om, det vet man inte.
Citera
2025-02-07, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Dessutom handlar det om män också. Kvinnor med eller utan NPF-diagnos begår inte såna här brott på samma sätt som män. Det är flest män i fängelse.

Att vara man är den starkaste riskfaktorn till att utvecklas till seriemördare (mycket starkare än autism). Fast väldigt få män är seriemördare.
Citera
2025-02-07, 22:01
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Sossarna vill bryta segregationen så man använder sig av bottenskrapet.Inslängda invandrare på språkträning gjorde komvux otrivsamt för GM.

Han tillhörde en välbärgad Socialdemokratisk familj som även arbetade politiskt.
Så det var ingen SD uppfostran som orsakat det här utan psykiskohälsa.
Otrivsamt p.g.a invandrare var det inte, men otrivsamt p.g.a att ha folk nära sig.
Citera
2025-02-07, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Klippet är klippt så att säga. Jag tror att man hör rätt tydlig patroner och skott nära toaletten och sen har de lagt in klippet på distans. Sen ytterligare ett där polisen knackar på dörren. Från att gärningsmannen gick omkring och sköt folk till de hittade gärningsmannen tog väl ca 1 timme. Så de har mest troligt 3 klipp i videon och det kan också vara utvalda klipp. Vi vet inte ens om det är gärningsmannen som skriker så det är det första problemet.

Man hör något rop men många spekulerar i vad han säger men frågan bör vara är det gärningsmannen som skriker? Om det är han så bör frågan vara vad skriker han? Om det är ett offer, en överlevande eller en polis så är klippet helt irrelevant. Någon kille hade skrivit på Facebook att hans fru jobbar där och hon tror själv att det var hon som skrek åt folk.

Men jag pratar fortfarande endast om original klippet! Detta: https://vm.tiktok.com/ZNeoQuXdR/
Det är klippet som är en del utav TV4 ihop klippning. Det är i klippet jag hänvisar till som det påstådda "Ut ur Europa" ska ha sagts och det är även i detta klipp som man hör patronerna falla i marken.
Citera
2025-02-07, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Du kan inte vara en ond människa utan att vara "sjuk".
Vad exakt tror du gör en person ond utan att vara sjuk?

Tänk efter nu.

Vi existerar på grund av ett unikt DNA. Vi har ett medvetande på grund av just vårat unika DNA.
I slutändan så handlar det alltså om DNA.

Man ska inte överdriva det sociala arvet men DNA är knappast svaret på allt heller.

RA framstår vara lite som så många andra som förvisso har en eller flera diagnoser om än inte med grav problematik.

Många av den sorten har blivit skedmatade alldeles för länge och den inlärda hopplösheten tar överhanden.
För många är det sociala arvet ett slags make or break, och då menar jag inte att många väljer att begå våldsbrott.
Tvärtom så kan avsaknaden av stimulans och en intalad offermentalitet vara katastrofal för personens utveckling och mående.

Det är svårt att skylla på någon i detta fallet, RA verkar komma från välordnade förhållanden men det betyder inte att han levt i en omgivning som har varit perfekt för honom.
Väldigt få människor överlag gör det och väldigt få föräldrar eller tidiga vårdkontakter kommer göra allting rätt, många barn utvecklas och lyckas må bra ändå.

Det är mycket att begära att Soc. ska fånga upp och ”rädda” en fullvuxen person som lyckats bygga sig en egen värld i kanske 20år.
Inte för att det skulle vara omöjligt men det finns inga samhällen öht som är rustade för att göra det på reguljär basis.

Men visst, kanske hade RA ett försvårande tillstånd som gjorde honom omöjlig att bota, kanske fanns ondskan i hans DNA och allt vi upplever är förutbestämt.
Citera
2025-02-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
Att vara man är den starkaste riskfaktorn till att utvecklas till seriemördare (mycket starkare än autism). Fast väldigt få män är seriemördare.

Det är det. Väldigt få män är massmördare, seriemördare eller serievåldtäktsmän.
Citera
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanktBotvid2311
Ett hämndmotiv är mer troligt ja.

Man vill hoppas iaf.

Sverige som land just nu behöver inte splittras mer. Förhoppningsvis får vi snart reda på vilka offren var, eller iaf vilken etnicitet offren hade och man kan ju bara hoppas (även om det känns sjukt att skriva då jag såklart inte hoppas någon mister livet svensk som invandrare) men man kan faktiskt hoppas att det var några svenskar som strök med så vi slipper mer "vi mot dom" hat.

Säga vad man vill om Sveriges migrationspolitik och hur vårt land ser ut idag men det är fan viktigare att vi försöker enas än att hata varann (ännu mer?).

Därför bli jag förbannad när medier som Tv4 utan en riktig grund går ut och säger att han ropar "Ni ska ut ur europa".. hur jävla korkade får man vara. Snacka om att få invandrare att hata oss och såklart ska SD också beskyllas.. Enligt dem..
Citera
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nilof**r

*=a

Hennes make har intervjuats i Expressen.

Hennes ålder (44,enligt artikeln) stämmer dock inte med någon av offren.

Inte heller H*nn* Ol*nder, 44, (enbart spekulationer härinne, inte bekräftat i någon tidning vad jag sett) stämmer med någon av offrens ålder. Så tidningarna har nog inte full koll på allt än.

*=A

44 år i artikeln, men letar man upp henne och maken så är hon 46 år enligt Ratsit.
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Majoriteten är utländska. Är du tappad i huvudet? Dom svenskar som var offer kom nog mer i crossfire om något

Verkar ju som att 90% av eleverna på den där skolan är invandrare. Så inte konstigt att de flesta offer är det.

Om jag åker till Irak och börjar peppra med en bössa så kommer troligtvis de flesta jag skjuter vara blattar.

Men vi får väl se om något motiv framkommer. Visst kan det vara ett rasistdåd. Men det vi inte ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vem tog bilderna då och vem posta dom!?

De är ju lite skumma, han har samma tröja på sig på alla bilder, nästan. Det kan inte vara någon slags montage eller AI? Stämmer det verkligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in