2025-02-03, 13:43
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Alla fordon gås igenom årligen av proffs, främst med hänseende på säkerhet. Besiktning kallas det. Servar man också sin bil på en kompetent verkstad görs ytterligare genomgång av andra funktioner.
Att lämna in sitt fordon för årlig service är inget konstigt och gäller nog merparten av alla bilägare, speciellt inom de första åren då det ibland krävs för att vissa garantier ska bibehållas.

Men du menar alltså att du, utöver detta betalar mellan 5-10' årligen för att någon ska göra ytterligare tester och kontroller? I så fall är du garanterat i minoritet.

Hur ett pris på en fallskärm halkade in här förstår jag dock inte. Jag bor i ett hus värt flera miljoner men inte tar jag dit olika firmor årligen för att säkerställa säkerhet gällande elektricitet, brandskydd och annat. Och vem f-n gör det?

Vad jag menade var att en fallskärm är en säkerhetshöjande attiralj och på samma sätt som stridspiloter har fallskärm för att kunna skjuta ut sig vid katastrof så ser jag en ordentlig genomgång av ett fordon, av proffs, som en säkerhetshöjande åtgärd när du först tar dig an ett okänt fordon.

Därefter behöver du ju inte betala mellan 5-10' årligen då fordonet ju nu är känt.
Citera
2025-02-03, 16:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men va f.. nu vart jag besviken ... Nja du är väl en flashbackare och då inte en svensson...
Men får du stopp på bilen vifta med en flashback flagga så stannar jag bums och hjälper dig. Sen tror jag inte du är så himla kass på bilar...

( Hm, borde inte vi på forat ha ett nice märke på våra bilar, så man kan hjälpa en själsfrände/eller en motdebattör,, hur som så skall vi väl hjälpa alla som är seriösa debattörer) eller.

Haft en del stopp under mitt liv men bara en gång fått anlita en bärgare (och det var för att jag stod illa till i en snöstorm, plogbilen klaga typ.

Nu lite OnTopic, Ja har man ingen koll på bilar skall man ha med sig en kunnig vän eller köpa sin bil på en okey bilfirma... För att kontrollera billen måste man ju ha lite kunskap.

Se till att det är en okey bilfirma, sök gärna på nätet om firman. För visst finns det mindre bilfirmor som scammar..,.
Edit:
Sen skall man kontrollera att service är gjord i tid och att rostskyddet är gjort, har de missat rostskyddet en period gäller inte garantin även om man senare rostskyddar den.

Skulle säkert kunna göra enklare saker på äldre bilar men nu är man helt borta. Bara att få bort alla plastkåpor, hitta batteriet och andra saker som var noll problem förr tar nu en timme. Vad man sen gör med plastkåpor borttagna är nästa problem om det nu inte finns en kabel som är rakt framför dig och är helt klart och tydligt loss från sin kontakt så är man rökt.

Har blivit fast ett antal gånger men beror egentligen på en tidigare krock och vid montage och reparation så missades en jordning som då gjorde att när helst bilen ville plötsligt inte gick att starta.
En gång mitt på rampen på återvinningen, en gång i -25 grader uppe norrland i ett litet samhälle och givetvis utan täckning då min chef ansåg att tre är minst lika bra som telia uppe i norrland och en annan gång utanför ett hotell dagen innan semestern. Den gången hoppade bilen igång efter starthjälp av bärgare men gissar att det bara var lyckträff och att den lösa jordningen fick kontakt. Körde hem med lite larm på panelen och dagen efter fanns inte ett spår av larm, verkstan kunde inte se något och vi åkte 100 mil tur och retur på semester utan problem.

Efter att jordningen hittades efter mycke om och men så gick bilen bra igen men man kände sig inte helt säker ändå givetvis.

Att köpa bil är alltid en chansning men en vettig säljare och vettigt företag så ökar chansen att det ska bli bra.
Men jag lovar, 90% av köparna litar på säljaren och tittar bara på lacken och provkör, går allt bra så betalar de gladeligen 400 000kr för en begagnad bil.
Citera
2025-02-03, 18:53
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Är det verkligen ett stort problem på moderna bilar att de är sönderrostade under fast de ser fina ut i övrigt? Känns som ett problem som var stort på 70-talet...
Citera
2025-02-03, 22:06
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Alltså ni som handlar med begagnade bilar, det är ju vanligast. Varför missar ni att be bilfirman hissa upp bilen åt er så ni kan kolla den undertill också hur den ser ut? Det är en stor del av bilen ni inte ens tittar på som kan bli en otrevlig kostnad. Det här med OBD-läsare är också en faktor för att läsa felkoder väldigt enkelt att införskaffa en sån eller låna om du har den turen. Varför gör inte fler detta? Vanliga misstag som kan bli otrevligt annars.

Många bilhandlare är luriga och oärliga individer i grunden med en fake rolex på armen. Även dom som har höga betyg man måste vara vaken för detta och ställa krav. Ställ krav få rätt. Dom är fogliga och märker direkt om du kan lite om bilar. Dom spelar snarare på att folk i gemen har dålig kunskap nuförtiden.

