2025-02-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
Finns flera studier på just detta.

I denna granskningen såg de att 28% av seriemördarna hade autism medans färre än 5% av befolkningen har autism

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1359178914000305

Känns intuitivt riktigt med min upplevelse av folk med ASD. Knappast att nån av de jag träffat skulle gå så långt som till mord, självklart ytterst få som gör det. Men nivån av självrättfärdighet och vad de är beredda att göra när de inte får som de vill (både med eller utan våld) är betydligt högre än bland de flesta andra jag känner.
Citera
2025-02-07, 21:21
Medlem
Bigpoxs avatar
Man skulle kunna tro att det var rasister som önskade och hoppades att mördaren också var rasist och en av dem, men det visar sig vara tvärt om. Det är sådana som kallar sig antirasister som innerligt önskar att det är ett rasistiskt dåd och som slår knut på sig själva i försök att tolka tecken på att de ska ha rätt i sin önskan.

Lite omvända världen.
Citera
2025-02-07, 21:22
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Eller hans plötsliga ”gick in i sig själv” och slutade prata var för att någon pressade honom .. om det nu skulle vara att han kunde ha varit ”köpt” av någon som höll bevakning på honom.. sponsra han med vapen osv.
Nej jag vet inte men tycker bara mer och frågor väcks.. men hela grejen börja kännas mystisk.

Blev tyst blev han nog pga mobbning. Han gick in i sig själv redan under högstadiet. Det var andra tider då. Sen är det fakta att han var asperger mfl så han var inte som andra. Detta med utpressning är populärt idag på discord. Tror inte på det här. Alldeles för gammal för att gå på sånt även med bokstavskombinationer. Socialbidraget hela vägen
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oskii
Jag har en fråga som jag går o grubblar på. Tror ni detta var ett hatbrott mot utlänningar (araber)? Han ska tydligen ha skonat (?) vissa. Kan det vara så att han skonade de nordiska människorna?

Nej, det var inget hatbrott.

Han mördade svenskar med.

Tv4 vill få det till ett hatbrott men då hade han skonat svenskar, vilket han inte gjorde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Nej, därför att allt handlar om DNA. Finns det ondskefullt DNA?

Intressant. Det visste jag inte.

Ja. Det är väl helt klart att det finns onda människor. Ondska finns. Nu har du lyckats dribbla bort dig själv. Är du en sån där som anser dig fin när du ljuger om att ondska inte finns? Känner dig förstående och fin. Skulle i så fall säga att du har en viss ondska i dig. Du är inte sjuk då, utan något ond.
Citera
2025-02-07, 21:23
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvinclown
Tror att han själv laddat upp bilderna. Säkert delat med sig och snackat med folk på nätet till och från utan sociala medier i mellan. När det blivit för personligt så har han försvunnit. Så tror jag hann hållt på.

Jag tror på teorin med socialbidraget. Är nyfiken vad han gjorde om dagarna. Tittade tv?

Enligt vad polisen sagt så hade han ett Steam-konto bundet till sin mailadress och that's it. Inga sociala medier, inga medlemskap på nätforum etc. Jag gissar på att han kan ha chattat med någon i ett spel och därav laddat upp bilderna, kanske velat visa sig. Förklarar också valet av bilduppladdningstjänst.
Citera
2025-02-07, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
ja på något sätt är det svårt att inte tycka synd om honom med. så ensam, och i ett samhälle där han inte passar in någonstans. att det inte finns resurser för de som han.
Ja, det är en nationell tragedi. Och precis som du säger, så finns det inte mycket resurser var för de svenskar som behöver dem mest. Skyddsnätet vittrar sönder när skatterna används till annat än vård och omsorg.

Jag ligger här och ska natta mitt barn, ännu inte tonåring men inte långt därifrån. Intellektuell funktionsnedsättning och 'autism nivå 3' är de stämplar han fick. Han kan inte prata, har fortfarande blöja dygnet runt och kräver vår fulla uppmärksamhet dag som natt. Jag kan säga att jag är mycket orolig för hans framtid när inte jag eller frugan längre är i livet.

Men det som nu hänt, det har hänt. R.A. gick in på komvux Risbergska och mördade kallblodigt 10 personer. Tio människoliv den dagen men minst 100 till fick sina liv förstörda (makar, makor, barn, föräldrar, vänner, släktingar..) Det borde inte ha hänt. Men det har hänt. Det bästa vi kan göra är att analysera hela situationen utan ideologiska glasögon, förstå var och hur och när allt gick snett så att vi kan dra lärdom av det.

Hoppas nu folk kan stilla sig lite, andas ut och tänka på annat i helgen.
Citera
2025-02-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Känns intuitivt riktigt med min upplevelse av folk med ASD. Knappast att nån av de jag träffat skulle gå så långt som till mord, självklart ytterst få som gör det. Men nivån av självrättfärdighet och vad de är beredda att göra när de inte får som de vill (både med eller utan våld) är betydligt högre än bland de flesta andra jag känner.

Vi vet inte och kommer nog aldrig få veta om han hade autism.

Men autism precis som många andra saker är en riskfaktor till vissa typer av brott.
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Har varit elev. Inte var elev.

Tack för rättelsen.

Media suger ibland även alla media, SVT, TV4, Aftonbladet och Expressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbondesson
Vi vet inte och kommer nog aldrig få veta om han hade autism.

Men autism precis som många andra saker är en riskfaktor till vissa typer av brott.

Nej jag menade rent allmänt. Vet inte mer än någon annan om just RA
Citera
2025-02-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Att skydda sig i en liknande situation när man hör skottlossning handlar om allt ifrån att kunna orientera sig, hitta bra flyktvägar, fly obemärkt, kunna gömma sig vid rätt tillfälle, springa snabbt när det behövs, förstå från vilken riktning hotet kommer osv. Dessutom ha sinnesnärvaron och inte bara drabbas av ”freeze”-reaktion, skrika rakt ut osv. De flesta av dessa egenskaper skulle jag säga män generellt presterar bättre än kvinnor på, ja.

Eller så siktade och sköt han i huvudsak på kvinnor. Occams Razor!
Citera
2025-02-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tetraboxen
Ja. Det är väl helt klart att det finns onda människor. Ondska finns. Nu har du lyckats dribbla bort dig själv. Är du en sån där som anser dig fin när du ljuger om att ondska inte finns? Känner dig förstående och fin. Skulle i så fall säga att du har en viss ondska i dig. Du är inte sjuk då, utan något ond.
Vad har ondska med sjukdom att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in