Håller ni med eller är det fel detta? Ska man aldrig stå på sig i livet varken gällande affärer eller i något annat område? Vad tycker ni?

Är inget som de erbjuder. Ber du att få hissa upp bilen ber de dig dra åt helvete och säljer till någon annan.

Tanken är i stället att du ska teckna deras försäkringar för att känna dig trygg. Oftast erbjuds försäkringar 1-2 år.
Citera
2025-02-04, 08:01
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är det verkligen ett stort problem på moderna bilar att de är sönderrostade under fast de ser fina ut i övrigt? Känns som ett problem som var stort på 70-talet...

Ja tyvärr. Gäller främst runt bakaxeln och närliggande komponenter. Värst på asiatiska bilar. Skärmkanter var vanliga rostobjekt förr men där verkar det ha hänt saker - å andra sidan är det bara kosmetisk rost.
Citera
2025-02-04, 08:01
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Är inget som de erbjuder. Ber du att få hissa upp bilen ber de dig dra åt helvete och säljer till någon annan.

Tanken är i stället att du ska teckna deras försäkringar för att känna dig trygg. Oftast erbjuds försäkringar 1-2 år.

En bilhandlare som ber en fara åt h-e? Bilhandlare kan vara hala men inte oförskämda, man kommer hellre med någon förklaring om att lyft saknas etc. Man kan förresten se en hel del bara genom att lägga sig ned.
Men visst, skulle man känna att bilhandlaren på något sätt försökte förhindra en att göra närmare undersökningar är det bara att släppa taget och gå vidare.
Citera
2025-02-04, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Är ju bara att be om provkörning och så tar man den till ett ställe med lyft i samband med det.
Citera
2025-02-04, 08:49
Medlem
ormbitens avatar
Dom flesta bilköpare vet ändå inte vad dom tittar på när bilen hänger på lyften och dom står där under.

Det är ju lite därför vi har konsumentköplagen och möjligheten att göra en reklamation av befintliga fel när folk väljer att köpa sina bilar hos bilhandlaren.

Men det finns ju så klart oärliga bilnasare som struntar i konsumentköplagen.
Och dom gör vad dom kan för att slingra sig från typ Allmänna Reklamationsnämnden.
Det enda som många gånger biter är att dra dom till tingsrätten.

Men det går ju att göra som en polares fru gjorde om man orkar bråka med oärliga handlare.
Hon drog ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden och fick rätt men handlaren vägrade ändå att följa beslutet. Det var inte förrän hon tog ARNs beslut till Blockets annonsavdelning och handlaren då fick ett ultimatum av Blocket att hjälpa kunden eller att få sin bilfirma avstängd för annonsering på Blocket och Bythjul.

Fast å andra sidan så biter ju inte det heller längre nu när Hazzan och andra bilnasare plötsligt har börjat annonsera på Facebook Marketplace just för att dom anser sig inte ha råd att vara på Blocket eller Bytbil.

Vad som skulle behövas är någon form av bilhandlarlicens för att få bukt med oärliga nasare.
Citera
2025-02-04, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är ju bara att be om provkörning och så tar man den till ett ställe med lyft i samband med det.
Han snackar skit dom hissar, men bra råd åk till en mack/biltvätt där man kan kan hissa upp den också och kollar där i värsta fall.

OBD-läsning gör man givet under provkörningen.

Folk är inte kreativa vi märker.
Citera
2025-02-04, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Vad är det för tillverkare som kräver rostskyddsbehandling för att garantin ska gälla?
Såvitt jag erfarit, av de bilar jag köpt nya, så har de bilar som säljs med "rostskyddsgaranti" ett krav på att bilarna ska inspekteras regelbundet i s m tillsyn(service på bonnsvenska).
Detta gäller tills bilen uppnått, vanligtvis, 12.000 mil eller garantiomfattningen i tid.
Seriösa bilars tillsynshäften har bilder på bilen från alla vinklar.
Där ska, vid tillsyn, antecknas huruvida defekter på rostskyddet finns eller ej.
Finns skador på rostskyddet ska bilens rostskydd "bättras" för att rostskyddsgarantin fortsatt ska gälla.
Detta ska ske på bilägarens bekostnad, annars gäller inte rostskyddsgarantin.
Läs instruktionsboken och tillsynshäftet och begrunda!
Men du har kanske inte köpt någon ny bil, och då är det heller inte lätt att veta.
Citera
2025-02-04, 15:59
Medlem
Det behöver inte hissas särskilt mycket, man kan ta med en domkraft å en hora så är det bara glida in å kolla. Så ser man om det är välunderhållet eller fullt med gammalt klägg därnere.
Citera
2025-02-07, 21:22
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Senast jag gjorde en provkörning så var det en tur på parkeringen som erbjöds. Man fick inte åka utanför grinden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in